paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:28

karuna schreef:
Voor die oude is het nooit te rijk. Hij krijgt ook nog extra eiwit en vet bijgevoerd. Vandaar dat die kleine verplicht mee eetEn ik kan nergens iets vinden wat geschikt is wat hij wegkrijgt. Was het maar zo dan had het op stal gelegen al.


krijgt hij snijmais weg?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 12:29

Nee mag hij ook niet hebben. Geeft dezelfde heftige reactie. Heeft hij eerder gehad in de winter om daar goed door te komen. Mais, alle granen, appels, wortels alles waar veel suiker inzit en nog een paar dngen heeft eenzelfde reactie en wordt hij letterlijk doodziek van.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:31

karuna schreef:
Nee mag hij ook niet hebben. Geeft dezelfde heftige reactie. Heeft hij eerder gehad in de winter om daar goed door te komen. Mais, alle granen, appels, wortels alles waar veel suiker inzit en nog een paar dngen heeft eenzelfde reactie en wordt hij letterlijk doodziek van.


Probeer mee te denken in voer

Maar dan valt pulp en senior priores ook af.

Maar in gras zit ook suiker..

Een koeienkuil van gehakseld gras bij een boer uit de buurt en daar dagelijks/wekelijks wat gaan halen totdat je een oplossing hebt?

toevoeging: geweekte gras brok?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 12:36

Lang gras gaat goed kort spul wat er nu nog staat begint langzaam al een probleem te geven. Koeienboeren in de omgeving al langsgeweest, van een aantal al wat meegenomen maar dat was zo nat en zuur dat hij volledig leegliep met diarree en zich erg ellendig voelde. Of het lag opgeslagen naast kuilmais of stro Wel wat meegenomen met de kuilmais van de andere kant van de kuil met als resultaat een piepend en pompend zwaar benauwd paard. Vandaar dat ik zo langzaam aan ook niet meer weet wat ik kan geven.

De grasbrokken waarvan de dierenarts al aangeeft dat dat geen geschikte blijvende oplossing is hooguit als overlap voor een paar weken, en dan moet ik bij elke schep die gegeven wordt napluizen of er geen verkeerde brokjes doorheen zitten die door afvullen erin zijn gekomen. Dat heb ik eerder moeten doen en daar wen je aan. Alleen krijgt hij daarvan domweg niet voldoende weg per dag. En levert hij kwa gewicht rap in ook. Dat is dus los van het niet meer kunnen bekappen probleem en hoeven die langzaam aan echt slecht worden, de benauwdheid bij mist, de stijfheid en pijn bij koud nat weer enz,

Het is gewoon alles bij elkaar met alleen helaas een tijdsdruk erop vanwege het ruwvoer probleem wat alles nog lastiger maakt

Anoniem

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:51

Je kunt toch gewoon op staan dat je hem laat inslapen? Het is toch jouw paard, jouw verantwoordelijkheid en jouw keuze? De DA heeft toch niks te willen, om het zo maar te zeggen..?
Ik heb het topic niet helemaal gelezen maar als een paard zo veel mankementen heeft is het bijna niet fair meer, dus heel eerlijk en goede keuze van je.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:06

Begrijp het niet helemaal. Wat een moeilijk iets zeg! Door alle problemen is dit toch eigenlijk niet paardwaardig meer? Vreemde Da. Ik heb wel heel veel respect voor jou wat je allemaal voor je paard doet! Heel veel sterkte!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:20

Je hebt PB met voeradres!

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:27

Jeetje ,je zou bijna gaan denken om hem een handvol graan te geven zodat ze wél een reden hebben om hem in te slapen. Is er iets uit je telefoontje gekomen? Ik zou een aantal dierenartsen opbellen, als je vraagt om voldoende verdoving te spuiten voor de fatale spuit zullen ze dat heus wel doen.

De situatie dat je beschrijft is echt niet meer eerlijk naar je paard toe, en dat je er zelf financieel aan onder door gaat ...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 13:30

Financieel is pech hebben voor mij. Dat is en zal nooit een reden zijn een dier te laten inslapen. Net als mijn eigen zware overbelasting geen reden is. Puur alleem het welzijn van de dieren telt.

Ik heb nog niet gebeld, ga nu onderweg naar de paarden. Kijk hoe ze erbij staan en bel vanaf daar.

Duhelo ellende is dat ik het idd zelf kan opwekken. Een voor hem erg smakelijke boterham en ik weet dat hij binnen een uur ingeslapen is. Alleen ga ik niet bewust hem deze klachten aandoen omdat ik weet hoe naar en ellendig hij er door wordt. Dan is het alsnog het lijden wat ik hem niet wil aandoen.

Jannepauli je hebt pb terug. Dit is mijn vaste ruwvoer leverancier. -O-

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:42

Wat vervelend dat je da niet meegaat in je visie omtrent het welzijn van je paard en de keuze om verder en komend lijden te voorkomen.

Ervan uitgaande dat de da volledig op de hoogte is van de gezondheid van je paard incl historie....begrijp ik deze reactie niet.

Misschien heb ik eroverheen gelezen ( excuus als dat zo is) maar wat stelt je da dan voor ? Behalve de mening dat je paard klinisch nog niet toe zou zijn aan inslapen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:56

Mayasfrenk schreef:
Ik weet dat meneer van de slagerij in Nijkerk ook wel paarden" schiet" die vervolgens niet geslacht worden. Ontzettend fijne man. Heel veel respect voor paarden. Misschien zou je contact met hen op kunnen nemen om te vragen naar je opties. .. Heel veel sterkte met dezerot situatie. .

Helemaal mee eens. De enige plek waar mijn paard voor z'n laatste reis heen gaat.

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:08

Ik heb op zich geen tips voor je, echt een héél erge rotsituatie voor jou en je paard. Wat een leed zeg. En het idee dat je zelf je paard al bijna ziek zou moeten maken om er iets aan gedaan te krijgen, dat zou echt niet mogen. Ik snap ook echt niet dat de DA zegt dat het enkel kan verslechteren, maar dan het einde er niet aan wilt maken. Foei foei.

Een héél dikke knuffel voor jou, en heel veel sterkte.

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:19

karuna schreef:
Dubbele ellende is dat ik het idd zelf kan opwekken. Een voor hem erg smakelijke boterham en ik weet dat hij binnen een uur ingeslapen is. Alleen ga ik niet bewust hem deze klachten aandoen omdat ik weet hoe naar en ellendig hij er door wordt. Dan is het alsnog het lijden wat ik hem niet wil aandoen.


Misschien als je juist dit de DA eens laat weten hoeveel hart je voor je dier hebt en wat je heb wilt besparen, dat er dan oogkleppen geopend worden.

Succes in ieder geval.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:45

Er moeten toch wel meer artsen in de buurt zijn die je kan bellen? Anders inderdaad een veearts. Als het echt zo erg is kan ik het me niet voorstellen dat er nog meer artsen zijn die niet willen inslapen. Heel vervelend.. Sterkte ermee!

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:01

ik will je heel veel sterkte wensen :(:) en wat belachelijk dat een dierenarts een dier wat lijd niet in wil slapen.het inslapen op zich is al heel moeilijk voor jou. en dan ook nog dat de dierenartsen niet mee willen werken.wat zal dat moeilijk voor jou zijn :(:)

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:06

Karuna,

Als eerst ontzettend veel sterkte en wil ik zeggen dat ik ontzettend veel respect en bewondering voor je heb. De keuze te maken voor je paard gaat lijden moet uit zo ontzettend veel liefde bestaan, petje af!

Verder heb ik een vraag.

Ben jij er klaar voor om je paard NU in te laten slapen.
Als dit zo is zal ik als ik jou was de keuze maken om te bellen en te zeggen dat je voer op is of er stro of iets dergelijks mee in aanraking is geweest.
De dierenarts weet wat er dan gebeurd normaal gesproken en jij zei dat hij/zij af wilde wachten tot het voer op is.

Zo heb je nog wel voer voor als de dierenarts niet komt/wilt komen of de afspraak wilt maken, maar hoef jij niet te wachten tot het juiste voer echt op is.


Ik zag dat je het had over zelf opwekken en ik snap dat jij dat niet wilt.
Wat ik mij wel afvraag:

Is het niet mogelijk je paard op zoveel mogelijk pijnstillers te zetten evt kalmeringsmiddel alvorens het te geven? Dus dat die reactie wel optreed maar je paard er zo min mogelijk last van heeft.

Is misschien heel dom weet ook niet of dat zou werken

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 16:51

Antwoord ja ik ben er ook aan toe vandaar mijn telefoontje ook maandag. En nee ik ga het niet opwekken, benauwdheid en bijna stikken ga ik niet vrijwillig een dier aandoen. En ik ga niet liegen over de ruwvoer situatie. Daar ben ik geen type voor.

Cissie dierenarts stelt niks voor, afwachten tot het lijden wordt is eigenlijk de korte conclusie.

Een geluk heb ik ik heb een eind weg via via via via via een koeienboer gevonden die me de komende twee weken aan ruwvoer kan helpen.pfff dat is al iets, alleen hij kan niet meer missen dan een baal. Al moet ik die baal in stukjes met grote zakken zelf ophalen ongeveer 20 km van hier en ruim 10 km van stal. Had gister twee proefzakjes meegekregen. Vandaag 3 grote zakken opgehaald en zaterdag ga ik denk ik een keer of 10 heen en weer rijden om op te halen voor een week ongeveer, dat geeft iets lucht.

Verder verzekering geeft toestemming tot inslapen ook. Alleen komt er op neer bij dierenartsen omdat hij nu op dit moment niet ondraaglijk lijdt willen ze hem niet inslapen. -O- ook al is het hooguit nog een paar weken dat dat punt wel komt of zoveel eerder bij mist of niet meer op kunnen staan. Oftewel je dier moet eerst lijden voor hij rust krijgt. Lijden voorzijn kan dus niet meer kennelijk tenzij je naar de slager gaat.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:58

Ik bedoelde het echt niet vervelend hoor Karuna, maar was gewoon wat ik mij af vroeg.

Zo krom dat het allemaal zo moet. Heel erg veel sterkte en ik weet niet welke omgeving je woont, maar als ik ergens mee kan helpen evt rondkijken voor ruwvoer etc laat het dan maar weten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:00

Ik wil je ook wel helpen rijden? Al denk ik dat ik helemaal niet in je buurt woon.... :(:)

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:00

Eerlijk karuna: liegen over het voer dat op is niet liegen, dat is een leugentje om bestwil. Dit geeft je wel een aantal dagen de tijd om af te spreken. Bel naar je dierenarts en zeg dat er een deel van je hooi kapot is (stro erbij, verzorgster heeft te veel gegeven, er is een zak graan opengescheurd over een deel balen, maakt niet uit wat.). Geef aan dat je nog X baaltjes hebt kunnen redden dus nog voer hebt voor (ik zeg maar iets nu) 2 dagen. Je raakt nergens meer aan voer en je wil het hem niet aandoen om uit te hongeren. Zaterdag is je voer op dus dan wil je een afspraak maken om hem in te slapen. Als hij niet wil bel je dan wel naar een andere dierenarts.

Dat is niet liegen, dat is het beste kiezen voor je dier.
Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd! Onthou dat hij bij héél veel andere mensen al lang in de salami gezeten had en dat jij alles gedaan hebt wat in je mogelijkheden lag/ligt én méér, en dat hij een prachtig leven gehad heeft bij jou.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:02

Duhelo schreef:
Eerlijk karuna: liegen over het voer dat op is niet liegen, dat is een leugentje om bestwil. Dit geeft je wel een aantal dagen de tijd om af te spreken. Bel naar je dierenarts en zeg dat er een deel van je hooi kapot is (stro erbij, verzorgster heeft te veel gegeven, er is een zak graan opengescheurd over een deel balen, maakt niet uit wat.). Geef aan dat je nog X baaltjes hebt kunnen redden dus nog voer hebt voor (ik zeg maar iets nu) 2 dagen. Je raakt nergens meer aan voer en je wil het hem niet aandoen om uit te hongeren. Zaterdag is je voer op dus dan wil je een afspraak maken om hem in te slapen. Als hij niet wil bel je dan wel naar een andere dierenarts.

Dat is niet liegen, dat is het beste kiezen voor je dier.
Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd! Onthou dat hij bij héél veel andere mensen al lang in de salami gezeten had en dat jij alles gedaan hebt wat in je mogelijkheden lag/ligt én méér, en dat hij een prachtig leven gehad heeft bij jou.



Dat was ook waarom ik het aankaartte, je hebt dan genoeg mocht hij/zij zeggen het niet te doen dus toch nog wat speling en mogelijk willen ze het dan wel.

Misschien dat ik het een beetje krom heb verwoord.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 17:08

Laatste ingepakte baaltje kan heel goed verschimmeld zijn trouwens. Is al geplakt en heb ik er gratis bijgekregen omdat niet duidelijk was hoe het er van binnen uitziet. Daar ga ik zaterdag achterkomen. Is het dik beschimmeld zou ik dus zaterdag een probleem hebben gehad. Maar ben echt blij dat ik nu twee weken respijt heb.

En ook leugentje om bestwil kan ik niet, ben daar gewoon het type niet voor. Zou alleen maar stotteren hakkelen en niet uit mijn woorden komen. En ik weet het de meeste mensen hadden al jaren geleden al lang opgegeven, denk dat er minstens 10000 euro aan dierenarts kosten inzitten in de loop van de jaren. Los van alle aanpassingen die ik heb moeten doen. Voer dat uit zuid belgie opgehaald moest worden met de auto dat soort dingen. Alleen het is nu klaar, ik kan niet meer doen voor hem helaas behalve hem lijden voorkomen hoe graag ik het ook voor hem zou doen en gaat het ten koste van mezelf ;(

ik snap je vraag ook alleen merk dat ik zo moe ben dat ik wat scherper overkom dan ik bedoel excuus daarvoor, dit is gewoon slopend.

Morgen vroeg bel ik de dierenarts nog een keer. Ben voor nu domweg te moe ervoor. Dan weet ik ook hoe ze het gedaan hebben op een grotere portie reserve hooi. Of ze er niet zwaar van aan de dunne zijn gegaan.

Bellatrix je woont niet eens zo gek ver weg.

Wel vandaag lekker getut op stal los van het heen en weer rijden voor het hooi. Maar toen ik zo op het voorstukje had gezet waar nog minibeetje gras staat heeft oude tinker vooral over het hek heen staan staren. Wat gewoon niet normaal voor hem is. Zijn hapje was daarvoor wel met smaak opgegaan maar meer dan deze hoeveelheid krijgt hij duidelijk niet weg.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:11

Als ik kan helpen laat maar weten, PB staat open. :j

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:14

Karuna ik weet wel dierenarten want je komt hier uit de buurt dat heb ik je al aangegeven. Er zijn hier meerdere dierenartsen in de buurt en de klinieken waarvan ik denk dat jij het over hebt zijn echt niet zo moeilijk..

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:38

Jester_ schreef:
Karuna ik weet wel dierenarten want je komt hier uit de buurt dat heb ik je al aangegeven. Er zijn hier meerdere dierenartsen in de buurt en de klinieken waarvan ik denk dat jij het over hebt zijn echt niet zo moeilijk..


Ho stop, wacht even. Dat laatste kun je niet zomaar zeggen. Ieder paard is een andere 'casus' hè, dus dan zullen ze ook anders reageren. Normaal kunnen ze in jouw ogen wel niet moeilijk doen, dat doen ze nu dus wel.

Heel erg veel sterkte! Ik hoop dat je je mannetje snel kan laten gaan.