Kreupel door mok? Kan dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:00

Die kans is er natuurlijk, maar mijn ervaring is dat de meeste dierenartsen er nooit van gehoord hebben of het alleen kennen als die zwaar gehavende benen bij belgische trekpaarden, en daardoor al snel zeggen dat het geen CPL is. Het is nu eenmaal een aandoening die pas sinds enkele jaren bekend begint te worden, en het wordt niet behandeld in opleidingen voor dierenartsen. Een van onze paarden is door meerdere dierenartsen bekeken/gekeurd en geen enkele herkende de CPL terwijl het dier rimpels heeft tot aan zijn knie :=
Ik zeg niet dat het een slechte dierenarts is hoor, maar het zijn ook maar mensen en ook een dierenarts kan verkeerde diagnoses stellen. En in combinatie met zware medicatie kan dat gewoon gevaarlijk zijn. Daar wil ik voor waarschuwen, en wat TS daarmee doet moet ze natuurlijk zelf weten :)

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 13:13

Ik heb nergens geschreven dat er Prednisol is voorgeschreven? Wat overigens ook niet het geval is... ik snap ook niet goed waarom iedereen er zo van overtuigd is dat mijn DA niets of niet veel over CPL weet, gewoon omdat dat bij jullie vaak de ervaring was. Mijn DA wist me zelf te vertellen dat het iig al geen CPL is zonder dat ik dit zelf moest voorstellen. Maar wat ik zei over mijt als trigger van de sluimerende CPL wordt door jullie ook gewoon gezegd.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:53

Nou ja/nee, is ook niet zo boeiend allemaal. Als je maar iets vindt waardoor het over gaat. Soms is het een zoektocht naar wat bij je paard goed werkt; de ene gebruikt dit, en de ander dat...
Wat als een paal boven water staat is dat mijt makkelijk te behandelen is, mok wat lastiger omdat er een aantal factoren van belang zijn (voeding, beweging, stalleven, vocht, behandeling etc) en CPL wordt verdacht van een erfelijke component. In hoeverre CPL dan een probleem wordt hangt ook af van bovengenoemde factoren.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 17:38

De zwelling is al veel afgenomen op de achterbenen. We hebben vandaag nog eens behandeld tegen de mijt. Volgende week zijn de vaccinaties dus wordt ze meteen nog eens nagekeken.