Begin augustus waren we op vakantie en werd ik gebeld door de stalhouderij dat Sunny een klein wondje had boven zijn oog. Zag er schoon uit dus een dierenarts inschakelen leek ze niet nodig.
Twee weken later was ik thuis. Het wondje was dicht maar het gebied boven zijn oog was dik en warm. We dachten dat het wondje wat te vroeg dicht gegaan was en dat er nog wat troep in zat wat een abces werd. Omdat hij ook wat koorts had heb ik telefonisch overlegd met de dierenarts en hem een paar dagen metacam gegeven. De koorts ging weg en het abces werd rijper.
Sunny had wel duidelijk pijn met eten en was afgevallen dus bietenpulp en senior prioris bij gaan voeren.
Twee weken nadat ik thuis was, dus 4 weken na het begin is er een dierenarts geweest om het abces te openen. Er zat nog steeds een hele dikke bult maar het abces was maar heel klein. Deze dierenarts dacht dat er soms een botwoekering gaande was en ik kreeg een prednison zalf om te smeren.
Dit heb ik een paar dagen gesmeerd mar Sunny kreeg steeds meer pijn met eten dus pijnstilling gaan geven en mijn vaste dierenarts laten komen. Hij heeft röntgenfoto's gemaakt en een echo en het leek erop dat er een stuk bot los zat bij zijn kaakgewricht. De beelden had hij doorgestuurd naar Emmeloord en zij dachten dit ook. Advies was pijnstilling en rust en met 2 weken weer beeldvorming.
Anderhalve week later weer de dierenarts laten komen want ging niet goed met Sunny. Overleg gehad met Emmeloord en op 30 september daarheen gegaan. Hij had dus al bijna 2 maanden hier last van.
In Emmeloord hebben ze weer echo's gemaakt en röntgenfoto's en ze konden zien dat zijn kaakgewricht aangetast was. Besloten om met een kijkoperatie het gewricht te spoelen en ze hebben het aangetaste bot eraf geschraapt tot hij weer gezond bot had. Het gewricht is dus deels verwijderd. Ze hebben antibiotica achtergelaten in het gewricht en hij kreeg natuurlijk ook nog veel antibiotica dagelijks gespoten.
Ze hebben vocht uit het gewricht op kweek laten zetten. Helaas kwam daar niks uit.
10 Oktober mocht ik hem weer ophalen. Ik heb hem daarna nog 10 dagen antibiotica gespoten en het ging super met hem! Hij was vrolijk en alert en at goed.
Donderdag 20 oktober leek een bult weer dikker te worden. Zaterdag was duidelijk te zien dat het weer dik was. Overleg gehad met de dierenarts en met Emmeloord en advies was nog paar dagen afwachten. Maar Sunny kreeg weer pijn dus gisteren is de dierenarts weer geweest. Hij heeft vocht uit het gewricht genomen om te onderzoeken en helaas... de ontsteking is terug.
En nu?
Emmeloord wil weer opereren maar dat is erg duur en geen garantie tot succes.
Maar we geven het nog niet op. Ik spuit hem de komende 3 weken weer antibiotica, een andere dit keer, en mijn eigen dierenarts komt een paar keer om antibiotica in het gewricht te spuiten.
Prognose is maar 30%.
Sunny is pas 3 jaar oud en we hebben al veel pech met hem gehad. Als jaarling nog bij de fokker lag hij vast in de draad. Na zijn castratie toen hij 2 was kreeg hij zaadstrengontsteking en toen hij bijna 3 was had hij een wond door een trap, 12 hechtingen. En nu dit.
Helpen jullie duimen en hopen dat het nu goed komt? Ik wil nog zoveel leuke dingen doen met Sunny...

beterschap voor jouw paard en een knuffel voor jou. Ik duim bid en hoop met je mee