Spondylose paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suus_5
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-10-17

Spondylose paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 16:21

Hoi allemaal,

Ik heb te horen gekregen dat mijn paard spondylose heeft. Hierdoor kan is ze niet meer geschikt om te rijden.
Mijn vraag is of iemand daar ervaring mee heeft? En bijvoorbeeld wat voor supplementen kan ik het beste gaan geven?

Alvast bedankt!

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Spondylose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:37

weet geen supplementen die helpen ermee, maar wat naar zeg. wij hadden een hond met spondylose gehad, heel naar. valt eigenlijk vrij weinig aan te doen behalve zo min mogelijk belasten ben ik bang. vervelend hoor

Anoniem

Re: Spondylose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:41

Heb je er foto's van? Ik zou met je dierenarts overleggen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:19

Is zoiets niet onwijs pijnlijk?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30632
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Spondylose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:46

Heb je de röntgenfoto, zo ja, zou ik die mogen zien?
Mijn merrie had spondylose op 5 wervels. Behoorlijk extreem kreeg ik wel te horen.
Volgens mij is er heel weinig mogelijk. Het zit te diep om te behandelen. En het is een vergroeiing die je niet ongedaan kan maken.
Mijn merrie werd actiever van de metacam en dat was voor mij genoeg om helaas afscheid van haar te nemen. Achteraf ging ze heel hard achteruit in korte tijd.

Suus_5
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 22:12

Bedankt voor jullie snelle reacties!
In overleg met de dierenarts staat ze nu een week op pijnstillers. Ik houd haar goed in de gaten, ook na deze week, wanneer ze weer van de pijnstillers af is. Over 2 weken moet ik met de dierenarts bellen hoe het met haar gaat en dan zou ik met hem verder overleggen wat we kunnen doen. Hij heeft me duidelijk gemaakt dat het enige wat je hieraan kan doen 'pijnvrij' leven is. Daarom wilde ik wat ervaringen hiermee weten, maar zo te lezen is leven spondylose zeker niet fijn ;(
Alleen is mijn merrie, ook zonder pijnstillers, nog erg actief. Ze loopt zelf nog graag in de paddock, eet goed en haar vacht ziet er mooi uit. Daarom dacht de DA eerst alleen aan kreupelheid aan het been, totdat hij verder foto's maakte. Omdat ze zelf nog zo actief is vind ik het heel moeilijk te beslissen hoeveel pijn ze heeft en of dat genoeg is om haar in te laten slapen... :(
Op de foto's is te zien dat ze het aan één wervel heeft.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30632
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Spondylose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:42

Mijn merrie zag er van buiten ook nog erg goed uit. We hebben een behoorlijke tijd gelopen met vage kreupelheden omdat ze niet gevoelig op de rug was. Uiteindelijk toch gevoel gevolgd en toen röntgen van de rug laten maken.
Dierenarts gaf aan dat de wervels rondom een aangetaste wervel vaak ook problemen krijgen.
Mijn merrie liet wel een wereld van verschil zien in een maand tijd na een peesblessure helaas. Eerder vingen haar spieren waarschijnlijk veel op omdat ze nog in training was.
Maar 1 wervel of 5 is wel een heel verschil denk ik. Er schijnen zelfs paarden met spondylose nog gereden te worden zonder problemen. Dus erg afhankelijk waar het zit.

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Spondylose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:45

Ik heb je een pb gestuurd.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Spondylose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:57

Hier ervaring met een friese merrie met ernstige spondylose. Door veel training aan de dubbellonge hebben we haar zo goed gekregen dat de spieren de boel opvingen en ze weer gereden kon worden. Een lange revalidatie, na een half jaar werd ze vier keer per week gereden. Helaas is ze toen onverwachts aan koliek gestorven, dus hoe ze het op de lange duur zou blijven doen zullen we nooit weten...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Spondylose paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 23:06

1 wervel of 5 wervels maakt nogal een verschil. En dan hangt het er vanaf welke wervel.

Aangezien het gaat om het 'vastgroeien' van een wervel verliest het paard dus buigzaamheid in de wervelkolom.
Kan best zomaar zijn dat als de wervel eenmaal goed is vastgegroeid dat je gewoon weer kan rijden.

Spondylose gaat echter nooit weg en is vaak progressief, dwz dat het erger kan worden en ze er last van kunnen krijgen op meerdere wervels.