'Oud' hooi voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justy

'Oud' hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 08:11

Ik heb met mijn weide 7 grote ronde balen hooi in plastic gekregen. Hooi is van vorig jaar (2015 dus). Kan ik dat nog voeren (mits niet beschimmeld natuurlijk) of zit daar echt niks meer in qua voedingswaarde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:15

Bij mijn weten kan dat wel, kan alleen wat stoffig zijn, maar dat is op te lossen door het te weken. Ik zou wel een vitaminebrok/supplement erbij geven als ze naast ruwvoer niets krijgen. Natuurlijk alleen als het niet beschimmeld is. En als het erg muf of schimmelig ruikt ben ik er zelf ook niet zo van, dan gaat het liever weg, ook al zie je de schimmel er nog niet direct op staan..

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:36

Ik denk het wel, zoals Nikki zegt.

Heb je geiten? Mocht je het toch niet willen voeren en er staat geen schimmel op, kun je het altijd daar aan kwijt.
Geiten hier krijgen het hooi dat op de grond valt met voeren, en oud, nat hooi uit de wei, die de ponies niet meer opeten.

Loonwerker

Re: 'Oud' hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:59

Kuilgras kun je meer dan een jaar bewaren. En als het in plastic zit, zal de stoffigheid ook meevallen. Wij hebben zelfs nog voorraad uit 2014.
Zolang het plastic nog heel is, is er niets mis mee. En zelfs als het plastic is beschadigd is vaak niet de hele baal beschimmeld bij een droog product.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:04

Hier krijgen ze altijd ouder hooi. Het is net hoe lang we met het hooi doen, wanneer ik weer nieuwe moet kopen.
Als ik het in de winter koop is het vaak pas voor de winter daarna omdat ze in de zomer vaak nog genoeg gras hebben en het hooi dan niet aanraken (dat staat wel gewoon in de wei). Nu het weer kouder begint te worden gaan ze weer hooi eten.

meggiemeg

Re: 'Oud' hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:13

Voedingswaarde hangt van meer dingen af dan alleen de datum van persen van het hooi. Is het bemest land? Een eerste snede enzovoorts. Wat Loonwerker ook al aangeeft zal het met de stof mee vallen als het in folie zit.
Ik voer hier alleen eerste snee hooi, zowel de kleine baaltjes als balen in folie. Ik koop zoveel in dat ik een jaar vooruit kan. Mijn paarden hadden begin oktober het oude hooi van 2015 op en ik ben nu dus pas aan het hooi van dit jaar begonnen.
Als je het zeker wilt weten wat er nog aan waarden in zit kan je het laten testen.