Achtbaan van emoties

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 09:37

Ik was niet van plan om een topic te openen maar ik moet ondertussen echt mijn verhaal even kwijt.

Begin augustus waren we op vakantie en werd ik gebeld door de stalhouderij dat Sunny een klein wondje had boven zijn oog. Zag er schoon uit dus een dierenarts inschakelen leek ze niet nodig.

Twee weken later was ik thuis. Het wondje was dicht maar het gebied boven zijn oog was dik en warm. We dachten dat het wondje wat te vroeg dicht gegaan was en dat er nog wat troep in zat wat een abces werd. Omdat hij ook wat koorts had heb ik telefonisch overlegd met de dierenarts en hem een paar dagen metacam gegeven. De koorts ging weg en het abces werd rijper.

Sunny had wel duidelijk pijn met eten en was afgevallen dus bietenpulp en senior prioris bij gaan voeren.

Twee weken nadat ik thuis was, dus 4 weken na het begin is er een dierenarts geweest om het abces te openen. Er zat nog steeds een hele dikke bult maar het abces was maar heel klein. Deze dierenarts dacht dat er soms een botwoekering gaande was en ik kreeg een prednison zalf om te smeren.

Dit heb ik een paar dagen gesmeerd mar Sunny kreeg steeds meer pijn met eten dus pijnstilling gaan geven en mijn vaste dierenarts laten komen. Hij heeft röntgenfoto's gemaakt en een echo en het leek erop dat er een stuk bot los zat bij zijn kaakgewricht. De beelden had hij doorgestuurd naar Emmeloord en zij dachten dit ook. Advies was pijnstilling en rust en met 2 weken weer beeldvorming.

Anderhalve week later weer de dierenarts laten komen want ging niet goed met Sunny. Overleg gehad met Emmeloord en op 30 september daarheen gegaan. Hij had dus al bijna 2 maanden hier last van.

In Emmeloord hebben ze weer echo's gemaakt en röntgenfoto's en ze konden zien dat zijn kaakgewricht aangetast was. Besloten om met een kijkoperatie het gewricht te spoelen en ze hebben het aangetaste bot eraf geschraapt tot hij weer gezond bot had. Het gewricht is dus deels verwijderd. Ze hebben antibiotica achtergelaten in het gewricht en hij kreeg natuurlijk ook nog veel antibiotica dagelijks gespoten.

Ze hebben vocht uit het gewricht op kweek laten zetten. Helaas kwam daar niks uit.

10 Oktober mocht ik hem weer ophalen. Ik heb hem daarna nog 10 dagen antibiotica gespoten en het ging super met hem! Hij was vrolijk en alert en at goed.

Donderdag 20 oktober leek een bult weer dikker te worden. Zaterdag was duidelijk te zien dat het weer dik was. Overleg gehad met de dierenarts en met Emmeloord en advies was nog paar dagen afwachten. Maar Sunny kreeg weer pijn dus gisteren is de dierenarts weer geweest. Hij heeft vocht uit het gewricht genomen om te onderzoeken en helaas... de ontsteking is terug.

En nu?
Emmeloord wil weer opereren maar dat is erg duur en geen garantie tot succes.
Maar we geven het nog niet op. Ik spuit hem de komende 3 weken weer antibiotica, een andere dit keer, en mijn eigen dierenarts komt een paar keer om antibiotica in het gewricht te spuiten.
Prognose is maar 30%.
Sunny is pas 3 jaar oud en we hebben al veel pech met hem gehad. Als jaarling nog bij de fokker lag hij vast in de draad. Na zijn castratie toen hij 2 was kreeg hij zaadstrengontsteking en toen hij bijna 3 was had hij een wond door een trap, 12 hechtingen. En nu dit.
Helpen jullie duimen en hopen dat het nu goed komt? Ik wil nog zoveel leuke dingen doen met Sunny...


Afbeelding

Afbeelding

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:42

he bah, wat een naar verhaal, veel sterkte en beterschap voor je paardje.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 09:49

Sterkte... balen zeg...

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:20

Heel veel sterkte, hopelijk slaat deze behandeling goed aan en horen jullie bij die 30%. Zou toch fijn zijn na al die pech al, succes!

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:51

Wat ellendig zeg!
Weet de dierenarts dat hij pssm heeft? Misschien maakt dat wat uit voor de behandeling?

Ik ga voor jullie duimen in elk geval het is een prachtig dier!

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 19:59

Daar is de dierenarts uiteraard van op de hoogte. Gelukkig heeft hij nog nooit pssm klachten gehad.

Bedankt voor de steun!

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:06

Wat naar, veel sterkte

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:24

Ik weet dat equitom in Belgie met succes een dergelijk probleem behandeld heeft. Het is ver weg maar misschien wel de moeite.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 20:45

Mrie bedankt voor het bericht.
Helaas is op een gegeven moment ook het financiële potje op. Hij is dus al een keer geopereerd en dat was alles behalve goedkoop. En die operatie heeft niet geholpen omdat er érgens nog een kiem zit die ze niet kunnen aantonen en die ze niet weg hebben kunnen krijgen met spoelen en antibiotica.
Daarnaast hebben ze bij die operatie zijn kaakgewricht al deels verwijderd en wat dat voor gevolgen heeft voor de toekomst is onbekend omdat dit zo zeldzaam is. Nu weer opereren betekent dat het kaakgewricht geheel verwijderd moet worden en dat is een hele heftige ingreep met wederom geen idee wat dat voor gevolgen zal hebben in de toekomst.
Nog een keer opereren zie ik dus niet meer zitten en geeft geen garantie op succes.
Maar nu gebruiken we andere antibiotica en wie weet gaat het nu wel werken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:47

Lieve Francisca, ik heb je verhaal van Sunny meegelezen in ons FB groepje. En ik vind het zo erg voor jullie! Want het is zo'n lief, mooi paard!! En dan dit.
Ik hoop echt dat er een wonder gebeurd en dat het alsnog goed gaat komen. Heel veel sterkte.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:25

Heel veel sterkte ....

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:35

Heel veel sterkte! Wat een mooi paard btw... ik duim dat alles goed komt en je nog vele jaren plezier met hem kan hebben!!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:49

Daar kun je niet omheen idd, het moet wel allemaal betaald worden. Uit je antwoord lijkt het wel alsof je nergens meer op rekent en hoopt op een wonder. Ik hoop in elk geval met je mee.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 06:06

Ik hoop inderdaad op een wonder. Ik kan maar beter reëel zijn en er rekening mee houden dat de kans groot is dat het binnenkort over is. Mocht er dan toch een wonder gebeuren dan valt dat enorm mee.

De bacterie die daar in zijn gewricht zit heeft de veel schade aangericht aan zijn bot. Dat hebben ze met de kijkoperatie allemaal verwijderd. Maar de bacterie zit er nog en de kans is groot dat het bot weer beschadigd raakt. Dan zal hij voor altijd pijn hebben met eten en dat is geen leven.

Maar laten we hopen dat het nu niet zover komt en dat de bacterie goed gevoelig is voor deze antibiotica.

janouk
Blogger

Berichten: 17874
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 06:50

:(:) beterschap voor jouw paard en een knuffel voor jou. Ik duim bid en hoop met je mee

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:16

Wat bacteriën toch allemaal kunnen aanrichten... pfff. Ik vind het zo erg voor jou en Sunny :(

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 18:57

Bedankt Janouk en Chasey bacteriën zijn inderdaad heel erg naar...

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:03

Jeetje wat een naar verhaal! Heel veel sterkte en ik duim mee voor een wonder!

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:13

He bah, wat een narigheid zeg.... Ook super frustrerend en moeilijk, maar heel reeel, dat er financieel een stop op zit. Daar ben ik zelf ook tegenaan gelopen en dat maakt het extra zuur... Ik hoop heel hard dat jullie bij die 30% horen en dat het allemaal aanslaat en goedkomt. Heel veel sterkte!!

laurierambo

Berichten: 24
Geregistreerd: 19-05-16
Woonplaats: Limburg

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:23

Dat is echt vreselijk!
De Shet van mijn tante had een halfjaartje geleden koliek, moest naar de praktijk en kreeg een operatie die €6000 kostte. Ze had zo veel plezier met haar dat ze haar niet weg kon doen en dus de spaarpot maar leeggemaakt.
Sunny is echt een heel mooi paardje, ik hoop dat het goed komt. Ik duim mee!

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 08:56

Laurierambo is het weer helemaal goed gekomen met de shet?

Vandaag komt de dierenarts weer om antibiotica in het gewricht te spuiten.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:25

Hoe gaat het met sunny. Heb je al een update?

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:32

Wat ellendig, zeg. Is dat dan een zeldzame bacterie of een veel voorkomende die zich gewoon te diep gevestigd heeft. Ik hoop dat deze ab gaat werken!

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 22:41

Chasey het is moeilijk om te zeggen hoe het gaat. Dankzij de pijnstilling eet hij goed en is hij weer aangekomen dus dat is mooi!
Maar geen idee hoe hij het zonder de pijnstilling zal doen.

Mysa ze weten niet welke bacterie het is dus geen idee of deze zeldzaam is.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Achtbaan van emoties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:42

Wat lastig dat je nog steeds niet weet hoe het gaat. Wel fijn dat hij weer iets aangekomen is en eet!