Guus had 2 weken rust gekregen, iets waar hij zich niet helemaal aan had gehouden, dus toen in maart het litteken dik werd, dacht ik in eerste instantie aan een littekenbreuk. De dikke rand werd echter een bult, en na een paar maanden elke maand een foto nemen (groeit-ie wel, of groeit-ie niet?), toch de DA maar weer gebeld.

(foto van april 2016)
Aangezien we niet weer op de wei wilden gaan klooien, besloten om naar Utrecht te gaan voor een second opinion. Met veel moeite is er een biopt genomen, en een week later kwam de uitslag: het was een sarcoid.
Tsja, wat nu?
Bevriezen was geen optie, dan zou de wond te groot te worden, en gezien de plek ook moeilijk genezen. Wegsnijden hadden we al gedaan, en was geen succes gebleken. Bleef over het traject met BCG-injecties. Veel over gelezen, en toch besloten om dit te gaan doen. Guus is niet een van de makkelijkste, dus zelf gaan smeren met Knottenbelt-zalf zag ik niet zitten. Plus dat daar de wond ook te groot van zou worden.

(het sarcoid ging groeien nadat het biopt was genomen)
Overleg gehad met Utrecht, aangezien Guus niet te sederen is, en zij wilden het proberen door morfine te geven in plaats van de standaard sedatie (waar meneer vrolijk doorheen breekt, zelfs met extra doses + praam)
Zo gezegd zo gedaan, en 3 weken later voor de eerste BCG geweest. MET morfine, en klaarblijkelijk een eitje. Binnen 5 minuten mocht Guus lekker uitslapen, en 1,5uur laten konden we weer richting huis. Dagen daarna was Guus wat hangerig, wilde niets, maar na 3 dagen weer helemaal de oude stuiterbal.
Na 2 weken zag je verandering in het sarcoid, en leek deze uit de huid te zakken. Helemaal blij, zeker toen 3 dagen later het sarcoid aan het draadje hing, en diezelfde middag in de wei lag!

('smorgens hing het bijna los)

('smiddags in de wei gevonden!)
Om de eerste post niet te groot te maken stop ik hier even, anders is het niet meer te lezen denk ik. Vanavond of morgen zal ik bijschrijven tot nu, en vanaf daar gewoon weer chronologisch updaten voor wie wil volgen. Ik vind het in ieder geval fijn om mijn hart hier te kunnen luchten.
(mocht de plek er viezer uit gaan zien volgen de foto's in een spoiler, vond ze nu nog wel kunnen)