paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5084
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:57

Ik snap ergens wel dat je een bekende DA het wilt laten doen maar als die niet mee willen werken bel je toch een andere?
Het gaat toch om het beestje voor zijn lijden te verlossen, dan maakt het mij niet uit of Piet het doet of Henk.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:58

wat erg dat je moet vechten voor deze keuze, alsof iemand ooit dit voor de lol zou doen. beetje knuddig van de DA ook.
Is er geen veearts die je kan helpen? ( nu niet denken dat die makkelijker afspuiten,maar vaak wel anders denken.)

Probeer er voor jezelf niet te veel aan te tillen, je hebt altijd goed voor het paard gezorgd, dit komt ook wel op zijn plek. sterkte

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:07

Gelukkig geen ervaring mee. Maar onbegrijpelijk dat ze hem laten staan als hij idd over een paar weken wel gaat lijden. Goed dat je morgen nog een keer belt.

En natuurlijk heel veel sterkte, want hoe erg je beestje er ook aan toe is, het gemis en de pijn is vreselijk. Dus alvast een knuffel :(:)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 20:08

Heb helaas ervaring teveel erin. En als oude er niet meer is is het ook einde paarden voorgoed. Jonge man gaat de verkoop in dan. Dat maakt de beslissing extra lastig,

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:11

Ik snap dat t voor jou moeilijk is dat een dierenarts nu niet mee wil werken maar vanuit zijn visie heeft dat ongetwijfeld te maken met ethiek. Hij is opgeleid om dieren beter te maken of een zo prettig en pijnvrij leven te geven. Vanuit die ethiek zal het voor beide dierenartsen niet geoorloofd zijn jouw paard nu in te slapen. Een slager is altijd bereid dat te doen maar das wel een heel ander wijze van een leven beëindigen dan jij voor ogen hebt.

Mijn ervaring TS is dat je niet te laat hoeft te zijn wanneer je later ingrijpt. Ik snap dat je wilt voorkomen dat je paard gaat lijden, maar er is nog een periode tussen uitzichtloos lijden en wat nog acceptabel is. Als je paard beslist slechter wordt dan zal de da het wel met je beslissing eens zijn.

Ik wens je iig veel sterkte

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 20:13

Vandaar dat ik de keuze van de da respecteer. Al zegt de tweede wel hij zou geen enkele behandeling nog starten of aanbieden als dat nodig is. Omdat het geen levens verbetering is. En deze zou hem ook hebben laten inslapen als hij hem had gezien maandag met die benauwdheid. Dat verbaasd me dan nog het meeste namelijk

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:16

In welke regio zit je?
Misschien dat mensen dan wat adviezen kunnen geven mbt bepaalde da's?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 20:21

Als ik regio geef zijn de twee klinieken ook meteen bekend. Doe ik dus liever niet :o omdat het twee goede zijn en ik de da s ook respecteer in hun keuze.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:22

Majabeestje schreef:
Wat naar zeg :(:)
Ook heel rot dat je als baasje moet 'vechten' om je paard te laten inslapen. Alsof het al niet erg genoeg is..
Is de slager wellicht een optie? En dat hij dan niet geslacht wordt maar wel afgemaakt? (wat een rotwoord!)


Inderdaad. Heb ik ook gedaan toe de dierenarts het niet met mij eens was. Maar wie kent zijn paard/pony nou beter: Jij of de dierenarts? Mijn pony was ook helemaal op. Heb toen via een goede kennis geregeld dat hij naar de slager kon. En dat kon. Dat is ook zeer netjes gegaan. En daardoor bleef hij wel van verder lijden bespaard.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:23

karuna schreef:
Als ik regio geef zijn de twee klinieken ook meteen bekend. Doe ik dus liever niet :o omdat het twee goede zijn en ik de da s ook respecteer in hun keuze.


Mag uiteraard ook via PB hoor.
Als je wil natuurlijk..

Macs

Berichten: 7642
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:24

Ik snap wel dat je je eigen vertrouwde dierenarts erbij wilt hebben, die het paard ook kent. Maar alsnog snap ik de keuze gewoonweg niet. Jij ziet het paard tenslotte elke dag!
Heb ook wel eens een kat in laten slapen die op de uitgesproken dag er weer topfit bijliep! Maar de dierenarts had geen twijfel en heeft hem gewoon laten gaan. Jij kan het het allerbeste inschatten.
De meeste dierenartsen vinden alleen de diagnose artrose al genoeg, dus ik vind het vreemd dat deze twee er zo moeilijk over doen.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:34

Da's voor het eerst dat ik na het lezen van een topic op mist hoop ...

Wat een raar verhaal: benen kunnen niet onderzocht worden omdat dat teveel pijn doet maar paard moet en kan blijkbaar wel op diezelfde pijnlijke benen blijven lopen? Dan vraag ik me toch af wat er bedoeld wordt met de uitspraak "klinisch goed".

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 20:36

Tsja hart en longen zijn ok, en paard loopt niet zichtbaar zwaar kreupel maar kort en stijfjes. De kleine achtjes draaien koste hem zichtbaar moeite maar hij herstelde zich snel genoeg. Maar ja zoals gezegd hij is hard voor zichzelf

Is niet voor niets dat ik het topic open omdat ik ondanks dat ik de keuze respecteer hem totaal niet begrijp. :?
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-10-16 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:37

Er staat mij iets bij van de mogelijkheid om op lokatie te slachten (vlees is dan niet voor consumptie, maar dat is toch niet van toepassing). Bel van Veen of hij een slager in de buurt weet die naar je toe wil komen hiervoor. Andere optie is wel trailer op (met een giga lading pijnstillers) en wel naar het slachthuis. Schieten en afvoeren met de rendac doen zij eventueel ook.

Spreek de DA anders eens aan op zijn eed? Geen schade/lijden valt daar dacht ik net als bij een mensenarts ook onder.
karuna schreef:
Tsja hart en longen zijn ok, en paard loopt niet zichtbaar zwaar kreupel maar kort en stijfjes. De kleine achtjes draaien koste hem zichtbaar moeite maar hij herstelde zich snel genoeg. Maar ja zoals gezegd hij is hard voor zichzelf

Is niet voor niets dat ik het topic open omdat ik ondanks dat ik de keuze respecteer hem totaal niet begrijp. :?

Als alles ongeveer evenveel zeer doet, dan valt het inderdaad niet zo erg op. Zou hij verdorie moeten weten. Stel eens 3-5 dagen zware pijnstiller voor en laat hem dan nog eens beoordelen hoe hij functioneerd.
Laatst bijgewerkt door tamary op 12-10-16 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 20:39

Kan maar dan moet een dier verbloeden om zeker dood te zijn of alsnog een spuit krijgen. Eerste is niet mogelijk op het terrein tweede heb je een dierenarts voor nodig. Pijnstilling zou kunnen maar dan is hij nog benauwd en te warm op de trailer. Dat was probleem twee. En vriendje zal afscheid moeten kunnen nemen.

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:44

Wat een bizar verhaal en, wat verdrietig voor jou TS!
Opbellen en aangeven op een wat duidelijkere toon is geen optie?
't is van de gekke dat een DA met medeweten van zijn medische gesteldheid op deze manier handelen moet....
Heel veel sterkte!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:48

Het is verschrikkelijk als je als eigenaar de DA niet zover kan krijgen je geliefde dier, wat pijn lijdt, in te laten slapen.
Ik zou die 2e DA nog eens bellen, en hem eens fijn voorleggen hoe lang hij denkt dat dat dier nog lijden moet. En hoeveel tijd hij nog heeft. Er is geen verbetering meer mogelijk, moet het dier dan echt lijden voordat hij die spuit erin zet? Ik heb dit ook al eens tegen een DA gezegd, en die ging toen wel overstag het dier in te slapen. Mag hij er nog "te goed" uitzien, maar een verbetering is er niet. En een lijdensweg kan imo niet tot de mogelijkheden behoren.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:48

Jeetje, wat afschuwelijk. Dit is echt de allermoeilijkste beslissing die je in het leven van je dier moet nemen. En als je dan zelf, goed onderbouwd zover bent, dat je dan moet gaan smeken of een dierenarts het alsjeblieft uit wil voeren is echt verschrikkelijk.
Als ik je verhaal zo lees snap ik je keuze heel erg goed. Ik vind het wonderlijk dat een dierenarts aangeeft nu niet bereid is mee te werken maar je wel terug mag bellen als je geen voer meer voor je paard hebt. Dat klinkt echt niet logisch voor mij.

Ik heb verder geen advies of alternatieven voor je, maar wil je ontzettend veel sterkte wensen met deze situatie! En respect dat je de naam van de omgeving of de klinieken niet wilt noemen, heel netjes van je.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:50

Alani schreef:
Ik snap dat t voor jou moeilijk is dat een dierenarts nu niet mee wil werken maar vanuit zijn visie heeft dat ongetwijfeld te maken met ethiek. Hij is opgeleid om dieren beter te maken of een zo prettig en pijnvrij leven te geven. Vanuit die ethiek zal het voor beide dierenartsen niet geoorloofd zijn jouw paard nu in te slapen. Een slager is altijd bereid dat te doen maar das wel een heel ander wijze van een leven beëindigen dan jij voor ogen hebt.


Tuurlijk zal een DA een dier helpen waar hij kan..
Maar als het feitelijk uitzichtloos is en de eigenaar wil een hoop leed besparen, zal hij daarmee ook in moeten stemmen.
De keuze maken is al moeilijk genoeg.. en dan gaat je arts je ook nog 'tegen' werken? :?


Mijn kat had ook diverse serieuze kwalen en we kregen hem elke keer weer goed genoeg om door te gaan.
Maar toen deze het ook nog benauwder kreeg heb ik toch de keuze gemaakt.. en de DA gaf me groot gelijk.
Dier is toen direct ingeslapen, voordat het echt een lijdensweg werd.
Het is dus maar nét welke DA je spreekt; waar de ene zegt doorgaan, zegt de andere laten gaan..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 21:02

Zou ik dierenarts zijn en een dergelijk paard voor me krijgen zou ik de eigenaar gelijk geven. Die kent het dier het beste en zal de beslissing niet zomaar nemen omdat het leuk is een dier te laten doden.

Vooral de niet logica van niet inslapen omdat te goed maar bij de benauwdheid maandag wel de keuze te hebben gemaakt en ook geen behandelingen of therapien te starten meer omdat het alleen rekken is omdat verbetering niet mogelijk is. Maar de da wil de tijd gebruiken om ook voor hem zelf even alles op een rijtje te zetten en te zien hoe in die tussentijd het verloop is.

De kliniek kent paard goed hij heeft hem pas een keer gezien. Van de zomer dus. Heeft wel hele medische dossier gelezen en was verbaasd over de hoeveelheid kwalen en de ernst van de longen destijds. Maar zoals gezegd door heel drastische aanpassingen in voer en woonomgeving zijn die een heel stuk beter dan toen maar bij mist redt hij het domweg niet.

Die wachttijd begrijp ik wel. Alleen voor mij eigenlijk niet ok omdat ik wil voorkomen dat het een lijdensweg wordt en als morgen ochtend dikke mist is weet ik dat hij het gigantisch benauwd heeft. Bij koude regen zijn lijf zeerdoet, bij geen voer het zowiezo klaar is. Ik was al heel erg blij dat het al zo lang droog en vrij warm weer was waardoor de beslissing steeds iets opschoof.

En ik ga op geen enkele manier melden waar of over wie het gaat, het zijn goede dierenartsen met hart voor dieren die ook voor hun eigen gevoel achter de beslissing moeten staan. Zij zijn ten slotte diegene die een dier uiteindelijk doden. Alleen voor mij nu dus onbegrijpelijk. -O-

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:07

Als er morgenochtend mist is gelijk DA met spoed laten komen? Dan heeft hij toch geen keus?

leeslampje

Berichten: 1115
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:17

Bah wat een nare situatie. De slager is niet ideaal, maar ik zou het toch overwegen. Als de DA het namelijk echt weigert, moet je toch iets. In Nijkerk hebben ze, dacht ik, ook wel oplossingen voor dieren die niet meer (goed) kunnen lopen?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:28

Jemig... alsof je voor je lol afscheid van hem gaat nemen... Hier zit je ook niet op te wachten :(:)

FrNo
Berichten: 3667
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:34

Heel veel sterkte met je (goede) keuze.

Hopelijk krijg je snel een da zover dat hij/zij achter je keuze staat.

En je mag inderdaad dan blij zijn met het goede weer van de afgelopen tijd. Deze tijd heeft je paard al extra gehad, zonder te lijden.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 21:39

karuna schreef:
En ik ga op geen enkele manier melden waar of over wie het gaat, het zijn goede dierenartsen met hart voor dieren die ook voor hun eigen gevoel achter de beslissing moeten staan. Zij zijn ten slotte diegene die een dier uiteindelijk doden. Alleen voor mij nu dus onbegrijpelijk. -O-


Gaat mij absoluut niet om de klinieken hoor.
Maar ik heb een vrij nuchtere DA (in Overijssel omg Almelo) die jou misschien wel wil helpen.
Vandaar mijn vraag om je locatie.
Ik ga er niet vanuit dat die van mij 200km zou gaan rijden voor een spuitje ;)
Ik heb namelijk eerder ook een DA gehad die ook niet wilde inslapen om bepaalde redenen.

Ik hoop voor jou iig dat je eigen DA alsnog snel gaat inzien dat inslapen niet zo lang moet gaan duren.
:(:)