Phenylbutazone vs Metacam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:39

Hoi Bokkers,

Ik heb al aardig wat zoekwerk gedaan maar kom er niet helemaal aan uit.
Weet iemand wat de voor en nadelen zijn van beide middelen? En wat zijn de evt bijwerkingen van beide middelen? Wat maakt dat je voor 1 van beide middelen kiest?
Wat ik weet is dat buut nadelig zou zijn voor maag en darmen maar over wat voor termijn van gebruik spreek je dan?
En Metacam zou suiker bevatten en is een flink stuk duurder. Uiteraard ga ik dit ook bespreken met mijn DA maar misschien zijn er wijze bokkers die mij wat meer hierover kunnen vertellen ;) .

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:01

Pro-dynam (Fenylbutazon) http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenylbutazon

Metacam (Meloxicam) http://nl.wikipedia.org/wiki/Meloxicam

Als je de bovenstaande links opent kan je de bijsluiters ook zien.
Het zijn allebei Non Steroid Anti Inflamatory Drugs (Niet steroide ontstekingsremmers) en die hebben redelijk vergelijkbare bijwerkingen. Bij Buut zijn die ernstiger dan bij Metacam.

Buut is al veel ouder dan Metacam en het patent is inmiddels verlopen. Dat is ook de reden dat het veel goedkoper is.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:11

Bedankt!

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:19

Buut is idd veel goedkoper dan Metacam, maar... voor mij nooit meer buut! Ik heb 2 paarden gehad die er op gestaan hebben. De een kreeg binnen 6 weken een maagzweer, de ander wilde na 1 week al niet meer eten door maagproblemen. Met Metacam heb ik dit probleem nooit gehad.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 21:20

dat heb ik idd al vaker gehoord/gelezen, dat is dus best een hele heftige en ook gevaarlijke bijwerking en heeft dan in jouw geval ook niet echt te maken met zeer langdurig gebruik.

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:29

ik woon niet meer in Nederland.
Wist niet beter dat buut in NL niet meer toegestaan was. Niet omdat het een slecht product zou zijn, maar omdat de registratie in een relatief klein land niet werd aangevraagd.
Is buut in NL weer toegestaan, nu?

maartje_h

Berichten: 8070
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:31

Ja buut is nu weer gewoon verkrijgbaar via de dierenarts.. Je krijgt dan alleen een aantekening in het paardenpaspoort dat hij niet meer geslacht mag worden voor consumptie...

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 21:32

Nee, officieel niet maar absoluut nog wel verkrijgbaar hoor. Het probleem is dat metacam op de lange duur onbetaalbaar is, kost je al gauw zo'n 10 euro per dag. Dus er zijn echt wel DA's die nog buut meegeven.

@Maartje_h, het komt bij mijn DA echt nog uit een ander kastje dan de medicijnvoorraad ;)

maartje_h

Berichten: 8070
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:34

Ik kreeg het vorig jaar zo mee bij de kliniek vandaan. Lag gewoon bij de balie waar ze het zo konden pakken. Ik moest alleen even het paspoort afgeven voor de aantekening.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:28

Officieel is het niet verkrijgbaar idd en mag je DA het niet verstrekken. Maar de meeste DA's hebben het wel liggen voor langdurige pijnstilling. Dan is Metacam namelijk niet te betalen.

Sommige paarden kunnen er jaren op staan zonder bijwerkingen, maar helaas behoorden mijn 2 paarden niet tot die groep. Ik ga er dan ook geen derde keer meer aan beginnen.

love_Soraya

Berichten: 3827
Geregistreerd: 12-02-12

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:21

mijn paard van 27 (pensioen) staat nu al langdurig op metacam denk zo 2 a 3 jaar.. het is inderdaad erg duur maar de bijwerkingen heb ik bij haar gelukkig nog niet mee gemaakt..

Carmy81

Berichten: 740
Geregistreerd: 10-04-11
Woonplaats: Hengelo

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:27

Mijn ervaring is dat de werking van Bute veel sterker is dan de werking van Metacam.
Nadelig is inderdaad dat het slecht is voor de maag, met Bute moet je altijd zorgen dat je paard onbeperkt ruwvoer ter beschikking heeft

Verder is er inderdaad een mega groot prijsverschil.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:32

Zover ik weet is de reden dat buut in Nederland niet is toegestaan dat hier in Nederland paarden als consumptiedier worden gezien en dieren die buut hebben gehad niet meer als consumptie gebruikt mogen worden. Mijn merrie heeft 1,5 jaar ongeveer op bute gestaan,nederlandse dierenarts heeft het voorgeschreven maar iom met hem haalde ik het bij een belgische dierenarts die ook bij ons op stal kwam. Volgens dierenarts hier in Nederland komen ze er in belgie nog makkelijk aan en is het daarom ook goedkoper.
Mijn merrie heeft er nooit problemen mee gehad, wel heb ik het altijd tegelijk met eten gegeven. Aangezien je bij mensen ook medicatie die beschadigingen aan de maag kan geven moet innemen tijdens of vlak na het eten, leek me dit wel altijd zo verstandig.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:38

Mijn pony's hebben beide een hele poos op buut gestaan en nergens last van gehad gelukkig. Ik gooide het altijd over het voer en ze hadden de hele dag door hooi tot hun beschikking.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:53

ook het patent van metacam is inmiddels verlopen, tegenwoordig heb je ook reumacam, dat is precies hetzelfde maar een stuk goedkoper.

Daarnaast heb je ook de 2e generatie inmiddels zoals equioxx (COX2 remmer) wat beter schijnt te werken en niet de nadelen van de maagproblemen heeft van de andere 2 middelen-> deze kost ongeveer 10 euro per dosis van 600kg. Werkt overigens volgens mij sterker dan metacam, hoewel ik het nog maar 1x 3dgn heb gebruikt na de operatie van mijn paard afgelopen vrijdag.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:05

Mist schreef:
ook het patent van metacam is inmiddels verlopen, tegenwoordig heb je ook reumacam, dat is precies hetzelfde maar een stuk goedkoper.

Daarnaast heb je ook de 2e generatie inmiddels zoals equioxx (COX2 remmer) wat beter schijnt te werken en niet de nadelen van de maagproblemen heeft van de andere 2 middelen-> deze kost ongeveer 10 euro per dosis van 600kg. Werkt overigens volgens mij sterker dan metacam, hoewel ik het nog maar 1x 3dgn heb gebruikt na de operatie van mijn paard afgelopen vrijdag.



Heb met Equioxx zeer goede ervaringen maar niet met Buut.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:35

Phenylbutazone is een middel wat heel gevaarlijk kan zijn. Ik heb in mijn profiel een stukje neergezet.
Nu alweer 9 jaar terug kreeg een verzorgpony phenylbutazone wegens hoefbevangenheid, alleen door een fout van de DA was de verkeerde dosis oorgeschreven. Was een kruising shet, dus die moest eigenlijk maar een heel klein beetje.
Resultaat na 5 dagen was een pony met helemaal geen pijn meer > dood. Toevallig had deze DA ook een andere pony phenylbutazone voorgeschreven en die overleed ook. Dit was toevallig ook een shet, en stond er ook nog maar net een paar dagen op, alleen was deze pony dan nog kleiner qua maat. Dit was overigens echte Buut, wit poeder in een blauwe pot.

Je hebt ook equipalazone, hier zit ook buut in. Ik zou hier ook niet voor kiezen, omdat de dosis echt heel nauwkeurig moet zijn, en de nadelen heel ernstig kunnen zijn. Er zijn dan voldoende alternatieven pijnstillers op de markt die minder slechte bijwerkingen hebben. Metacam heb ik volgens mij geen ervaring mee.
Laatst bijgewerkt door MaiNat op 26-06-12 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:36

O, ja buut werkt heel erg op de maag.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:37

MaiNat schreef:
Phenylbutazone is een middel wat heel gevaarlijk kan zijn. Ik heb in mijn profiel een stukje neergezet.
Nu alweer 9 jaar terug kreeg een verzorgpony phenylbutazone wegens hoefbevangenheid, alleen door een fout van de DA was de verkeerde dosis oorgeschreven. Was een kruising shet, dus die moest eigenlijk maar een heel klein beetje.
Resultaat was een pony met helemaal geen pijn meer > dood. Toevallig had deze DA ook een andere pony phenylbutazone voorgeschreven en die overleed ook. Dit was toevallig ook een shet, alleen dan nog kleiner qua maat. Dit was overigens echte Buut, wit poeder in een blauwe pot. Je hebt ook equipalazone, hier zit ook buut in. Ik zou hier ook niet voor kiezen, omdat de dosis echt heel nauwkeurig moet zijn, en de nadelen heel ernstig kunnen zijn. Er zijn dan voldoende alternatieven pijnstillers op de markt die minder slechte bijwerkingen hebben. Metacam heb ik volgens mij geen ervaring mee.



Mijn mini heeft 3 dagen in de kliniek de dosis voor een 600 kg paard gehad. Heeft nu na 3 jaar nog steeds last van maagproblemen en momenteel zo erg dat we binnenkort een beslissing moeten maken.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:43

Zo wat erg zeg!
Heel veel sterkte (ook weer een DA die teveel van dat buut voorschrijft...)

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 07:00

Volgens mij zou 1 zakje phenylbutazone per dag(zo wordt dit ook eigenlijk voorgeschreven door de fabrikant van pro-dynam) met een piek qua werking op 12 uur en een totalen werking 24-26 uur in principe geen kwaad moeten kunnen. Maar ik lees vaak doseringen van soms wel 4(!) zakjes per dag. Dat lijkt me dan idd veel teveel en veel te belastend.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23444
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:13

mijn shet heeft toen ze bevangen was eerst metacam gehad maar dat deed helemaal niks qua pijnstilling. Dus overgegaan op equipalazone en dat werkte tenminste. Uiteindelijk nog lange tijd in een lage dosis gegeven en nooit problemen gehad.
Ben blij dat ik het gekregen heb van de dierenarts anders was ike r absoluut mee gestopt. Als die pony zo lang met die hevige pijn had moeten lopen was het imo niet dierwaardig meer geweest.
Ik kreeg het overigens ook zonder problemen mee bij de kliniek.

Doma_clasica

Berichten: 347
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: on holiday around the world

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:31

Paarden kunnen gerust een jaar of 2 รก 3 op buut staan maar ze moeten wel blijven eten. Op het moment dat een paard niet eet mag hij absoluut geen buut hebben. Het is inderdaad een middel wat op den duur bijwerkingen geeft maar het scheelt natuurlijk wel of je het paard nog een paar fijne jaren geeft of dat het een jong paard betreft die later weer de sport in moet gaan.
Mijn ervaring met buut is goed alleen het gevaar is dat je het uiteindelijke afscheid steeds verder uitsteld en daarom denk ik dat het belangrijk is dat je met je dierenarts een afsraak maakt wat de grens is van de hoeveelheid buut dat je paard zal gaan krijgen.
Ik heb de achtergrond van je paard gelezen en ik denk dat je jezelf moet afvragen wat als het niet jouw eigen paard betreft, of je dan ook steeds het definitieve afscheid zou blijven uitstellen.
Ik wens je veel wijsheid toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:56

Mist schreef:
ook het patent van metacam is inmiddels verlopen, tegenwoordig heb je ook reumacam, dat is precies hetzelfde maar een stuk goedkoper.


Voor honden heb je ook goedkopere versies van metacam, zo heb je novacam en loxicom, allemaal hebben ze delfde werkende stof meloxicam.
Ook hiervan kunnen dieren last van hun maag krijgen, het liefst ook altijd samen met een maaltijd geven.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:42

Ik dacht altijd dat equipalazone hetzelfde is als bute? dat bute gewoon de spreeknaam ervoor is.
Ik heb mijn merrie toen der tijd zakjes equipalazone gegeven. Op het zakje staat dat de maximale dosering voor een paard ( meen dan er zelfs 600 kg bij stond maar dat weet ik niet zeker ) 2 x daags 2 zakjes is. Mijn merrie ( 1,56m draver ) kreeg in begin 1 x daags 1 zakje, afgebouwd na een half jaar na 1 x daags 1/2 zakje, en vervolgens 2 maanden later ermee gestopt. Dus op zich stond ze op een minimale dosering gewoon om haar wat te ondersteunen en moest van dierenarts met hoeveelheid spelen door te kijken naar het paard en proberen zo min mogelijk te geven. Hij had niet gedacht dat ze nog zonder zou kunnen, maar gelukkig gaat het alweer 2 jaar goed, af en toe loopt ze een dagje niet helemaal goed maar ook niet echt kreupel en dan krijgt ze gewoon 14 dagen rust ( alleen weidegang ). Op die manier vind ik geven van pijnmedicatie geen probleem. Mijn merrie heeft overigens een verkalking op de buigpees zitten in voorbeen ( vanuit kogel tot voet is een en al woekering/verkalking te zien op foto )