) af wat voor beest dit eigenlijk is ... dus misschien dat iemand hier wel ervaring heeft of het herkent.Paard in kwestie wordt helemaal wild als er zoiets op hem zit, echt letterlijk, steigeren & bokken en echt niet meer veilig zijn. Diertje zit dan verscholen tussen de vacht en zodra het verwijderd is is er niks meer aan de hand. De DA is erbij geweest en hij dacht iets "teekachtig", maar het zuigt zich niet vast en zou zich voeden met schilfers ed op de huid. Hij heeft een spuit gehad dat moest het zich toch vasthechten dat het dan eraf valt (dus soort tekenmiddel lijkt mij) en stalgenoot moet nu een aantal keer wassen met een anti-parasitair middel (weet niet welk). Dan zou het voorbij moeten zijn.
Maar wij vragen ons dus af wat het is ... ik heb het nog nooit gezien en geen idee waar het paard het opraapt. DA denkt van tijdens de buitenritten maar we rijden vaak samen en mijn pony heeft nergens last van. Nu heeft dat paard wel vaker schilfertjes ed dan mijn pony maar of dat zoveel verschil maakt? Verder staat paard op stal (mijn pony niet) dus daar kan het in principe ook niet van zijn. Hij is de enige op zo'n 30 paarden die dit heeft ..
Iemand een idee?
(waar het diertje opkruipt is zo'n vochtig doekje .. het lijkt me een vrij groot iets te zijn in verhouding en zeker geen teek, maar ik heb het niet IRL gezien, enkel via deze video).

Zover reikt de kennis nog net, haha, maar wat wel hadden we dus geen ervaring mee ..