ontwormen, wat een crime!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:34

Hier word ouderwets ontwormd. Gelukkig komen er al veel dierenartsen van terug. Hier bestellen we ook in engeland

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:38

Hier ook nog altijd Old school. Ontworm vier keer per jaar. Als de da komt vraag ik om de juiste obtwormingen mee te brengen en vraag wanneer welke de beste is. OF ik haal ze bij de apotheek. Hoeven hier zelfs geen voorschrift voor te hebben. Mestonderzoek heeft de da nog nooit voorgesteld. Zij gelooft daar ook niet echt in. Gewoon vier keer per jaar ontwormen moet voldoende zijn. Hier in België kunnen we dat gewoon verkrijgen,bij de apotheek of bij de dierenarts.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:07

geerke schreef:
LadyMadonna schreef:
Al een paar keer (ernstige) bloedworm besmetting gezien ondanks dat het mestonderzoek schoon was


inderdaad,ik lees dat zeer regelmatig.Ook hier op Bokt.
Ben benieuwd wanneer de mestonderzoekhype overwaait?


Gelukkig houdt mijn veearts er dus niet aan vast die zegt zelf ook dat niet altijd alles te zien is.

Anoniem

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:25

Probleem van hele verhaal is dat er een behoorlijke comercieel belang achter zit.

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:37

Ik bel gewoon de da en meld voor hoeveel paarden ik het wil hebben.
Ze leggen het juiste type en de juiste hoeveelheid klaar in de kast en in de middag kan ik het ophalen :D geen gezeur met mestonderzoek e.d.

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:35

Fijn dat de kuren nog via Engeland te bestellen zijn +:)+
Wat een gedoe zeg...

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:01

Hier ook jarenlang old school ontwormd, nooit enige problemen gehad.

Tot er vorige week bij het veulen van een stalgenootje een heftige veulenwormbesmetting werd vast gesteld , 2 weken nadat ons paard ontwormd was.

Ons Paard was ontwormd met equimectin 600. ( a €10,00)

Uit mestonderzoek (a €17,00) blijkt dat onze merrie besmet is en veulen worm eitjes bij zich draagt. oliebol!

Volgens de DA zou je dit niet veel zien bij volwassen, niet zogende merries en zou de equimectin hoe dan ook hebben moeten pakken. Hmmmm

In overleg Pramox (a €27,00) er over heen. En met 2 weken opnieuw mestonderzoek ( a €17,00).

Dit is de eerste stal waar ik sta waar wordt gewerkt vanuit het principe mestonderzoek ( ik ontworm nog steeds old school). Ik heb nu denk ik 3/4 keer vernomen dat het bij hun 'raak' was en er eitjes waren gevonden in de periode dat ik daar klant ben.

Ik vind het commercieel. Gevoelsmatig is 'achter de feiten aan lopen' en krijg je met een wisselend paarden aanbod je systeem nooit schoon.

Dit grapje kost mij dik €70,00, gevoelsmatig onnodige als de overige paarden ook consequent ontwormd zouden worden. Maargoed daar heb ik niets over te zeggen, helaas. Maar alleen al daarom blijf ik consequent (4 keer per jaar) ontwormen

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:05

Hier al 7 jaar mestonderzoek. Geen problemen, geen worminfecties.Er is zoveel meer over wormen te zeggen, dan in dit topic gebeurt... Het ligt veel genuanceerder dan pro -of anti- mestonderzoek. Heel veel hangt af van de situatie en leeftijd van het paard. Jammer.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:10

Ik meld mij als meelezer. Ben ook weer aan het ontwormen toe.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:11

RuthenRoos schreef:
Hier al 7 jaar mestonderzoek. Geen problemen, geen worminfecties.Er is zoveel meer over wormen te zeggen, dan in dit topic gebeurt... Het ligt veel genuanceerder dan pro -of anti- mestonderzoek. Heel veel hangt af van de situatie en leeftijd van het paard. Jammer.


Nieuwsgierig hoe jij je paard houdt, puur interesse!

Staat je paard alleen of in groepsverband? Wisseld dit verband?

Hoeveel weidegang m2 per paard en worden de weides doorgewisseld? Worden de weides consequent gemest?

Hanteren alle paard eigenaren bij jou op stal het zelfde beleid?

Hoevaak voer je mestonderzoek uit?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:37

RuthenRoos schreef:
Hier al 7 jaar mestonderzoek. Geen problemen, geen worminfecties.Er is zoveel meer over wormen te zeggen, dan in dit topic gebeurt... Het ligt veel genuanceerder dan pro -of anti- mestonderzoek. Heel veel hangt af van de situatie en leeftijd van het paard. Jammer.



heb je al 7 jaar niet meer ontwormd dan?
Inderdaad,veel hangt af van de leefsituatie van een paard....Jammer is alleen dat veel mensen niet beseffen wat voor onherstelbare schade wormen kunnen aanrichten.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:29

Ik besef wel degelijk dat wormen schade kunnen berokkenen! Alleen ga ik niet zomaar ontwormen zonder dat ik weet welke stof ik moet gebruiken en of er überhaupt teveel wormen zijn. Elk paard heeft wormen, maar vaak houdt de weerstand van het paard ze keurig onder de duim. Mijn paarden staan in een vaste groep thuis op paddock/weitje. Poep wordt verwijderd. Geen jonge, geen hele oude paarden(hoger risico ingekapselde bloedworm). Wormchecks al jaren negatief. Bij nieuw paard of ziekte of jonge/hoge leeftijd ander beleid, namelijk vaker checken, evt.jaarlijks moxidectine. Dus: Naar gelang de situatie! En doelgericht! Werkzame stof bij juiste wormsoort.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:11

De juiste werkzame stof is naar jaargetijde en een beetje naar hoe gehouden en de leeftijd. Dat is prima te doen zonder mestonderzoeken.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:25

Blind ontwormen is echt niet verstandig.
Hoe weet je nou welke wormen je paard last van heeft en welk middel je dus moet inzetten.
Er ís resistentie onder de wormen. Waar het ene middel prima werkt tegen bloedworm, werkt het niet (zo goed) voor spoelwormen. Alleen daarom al is een mestonderzoek verstandig.

Hier hele jaar door mestonderzoek (elke maand). En in het najaar pramox, i.v.m. eventueel ingekapselde bloedwormen, horzellarven en lintworm.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:03

Mijn paarden zijn twee maanden geleden voor het laatst ontwormd met ivermectine. Ik laat nu een mestonderzoek doen. Wanneer kan ik het beste tegen de bloedworm ontwormen? Dacht eerst nl ong nu maar mijn da zegt dec/januari ...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:43

peer2005 schreef:
Mijn paarden zijn twee maanden geleden voor het laatst ontwormd met ivermectine. Ik laat nu een mestonderzoek doen. Wanneer kan ik het beste tegen de bloedworm ontwormen? Dacht eerst nl ong nu maar mijn da zegt dec/januari ...



ivermectine werkt tegen volwassen bloedwormen...heb je die gezien na het ontwormen?
Ivermectine is twee maanden werkzaam,dus is nu uitgewerkt.Dat is geen ramp behalve als je paard vol zit met bloedwormen...dan is het heel belangrijk om geen drie maanden te wachten met het laatst gegeven middel met een werkzame tijd van 8 weken.

Ik ontworm meestal in jan febr met pramox.

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:43

linda_arnold schreef:
Hier ook jarenlang old school ontwormd, nooit enige problemen gehad.

Tot er vorige week bij het veulen van een stalgenootje een heftige veulenwormbesmetting werd vast gesteld , 2 weken nadat ons paard ontwormd was.

Ons Paard was ontwormd met equimectin 600. ( a €10,00)

Uit mestonderzoek (a €17,00) blijkt dat onze merrie besmet is en veulen worm eitjes bij zich draagt. oliebol!

Volgens de DA zou je dit niet veel zien bij volwassen, niet zogende merries en zou de equimectin hoe dan ook hebben moeten pakken. Hmmmm

In overleg Pramox (a €27,00) er over heen. En met 2 weken opnieuw mestonderzoek ( a €17,00).

Dit is de eerste stal waar ik sta waar wordt gewerkt vanuit het principe mestonderzoek ( ik ontworm nog steeds old school). Ik heb nu denk ik 3/4 keer vernomen dat het bij hun 'raak' was en er eitjes waren gevonden in de periode dat ik daar klant ben.

Ik vind het commercieel. Gevoelsmatig is 'achter de feiten aan lopen' en krijg je met een wisselend paarden aanbod je systeem nooit schoon.

Dit grapje kost mij dik €70,00, gevoelsmatig onnodige als de overige paarden ook consequent ontwormd zouden worden. Maargoed daar heb ik niets over te zeggen, helaas. Maar alleen al daarom blijf ik consequent (4 keer per jaar) ontwormen

Ivermectine/moxidectine werkt niet tegen veulen/spoelworm. Pyrantel of fenbendazol geven. Beide kuren die je nu gegeven hebt zullen je besmetting niet oplossen.

Unicornetto
Berichten: 2387
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:02

petitparis schreef:
mijn DA raad juist aan om in de winter en liefst zelfs als het enkele dagen op rij vriest overdag te ontwormen. Volgens haar de meest effectieve moment vh jaar. Ze weet ook dat ik niet sta te springen voor mestonderzoek noch de vroegere 4-5 standaard ontwormingen...


Bij de mijne hetzelfde inderdaad! Krijg hem sowieso in de winter en in het voorjaar gewoon mee zonder mestonderzoek. Gelukkig, want ben afhankelijk van de fiets en wat een gedoe anders. :')

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:12

moxidectine werkt wel tegen veulenworm.De veulenworm is trouwens iets anders dan de spoelworm.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:10

Potverdorie, ik gister naar onze da voor wormenkuren.... En nee hoor, kreeg niets mee....

Terwijl ik dit voorjaar met enige discussie nog gewoon meekreeg voor mijn Kyano bij dezelfde dierenarts...

In dit geval heb ik er (net) een jaarling bij die ik gewoon GOED ontwormt wil hebben (tekenen van wormen zijn aanwezig en is nooit eerder ontwormt) en nog krijg ik niets mee. Moest maar mestonderzoek doen en vanuit daar kreeg ik dan misschien wel of niet.
Stel je voor dat jaarling er dan schoon uitkomt, wat best mogelijk is gezien die ervaring heb ik al eerder gehad met pony die half dood aan t gaan was van wormen, worm onderzoek zei niets aan de hand... Ik eigenwijs toch 2x zwaar ontwormt en ineens wordt t dier beter + dooie wormen in diarree.

Afijn dan zou ik dus niets mee krijgen? Dat beaamde ze.
Nou echt niet dat ik dan geld uitgeef aan onderzoek, als ik ze sowieso ontwormt wil hebben. Daarnaast doet stal al onderzoek, dus dat hoor ik wel de uitslag...

Dus ook maar besteld in buitenland.... Zucht

Josien_

Berichten: 9024
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:20

Hoewel ik wel voor het doen van mestonderzoek ben (En daarnaast in het najaar en/of voorjaar standaard een spuit) vind ik het toch vreemd dat dierenartsen echt weigeren om ze mee te geven zonder test.
Ik snap wel dat ze niet lukraak een stuk of 10 van die dingen meegeven aan jan en alleman, maar zeker als je zoals in bovenstaande reactie vrij veel redenen hebt om te denken dat het nodig is...

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:41

tamary schreef:
linda_arnold schreef:
Hier ook jarenlang old school ontwormd, nooit enige problemen gehad.

Tot er vorige week bij het veulen van een stalgenootje een heftige veulenwormbesmetting werd vast gesteld , 2 weken nadat ons paard ontwormd was.

Ons Paard was ontwormd met equimectin 600. ( a €10,00)

Uit mestonderzoek (a €17,00) blijkt dat onze merrie besmet is en veulen worm eitjes bij zich draagt. oliebol!

Volgens de DA zou je dit niet veel zien bij volwassen, niet zogende merries en zou de equimectin hoe dan ook hebben moeten pakken. Hmmmm

In overleg Pramox (a €27,00) er over heen. En met 2 weken opnieuw mestonderzoek ( a €17,00).

Dit is de eerste stal waar ik sta waar wordt gewerkt vanuit het principe mestonderzoek ( ik ontworm nog steeds old school). Ik heb nu denk ik 3/4 keer vernomen dat het bij hun 'raak' was en er eitjes waren gevonden in de periode dat ik daar klant ben.

Ik vind het commercieel. Gevoelsmatig is 'achter de feiten aan lopen' en krijg je met een wisselend paarden aanbod je systeem nooit schoon.

Dit grapje kost mij dik €70,00, gevoelsmatig onnodige als de overige paarden ook consequent ontwormd zouden worden. Maargoed daar heb ik niets over te zeggen, helaas. Maar alleen al daarom blijf ik consequent (4 keer per jaar) ontwormen

Ivermectine/moxidectine werkt niet tegen veulen/spoelworm. Pyrantel of fenbendazol geven. Beide kuren die je nu gegeven hebt zullen je besmetting niet oplossen.


Thanks voor je antwoord. Wel krom dat de dierenarts ( waar je dus geen kuren meer zonder recept kan verkrijgen) voor de gehele stal de verkeerde kuur voor schrijft. :-(

Ik wacht mestonderzoek vrijdag af, mochten ze dan idd niet opgelost zijn probeer aan die kuren te komen.

Maarja wat is dan raadzaam 3 soorten kuren in 4 weken lijkt mij enorm slecht voor de organen

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:49

Bij mijn DA kan ik het wel gewoon gaan halen, maar is stervens duur dus ik bestel ze in Ierland. Scheelt op sommige spuiten meer dan 5 euro. Ik vind het ook vreemd dat het bij paarden zo'n probleem zou zijn, terwijl honden en katten blind ontwormd worden, vaak met dezelfde middelen.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:19

Ja! Daar zeg je wat...

Wellicht omdat paarden grotere hoeveelheden verbruiken?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:29

Foetsji schreef:
Ja! Daar zeg je wat...

Wellicht omdat paarden grotere hoeveelheden verbruiken?



nee,ik vermoed commercie :7