paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:02

Ik moet toch heel eerlijk zeggen dat ik je niet zo goed begrijp TS.
5 dagen geleden open je dit topic en de situatie die je daar schetst geeft een paard aan welke eigenlijk allang geëuthanaseerd had moeten worden vanwege zijn slechte medische conditie.
De twee dierenartsen willen dit niet doen, jij hebt daar begrip voor en wilt ze niet afvallen.
Wellicht ben ik wat zwart-witter dan jij maar ik kan geen begrip opbrengen voor een dierenarts die een paard/willekeurig ander dier laat lijden.
Ik kan er ook slecht bij dat een DA de euthanasie uitstelt onder het mom van ''ik wil nog even aankijken hoe zijn conditie gaat verslechteren, interessante case!''
Vervolgens zijn we nu 5 dagen verder, waarin jouw paard meer last heeft gekregen en duidelijk aangeeft echt ''op'' te zijn. Jij zit in de stress met de hoeveelheid voer die je nog hebt en bent duidelijk verdrietig over het komende afscheid; iets wat ik me goed kan voorstellen.
Maar, wanneer is het lijden genoeg?
Heb ook jij, als eigenaar van je paard, niet de verantwoordelijkheid door te pakken als het niet meer gaat?
Nu leg je die verantwoordelijkheid bij een DA neer, maar in feite ben je zelf nog niet bereid los te laten.
Ik wil je hier niet bewust mee kwetsen en het spijt me als het zo overkomt maar jij bent de enige in dit verhaal die jouw paard rust kan geven, en in mijn ogen verdiend elk dier wat zo ziek is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:04

Wildgirl schreef:
Ik moet toch heel eerlijk zeggen dat ik je niet zo goed begrijp TS.
5 dagen geleden open je dit topic en de situatie die je daar schetst geeft een paard aan welke eigenlijk allang geëuthanaseerd had moeten worden vanwege zijn slechte medische conditie.
De twee dierenartsen willen dit niet doen, jij hebt daar begrip voor en wilt ze niet afvallen.
Wellicht ben ik wat zwart-witter dan jij maar ik kan geen begrip opbrengen voor een dierenarts die een paard/willekeurig ander dier laat lijden.
Ik kan er ook slecht bij dat een DA de euthanasie uitstelt onder het mom van ''ik wil nog even aankijken hoe zijn conditie gaat verslechteren, interessante case!''
Vervolgens zijn we nu 5 dagen verder, waarin jouw paard meer last heeft gekregen en duidelijk aangeeft echt ''op'' te zijn. Jij zit in de stress met de hoeveelheid voer die je nog hebt en bent duidelijk verdrietig over het komende afscheid; iets wat ik me goed kan voorstellen.
Maar, wanneer is het lijden genoeg?
Heb ook jij, als eigenaar van je paard, niet de verantwoordelijkheid door te pakken als het niet meer gaat?
Nu leg je die verantwoordelijkheid bij een DA neer, maar in feite ben je zelf nog niet bereid los te laten.
Ik wil je hier niet bewust mee kwetsen en het spijt me als het zo overkomt maar jij bent de enige in dit verhaal die jouw paard rust kan geven, en in mijn ogen verdiend elk dier wat zo ziek is dat.



Ik snap heel goed wat je bedoelt, en ik ben het helemaal met je eens.

Anoniem

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:09

Ik ook, sorry maar snap weinig van dit topic.
Ik woon in dezelfde omgeving en er zitten hier echt genoeg artsen die jou wel zullen begrijpen en respecteren.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:13

Inderdaad, wat Wildgirl zegt.
Ik snap dus ook niet waarom je wacht. Neem je verantwoordelijkheid als je paard echt zo slecht is als je beweerd. Bel stad en land af desnoods, om een arts te vinden die euthanaseert. Of je brengt hem naar de slager. Misschien geen fijne rit gezien zijn kwalen maar dat doet er dan toch niet meer toe, want beter wordt het niet meer.
En inderdaad aan de andere kant; Als dierenartsen niet willen euthanaseren dan is dat wellicht met een reden. Ik ken namelijk geen arts hier in de regio die zo'n verzoek niet zou inwilligen bij een terminaal paard.
Het is aan jou om hier eerlijk over te zijn t.o.v. je paard en jezelf.

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:21

Zoals ik zag vertoont je paard echt geen tekenen van bijna dood in de wei staan en helemaal niet dat hij op is,maar jij bent het baasje en die zien het vaak beter dan een buiten staander.

MarjanB

Berichten: 16557
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:24

id_keers schreef:
Zoals ik zag vertoont je paard echt geen tekenen van bijna dood in de wei staan en helemaal niet dat hij op is,maar jij bent het baasje en die zien het vaak beter dan een buiten staander.


Maar moet een paard bijna dood zijn om dood te mogen? Als dat beest vol met pijnstiller zit zie je er ook minder van.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:24

Ik begrijp wel dat het lastig is om alle veeartsen af te bellen. Je hebt , denk je, een band met je eigen veearts. dan ga je anderen bellen die ook kunnen denken; word ik alleen hiervoor gebeld en eerst weer onderzoek willen doen. Daar zit je nu niet op te wachten. TS wil gewoon een net afscheid op basis van verleden en toestand nu.

Pradaatje

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:28

id_keers schreef:
Zoals ik zag vertoont je paard echt geen tekenen van bijna dood in de wei staan en helemaal niet dat hij op is,maar jij bent het baasje en die zien het vaak beter dan een buiten staander.


Beetje rare beredenatie? Ik denk dat TS wel ziet en merkt wanneer het wel of niet met haar paard gaat. Vind het een beetje raar om dit zo neer te zetten..

Verder ben ik het wel eens met Wildgirl, kies voor jezelf en je paardje. :(:)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:36

Maar als je paard al even slecht is, ben je voorbereid en kijk je meestal per dag. De een wil voor lijden het paard verlossen en de ander wacht op dat ene moment, dat je het duidelijk ziet. Maar elke veearts weet, dat je dan feitelijk al net iets aan de late kant bent.
Gaat een paard spontaan hard achteruit is dat anders dan dat je er al een tijd mee bezig bent. Wachten tot een paard dat slecht is niet meer kan, is gewoon echt te laat.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:00

Kan het niet zo zijn dat als 2 DA's zeggen dat het paard nog te goed is, dat misschien ook zo is?

Ook wij hebben voor een soort gelijke keuze gestaan de ene zegt Het paard is nog goed genoeg en een tweede zei ( die het paard niet kende ) hij is echt heel erg slecht laat hem maar gaan.

Soms is het niet zo zwart wit. Als een paard met medicatie nog goed voort kan gaat een DA niet zeggen laat hem maar inslapen. Wellicht is het paard zonder medicatie wel slecht. Dan zul je in overleg moeten en zeggen dat je het financieel niet trekt. Iedere DA heeft daar begrip voor. Maar wees vooral eerlijk.

Zeg als je het financieel niet meer kunt opbrengen. Zie dan eens hoe de DA reageert. Maar indien het kwalen zijn die met medicatie onder controle te houden zijn zal een DA niet snel tot euthanasie overgaan. Is het zelfs met medicatie niet meer te doen dan zal de DA juist wél euthaniseren.

MarjanB

Berichten: 16557
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:04

Dan nog is het je eigen keuze om je paard in te laten slapen. Je kan em ook naar de slacht brengen en daar wordt toch ook niet gekeken of een paard nog gezond genoeg is om te blijven leven? Daar moet ie gezond genoeg zijn om te kunnen slachten.

Mijn oude buren hadden 2 oudere merries (rond 23 jaar kwpn), 1 was op en de andere nog fit maar die 2 hingen enorm aan elkaar en ze waren bang dat de fitte weg zou kwijnen als de ander dood was en ze bij het jonge spul in moest. De dierenarts heeft ze allebei tegelijk in laten slapen.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:23

MarjanB schreef:
Mijn oude buren hadden 2 oudere merries (rond 23 jaar kwpn), 1 was op en de andere nog fit maar die 2 hingen enorm aan elkaar en ze waren bang dat de fitte weg zou kwijnen als de ander dood was en ze bij het jonge spul in moest. De dierenarts heeft ze allebei tegelijk in laten slapen.


Daar begrijp ik dan weer niks van. Een gezond paard in laten slapen omdat ze bang waren dat ze misschien!!! weg zou kwijnen. Dan kan inslapen altijd nog, mocht dat het geval zijn

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:35

Idd een dierenarts heeft ethisch ook de verplichting om geen gezond dier in te slapen....(ik reageer ff op burenverhaal hierboven!)

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:38

MarjanB schreef:
Dan nog is het je eigen keuze om je paard in te laten slapen. Je kan em ook naar de slacht brengen en daar wordt toch ook niet gekeken of een paard nog gezond genoeg is om te blijven leven? Daar moet ie gezond genoeg zijn om te kunnen slachten.

Mijn oude buren hadden 2 oudere merries (rond 23 jaar kwpn), 1 was op en de andere nog fit maar die 2 hingen enorm aan elkaar en ze waren bang dat de fitte weg zou kwijnen als de ander dood was en ze bij het jonge spul in moest. De dierenarts heeft ze allebei tegelijk in laten slapen.

Je kunt een dierenarts niet zomaar opdracht geven om een paard in te laten slapen. Ze moeten wel een noodzaak zien.

Als zij een moment opname hebben waarop het paard er redelijk bij staat, zien ze die niet altijd.

Wat betreft het gezonde paard in laten slapen, die was wél al bejaard.

De slager is feitelijk een vleeshandelaar, dat zit weer heel anders inelkaar. Je paard is dan handelswaar, geen patient.

TS je zou kunnen zeggen dat het paard niet meer eet en dat je het niet onnodig wilt laten lijden tot het van honger omkomt.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:46

Rond 23 jaar is niet bejaard en het beestje was nog fit. Vind dat echt belachelijk

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:54

Elke eigenaar mag de beslissing nemen om z'n paard af te laten maken.
Een paard is eigendom en degene die betaald bepaald. Doet de da het niet dan laat je het door de slager doen, en dan kan je ook beslissen dat ie niet voor de slacht is- wat gezien de medicatie ook geeneens zal mogen.
De suggestieve posts van ws een stalgenootje vind ik hier niet erg gepast

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37326
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 15:56

Ik reageer nu nog een keer. Dan houd ik me even stil. Voel me aangevallen door best veel reacties. Ik doe mijn best om het zo fatsoenlijk mogelijk af te handelen maar voel me door de reacties of een moordenaar die zijn dier onterecht wil doodhebben of een beul omdat die zijn paard niet zelfstandig wil doden.

Is geen stalgenoot ik sta alleen op stal. :n

Nee zijn kwalen zijn met nog meer medicatie niet onder controle te houden. Dat zeggen zowel dierenarts een als twee. Enige optie daarin is volduwen met buut. Dat weer funeste gevolgen heeft voor zijn lever en kans op bevangenheid waar hij gevoelig voor is. En daardoor ook maar een erg korte termijn oplossing.

En ja zo op het oog lijkt er weinig aan de hand. Het blijft een keiharde tinker die bij lekker eten normaal wel dooreet. Ik doe er ook alles aan om hem aan het eten te houden en hem zo comfortabel mogelijk te maken. Alleen hij staat daarbij continue zijn benen te ontlasten omdat het zeer doet. Zijn tumor op zijn oog bol geeft hem dusdanige hinder dat hij ondanks zijn kap zijn rechteroog dichtknijpt om lichtinval te voorkomen. Hij heeft diarree en jeuk wat gestaag toeneemt wat een teken is dat zijn lever het zwaar begint te krijgen. En is hij stikbenauwd bij mistig weer.

Los nog van het ruwvoer probleem. Hij wil het wel eten maar kan heel veel ruwvoer niet wegkrijgen. En dat is heel erg moeilijk te krijgen.

En nee ik ga niet alle dierenartsen in de verre omgeving bellen, de enige waarvan ik weet dat die het zo zou doen wil ik niet bij hem hebben. Gun hem graag een pijnvrij en waardig einde ipv een korte maar heftige doodsstrijd alsnog. Ik heb er naast deze twee aardig wat gebeld maar ze melden eigenlijk allemaal we zitten te ver uit de regio of we gaan geen dier euthaniseren die we niet kennen en die bij een andere kliniek hoort.

Dan ben je als baas domweg even uitgepraat en kun je niks anders dan kop omhoog houden overeind blijven en je dier zo fijn mogelijk maken en hopen dat dierenarts twee snel wil meewerken.

pien_2010

Berichten: 43730
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:58

Ach Karuna, ik zie je verhaal nu pas. Dikke knuffel meid. Wat naar vind ik dit voor je. Ik hoop dat de dierenartsen je toch gauw willen helpen.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:06

Ik heb heel lang veel over dit diertje meegekregen, hij heeft al zolang zoveel problemen... en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook vindt dat je op je strepen moet gaan staan. Jij kent je paard zo goed, je hebt die keuze gemaakt omdat het lijden gaat worden. Doorpakken, leg je niet zo neer bij 2 dierenartsen die doen alsof het een gezond paard is of die willen wachten totdat het dier daadwerkelijk gaat lijden. Dat moet je niet toelaten hoor!
En als je echt niet kunt doorzetten, breng hem dan alsnog weg. Desnoods met iemand die er voor je bij wilt zijn. Niet de manier die je hebt gekozen, maar wel diervriendelijk omdat je hem het lijden daarmee zou besparen. Ik zou daar toch nog eens over nadenken.

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:11

Karuna, knap dat je zo rustig blijft. Het is niet terecht dat jij jezelf moet gaan verantwoorden naar de Bokkers, jij weet zelf het beste hoe jou paard er aan toe is. Nogmaals heel veel sterkte want om je lieveling zo te zien lijden is in mijn ogen ook niet normaal. Je wilt hulp, en ze laten je barsten, dit wil je als eigenaar die het beste met haar paard voor heeft niet meemaken.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:13

Ach is het zover...? :(:) Nu je de knoop hebt doorgehakt met zo te lezen hele goede redenen, zou ik ook zeggen...doe je best om die DA er van te doordringen dat je deze keuze niet zomaar maakt.

Zeker als ze je kennen dan weten ze toch dat je heel wat langer door gedoktert hebt dan menigeen zou doen, dus als JIJ zegt dat het klaar is, dat dat zeker niet voor niets zal zijn.

Groot gelijk dat je NU de stekker er uit wilt trekken nu je ziet dat het echte lijden niet ver meer is.
Ik zou zeker doorpakken bij de DA die je goed kent, goed duidelijk maken dat je heel serieus bent en desnoods toch maar een beetje overdrijven hier of daar.

Alleen al dat constant die benen ontlasten zou toch genoeg moeten zijn zou je denken...?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:14

Nog even volhouden des noods met wat bute erin als je het paardonwaardig vind worden....dierenarts 2 die het 2 weken aan wil kijken tussentijds op de hoogte houden.
Meld iedere klacht en achteruitgang maar zou ik denken...geef aan dat je evt met bute gaat starten omdat hij het maar moeilijk trekt.
Anders loop je het risico dat deze da na die 2 weken aangeeft dat het paard mischien nog wel beter oog dan daarvoor ( door de bute).

Ook zonder bute zou ik om de paar dagen contact opnemen met de da.
Al is het maar om duidelijk te maken dat je er erg serieus mee bezig bent....en het uitstellen niet Ten gunste komt van het paard.

Sterkte!

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:16

Jouw paard, jij kent hem het beste, Als jij voelt dat het tijd is. dan is het tijd.
Laat het niet afhangen wat een dierenarts vind en allerlei reacties die mensen hier geven.
Hier is maar een OPLOSSING Ongeacht er wat iemand anders er er van vind!
VOLG JE GEVOEL en zoek een DA die je paardje wil helpen!

Sterkte!

Anoniem

Re: paard toe aan inslapen, dierenarts vindt van niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:23

Overigens vind ik t wel schandalig dat iemand hier zegt dat t paard er njet uitziet alsof ie ingeslapen moet worden. Dat kan ts prima zelf bepalen, die kent haar dier door en door.

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:30

Geen advies voor je wat ook maar iets toevoegt aan hetgeen hier al is gezegd, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen. Het is een moeilijke periode die jij en je paard nog moeten doormaken. Hopelijk snapt de tweede dierenarts snel dat doorgaan geen optie is en wordt je paard de komende koude en vochtige periode bespaard.

Eigenlijk is het krom, je paard naar het slachthuis brengen mag je wel zelf bepalen maar een levensbeëindigende spuit erin dan weer niet.