EOTRH bij shetlander , advies gevraagt !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

EOTRH bij shetlander , advies gevraagt !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 09:34

hooi allemaal !
gisteren heeft de paardentandarts EOTHR geconstateerd bij mijn shet van 23 jaar .
nu heb ik al verschillende topics teruggelezen , maar wat ik steeds zie is dat de paarden die hier besproken worden alleen zijn aangetast bij de snijtanden . echter heeft mijn kleine man ook last bij zijn kiezen , in totaal zijn 12 kiezen en al zijn snijtanden aangetast .
vrijdag komt hij terug om een snijtand te verwijderen , verder laten we alles zitten tot het echt niet meer gaat.

wie heeft ervaring met dit syndroom in zo'n vergevorderd stadium ? en hoe houden jullie de tanden schoon ? we zijn in het bezit van een mondklem en kunnen dus best grondig schoonmaken .

alvast bedank

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:42


Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH bij shetlander , advies gevraagt !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:45

Als ik jou was zal ik er wel rekening mee houden dat dit een zeer pijnlijke aandoening is. Ik heb in maart alle snijtanden van mijn merrie laten verwijderen. En eerlijk, na dat gezien te hebben had ik haar niet in leven gelaten als ik het teveel geld had gevonden. Het word niet beter, het word alleen erger en je kan tanden poetsen, iets wat het proces misschien kan vertragen maar zal het denk ik niet verbeteren. Zeker niet in deze staat..

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: EOTRH bij shetlander , advies gevraagt !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 09:56

Myrthee :
Klopt , ik had het topic gezien , en de tandarts heeft het uitgelegd idd , maar de meeste zitten nog vast en hij is nog levenslustig en vrolijk , maar we houden het goed in de gaten ! Verder zoek ik ervaringen met het bijhouden / schoonhouden van het gebit

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: EOTRH bij shetlander , advies gevraagt !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:58

Dat was die van mij ook. Merkte niks aan. Tot die rot tanden er uit waren..

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:19

Ik kan enkel Myrthee bijtreden.
Ik merkte aan mijn 23jarige merrie nauwelijks wat: at goed, was vrolijk, nam haar bit nog goed aan ... In mei heb ik al haar snijtanden laten verwijderen. Kwam er puce onder elke tand vandaan! Ze moet dus echt pijn hebben gehad. Heel blij dat ik dit heb laten doen en spijt dat ik het niet eerder deed.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: EOTRH bij shetlander , advies gevraagt !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:02

Heb je de appel/worteltest al gedaan? Als ze die nog kunnen afbijten dan gaat het nog wel, maar laat er een deskundig tandarts naar kijken.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: EOTRH bij shetlander , advies gevraagt !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 11:50

deskundige tandarts is geweest , en hij kan nog gewoon apels / wortels enzo eten
we gaan nu om het half jaar standaard controleren , en als hii in de buurt is komt hij langs om te kijken .
mensen nog tips voor het schoonhouden ?
er gaat nu een tand uit , de rest zit nog te vast om nu al te verwijderen , en aangetast zijn ze al dus de verdere verspreiding kunnen we niet meer stopzetten

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EOTRH bij shetlander , advies gevraagt !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 01:27

Vorig jaar zijn bij onze shet de snijtanden verwijdert. Hij was koliekerig en is uiteindelijk naar Utrecht gegaan. Het bleek geen koliek, dus ze zijn dag erop verder gaan kijken en kwamen erachter dat hij fistels had door EOTRH. Hij is mee naar huis gegaan en de week erop zijn we terug gegaan voor het verwijderen.
Dit zou staande gebeuren, maar het verwijderen was erg lastig, omdat het nog vast zat en de shet maar 95cm is. De arts kon er amper bij, dus is hij neergelegd. Daar hebben ze vooraf wel over gebeld.

's avonds zijn we bij hem geweest en at hij al.
Dag erop meegenomen en meteen weer eten. Het stonk enorm, maar dat hoort erbij.

Alleen bleef het bij hem stinken, dus veearts erbij. Helaas blijkt het dat zijn kiezen bijna geen snijvlak meer hebben en daar links ook eten tussen blijft zitten. Dat is iets aangepast, maar heeft tot nu toe nog niet veel geholpen.

Hij staat dag en nacht met de NF. ZE hebben onbeperkt hooi.

Nu staat de NF al een aantal weken met een peesblessure en was de paddock door de helft gemaakt. De oude quarter merrie staat nu bij de jonge ernaast. Ze krijgen nu iets minder hooi, maar hij is toch wat aangekomen.
Ik zie dat hij soms nog wat propt, maar er komt blijkbaar nog veel binnen. Hij is vrolijk en heeft energie.
Het lastige is, dat nu niemand echt een oplossing heeft, dus zolang het zo goed gaat, toch maar zo laten.

Hij heeft na het verwijderen en na het aanpassen van de kiezen op sp gestaan, maar dat wil hij niet. Hij wil het wel even, maar kiest hooi boven de sp. Hij moet ook niet dikker, dus we zijn voorzichtig met bijvoeren.
Daarbij heeft uit elkaar halen ook consequenties. Hij stond apart in de paddock van de anderen toen, maar dat werkte ook niet goed.

Ik vind het wel heel rot, want de rest is gezond. Wij geven geen wortels en appels etc en dat wordt na verwijderen ook nog afgeraden, maar hij probeert op het erf eikels te eten en als dat lukt, bijt hij ze gewoon door. ( wat niet mag van ons )

Ik vind het heel slordig van Utrecht en zou nooit meer zo handelen, dus wel spijt van de manier waarop het is gegaan. Maar goed, we dachten aan koliek en kregen dit te horen. We hebben vrij snel besloten om de tanden te laten verwijderen daar. Maar achteraf had zo operatief misschien niet gehoeven.
Daarnaast hadden ze toen echt al moeten zien dat de kiezen ook slecht zijn. Dat hadden we vooraf willen weten en dat is ons niet verteld.