Paard kopen met OCD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 06:21

Cobus67 schreef:
Ragdollcat schreef:
Voor dat geld kun je gezond dier kopen dat ook net zoveel kan als deze dier.


Ga jij ze maar vinden, Z dressuur, goed een wissel springen, fijn te rijden en mooi.................

Als je er morgen 10 voor mij hebt, heb ik ze overmorgen verkocht voor meer.

Ik vind het ook helemaal niet zo'n gek bedrag :)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 06:59

Wat is je doel met het paard?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:30

De echte goede Z paarden die veel potentie hebben die kosten wel 20.000+ hoor. :)

Ik vind alsnog 9500 teveel voor een paard met OCD, het is en blijft een risico.

Als je ervoor kiest om het paard wel te kopen, laat hem dan herkeuren door je eigen DA.

En anders lekker verder zoeken want er zijn nog heel veel andere leuke paarden die wél goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:38

Wat kost een eventuele operatie? Ik zou dat bedrag van de koopprijs af willen onderhandelen. En bekijken of het mij het risico dan waard is mbt aanschaf (prijstechnisch gezien).

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:43

Dimple schreef:
Wat een geld voor een paard met een behoorlijke bemerking.
Zeker omdat het ook geen kleintje is zou ik het risico niet willen lopen. Ze hebben gewoon meer te dragen aan hun lijf dan een kleintje van 1.60 mtr.

Mijn merrie heeft ook OCD. Op haar 3e jaar en 12e jaar er aan geopereerd. 3e jaar heeft de toenmalige eigenaresse gedaan, standaard verhaal.
Op haar 12e bleek dat ze toch nog wat had zitten in hetzelfde gewricht. Het gewricht is aangetast, ze heeft vanaf haar 3e altijd overvulde sprong. Ene dag meer dan de ander.
Het blijft een kwetsbaar gebied en iedere dag dat ik haar heb is mooi meegenomen. Ze heeft grote kans op artrose in dat gebied.

Overigens heeft haar nakomeling (nu alweer 6 jaar) ook OC maar is er niet aan geopereerd. Heeft wel eens een dikker been maar loopt niet kreupel.

Als je toch dat soort geld gaat uitgeven zou ik zoeken naar een gezond paard. Die zijn er zat. Het is en blijft een risico. Houden van paarden is zo duur.

Succes met maken van je keuze!


Of juist andersom: eentje die al overvulde kogels heeft vanaf 3 jaar, op de foto, niets te zien. En loopt op 20 jarige leeftijd nog in de sport. En eentje wel met een OCD, geen overvulde gewrichten en ook nog nooit kreupel geweest. En alle grijstinten tussen dat en dood zijn.

Maar een paard wat (aantoonbaar?) altijd (dus geen gaten die niet verklaard kunnen worden door een zwangerschap van de amazone oid) in de sport gelopen heeft met zo'n bemerking zou ik er niet snel om laten staan. Gewricht nog een keer op de foto zetten en ontwikkeling vergelijken met eerste beelden. Iets van de prijs af kletsen, gewoon omdat het kan, en van gaan genieten.

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:12

OCD geeft inderdaad vaak problemen op jongere leeftijd, niet op oudere leeftijd. Als hij er al die tijd gewoon mee gepresteerd heeft dan is het gewoon ingekapseld en no problem. Voor de zekerheid kun je je eigen dierenarts en nog een foto van laten maken.

Perfecte paarden bestaan niet, en een operatie is zinloos als een paard er geen last van heeft.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:20

ik heb een paard met OCD gehad die eraan geopereerd was. Ik heb hem voor de volle pond gekocht en weer verkocht. bij de verkoop is hij volledig goedgekeurd op foto's. Hij was Z2 dressuur en heeft er nooit een dag last van gehad.

verder heb ik een paar jaar lang een friese hengst met OC getraind. Het was volledig ingekapseld en je zag de bulten gewoon uit zijn kogels steken, maar nooit een dag last van gehad, hij is ook Z dressuur geworden en voor de volle pond verkocht...

Op die leeftijd zou OC(D) voor mij dus ook geen belemmering zijn in de aankoop van een paard.
Het geeft idd meer problemen op jongere leeftijd.

Babootje

Berichten: 26265
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:41

rocymax schreef:
Ik heb zelf toen voor die keuze gestaan en ht gewoon gedaan. We hebben Bengel nu 4 jaar en hij heeft er af en toe wel eens last van ja. Maar wij trainen en rijden niet op hoog niveau, alleen recreatief en hij heeft er veel minder last van als hij regelmatig bereden wordt.

Ik heb er iig nog nooit spijt van gehad.


Dus voor recreatief gebruik mag een paard wel kreupel lopen? 8)7

Babootje

Berichten: 26265
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:43

hoogendroog schreef:
Als hij al 9 is en er op hoog niveau mee loopt en er nooit last van heeft gehad, zitten de chip(s) kennelijk op een plek waar hij er geen last van heeft. Over OCD wordt nogal spastisch gedaan, de plek is bepalend, that's all.


Of op een inoperabele plek en is het een geluk dat hij er nog geen last van heeft.

TS als je het zeker wil weten of je de gok kunt nemen, dan zet je hem op de foto.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:59

Van belang is waar de OCD zit en of er al iets aan gedaan is. Is het loszittend stukje kraakbeen in het verleden verwijderd, bij voorkeur op zo jong mogelijke leeftijd, dan is de mogelijkheid tot schade in het gewricht beperkter dan wanneer er nooit iets aan is gedaan. De enige manier om duidelijkheid te krijgen is om foto's te laten maken en dan zou ik die laten beoordelen door je eigen veearts.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:48

Een foto van een moment opname zegt dan ook nog niet alles. Dan kunnen verschillende dierenartsen ook nog tot verschillende conclusies komen op basis van dezelfde foto.
Nu weer foto's maken, vergelijken met de oude foto's, de bekende geschiedenis meenemen van het paard en het paard extra kritisch bekijken gaat al heel veel meer zeggen inderdaad.
Als je het zo bekijkt heb je juist met dit paard meer zekerheid. Je weet dat er iets is, je weet dat het zich zo en zo ontwikkeld heeft en je weet wat het paard tot op heden gepresteerd heeft met dat 'gebrek'. Dat is een stuk meer zekerheid dan een jong paard kopen met of zonder foto's.

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:59

Een paard in deze prijsklasse zet je voor de aankoop altijd rondom op foto's.
Dus niet alleen het aangetaste gewricht, maar alle gewrichten. Wellicht ook de rug.

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:10

Zet hem op de foto idd! Beter van te voren laten keuren dan er na de koop mee zitten.

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:21

Zoals al eerder vermeld is, als dit HET paard is voor jou zou ik de foto's die gemaakt zijn als 3 jarige meenemen en dan even je DA er naar laten kijken en vergelijken. Het hoeft geen probleem te zijn maar het is wel iets om goed naar te laten kijken voor je hem koopt.

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:31

Babootje schreef:
rocymax schreef:
Ik heb zelf toen voor die keuze gestaan en ht gewoon gedaan. We hebben Bengel nu 4 jaar en hij heeft er af en toe wel eens last van ja. Maar wij trainen en rijden niet op hoog niveau, alleen recreatief en hij heeft er veel minder last van als hij regelmatig bereden wordt.

Ik heb er iig nog nooit spijt van gehad.


Dus voor recreatief gebruik mag een paard wel kreupel lopen? 8)7


Babootje, dan heb je me toch verkeerd begrepen :D Natuurlijk gaan we niet met een kreupel paard rijden, als hij pijn heeft, komt de DA erbij, lijkt me vrij logisch. Eigenlijk bedoelde ik te zeggen, dat Bengel niet intensief gebruikt wordt om het maar eens lelijk te zeggen, als je op hoog niveau rijd, neem ik aan dat je iedere dag traint en dus het beste een paard kan kopen dat niets heeft. Wij rijden niet op hoog niveau en als we niet kunnen rijden, geeft dat helemaal niets. Wij kunnen ook genieten van onze paardjes zonder te rijden, we hebben het intense geluk dat ze aan huis staan. :)