Halverwege augustus wilde ik gaan mennen met mijn pony. Ik stond hem rustig te poetsen (aan een touw aan een hek). Plots kreeg hij op een of andere manier het touw achter zijn oren (of om zijn hals, het ging te snel om te bevatten achteraf). Hier schrok hij zo ontzetten van dat hij ging hangen en stijgeren. Ook is hij omgevallen/achterover gevallen. Ik stond er naast maar was niet snel genoeg met touw lostrekken.
Gelijk dierenarts erbij want hij wankelde en kon niet meer recht lopen. Hoofd naar beneden ging ook niet meer. Ontstekkingsremmers gekregen en pijnstilling. Lopen ging beter naarmate de dag vorderde.
Na een paar dagen toch opnieuw zelf gevraagd om dagelijkse pijnstillers want hij kon nog steeds zijn hoofd niet naar beneden doen.
Na weinig vooruitgang na twee weken een echo laten maken. Geen hele rare dingen te zien maar advies gekregen om voor de zekerheid rontgenfoto's te laten maken. Zo gezegd zo gedaan, kliniek laten komen en foto's laten maken met mobiel rontgen apparaat. Geen fracturen te zien, wel dat er tussen 4e en 5e nekwervel meer ruimte zit dan bij de andere wervels. Advies was om fysio te starten na een maand. Dus over een twee weken komt er een fysiotherapeut. Helaas heeft mijn pony nog steeds moeite met het grazen (hij zakt zover mogelijk met zijn voorhand naar beneden door de benen zover mogelijk uit elkaar te plaatsen) en staat met een bolle rug te grazen daardoor.
Nu heb ik besloten om mijn pony nooit meer vast te zetten aan een enkel touw aan een ring aan de muur.
Ik wil nu overstappen op het systeem dat de pony aan beide kanten van zijn hoofd vast staat. Ik ga een ring maken op de muur van de gang en de stal. Ik heb als tip gekregen om een tentrubbertje aan elke zijde van het hoofd te bevestigen. Het idee hier achter is dat het rubbertje knapt bij teveel spanning als hij weer zichzelf op de een of andere manier in de problemen werkt. Ik heb hem al eens eerder vast gehad tussen twee palen en zelfs toen heeft hij het gepresteerd om zich om te draaien. Eerst stond hij met zijn kont naar mij toe, toen ik terug kwam in de stal zag ik eerst zijn hoofd. Hoe in vredesnaam hij dat voor elkaar krijgt...
Om een lang verhaal kort te maken: heeft iemand in een soort gelijke situatie gezeten? Heeft iemand een pony of paard met nekpijn n.a.v. ophangen aan halster? Hoe voorkom ik dat hij zich kan bezeren als hij zelfs met zijn hoofd aan beide kanten vast staat?
Ik hoor erg graag ervaringen. Leren stilstaan zonder vastzetten wordt hem niet, daarvoor ben ik niet consequent/streng genoeg. Zodra er eten in het spel komt is hij weg en zodra ik even het hoekje om ben neemt hij een loopje.
Mocht iemand ervaring hebben (gehad) met dit euvel en tips hebben qua genezing/voorkoming, ik hoor het heel erg graag!!
Alvast bedankt