Bezoek kliniek, spannend

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 12:24

Diagnose misschien niet, prognose misschien wel. Ook ik heb goede ervaringen met Heesch.

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Re: Bezoek kliniek, spannend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:33

Soms kunnen ze in Duitsland ook net wat meer dan in Nederland of gebruiken ze net andere technieken.
In Duitsland zit dr Riemersma. Is een Nederlandse arts en chirurg. Ken veel mensen met zeer goede ervaringen met hem. Je zou hem er eventueel nog eens naar kunnen laten kijken?
Ook nog een stukje goedkoper dan in Nederland en een zeer goede arts!

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:44

Als je in de buurt van Duitsland zit, is dat zeker een goede optie. En inderdaad mijn ervaring is ook dat het (veel) goedkoper is.

Anoniem

Re: Bezoek kliniek, spannend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:36

Eerlijk? Ik zou door die vergroeiing niet gaan prutsen aan dit paard. Die vergroeiing ga je niet meer goed maken, het is alleen maar tijdrekken, met niet eens de garantie dat het nog goed komt...

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 20:23

Prutsen wil ik sowieso niet. Dacht alleen nog aan de hoop van hem op het land en nog kunnen knuffelen en appeltjes brengen...

Anoniem

Re: Bezoek kliniek, spannend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:45

Dat hangt denk ik ook van mate van pijn af?
Althans, dat zou mijn afweging zijn.
Als mijn paard pijn heeft en niet Zonder constante pijnstilling kan houdt t op.
Ook van alleen in de wei staan wordt hij niet blik( en dik).

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Bezoek kliniek, spannend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 22:12

Stadium 3 artrose in de knieën. Dat is toch best wel fors :(

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:15

He bah wat naaar :( mijn vorige bijrijdpaard had ook artrose in haar hals, si gewricht een en vergroeiinkje in haar heup. Pijn was moeilijk te zeggen maar hun hebben haar laten gaan.. Keiharde en moeilijke beslissing, maar misschien wel het meest paardwaardige.. :(

Dit paard was ook pas 8..

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:29

Britt1 schreef:
Stadium 3 artrose in de knieën. Dat is toch best wel fors :(

Het is vreselijk en een onwijs moeilijke beslissing, maar op de wei staan voor knuffels van jou en een appeltje is iets wat je voor je zelf doet en niet voor je paard. Die leven bij de dag en denken niet in emotionele dingen.

Sterkte!

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 22:44

R12312 schreef:
Britt1 schreef:
Stadium 3 artrose in de knieën. Dat is toch best wel fors :(

Het is vreselijk en een onwijs moeilijke beslissing, maar op de wei staan voor knuffels van jou en een appeltje is iets wat je voor je zelf doet en niet voor je paard. Die leven bij de dag en denken niet in emotionele dingen.

Sterkte!

Dat weet ik. Maar de hoop was dat dit pijnvrij kon en hij blij zou zijn. :(

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Re: Bezoek kliniek, spannend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 23:34

Ik ben nog steeds voor een second opinion! Wie weet heeft iemand er wel een andere kijk op of schat die stadia anders in. Zou zo'n beslissing echt nooit op basis van de mening van 1 arts of kliniek nemen! En je hoeft ook niet nu te beslissen toch. Je kunt je paard ook op de wei zetten en kijken hoe het gaat en op basis daarvan de beslissing nemen!
Constant pijn is voor mij ook absoluut de grens hoor. Maar als je paard pijnvrij op de wei kan lopen vind ik het van enorm veel respect getuigen dat je je paard dit gunt! Veel mensen doen dit niet en denken alleen aan rijden of wedstrijden.
Veel sterkte met je beslissing!

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:10

Britt1 schreef:
Prutsen wil ik sowieso niet. Dacht alleen nog aan de hoop van hem op het land en nog kunnen knuffelen en appeltjes brengen...


Ik snap het helemaal hoor en mogelijk moet je er nog naartoe groeien maar, wil je je paard dan nog 20 jaar knuffelen en appeltjes brengen? (is wel iets dat je je moet realiseren).

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 22:01

Babootje schreef:
Britt1 schreef:
Prutsen wil ik sowieso niet. Dacht alleen nog aan de hoop van hem op het land en nog kunnen knuffelen en appeltjes brengen...


Ik snap het helemaal hoor en mogelijk moet je er nog naartoe groeien maar, wil je je paard dan nog 20 jaar knuffelen en appeltjes brengen? (is wel iets dat je je moet realiseren).

Absoluut als ik zeker zou weten dat hij geen pijn zou hebben. Ik hou zielsveel van dat paard en gun hem alle, al zou dat voor mij betekenen dat ik verde niets meer met hem kan behalve aaien en voeren. :) ...

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Re: Bezoek kliniek, spannend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 22:35

Britt1: heb je al een idee wat je vervolg stappen gaan zijn?

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Bezoek kliniek, spannend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 22:54

Ik heb elders om een second opinion gevraagd. Niet omdat ik ernstig twijfel maar om dubbel te checken, gewoon voor mijn gevoel en dus echt een weloverwogen besluit te gaan nemen...

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 23:22

Britt1 schreef:
Ik heb elders om een second opinion gevraagd. Niet omdat ik ernstig twijfel maar om dubbel te checken, gewoon voor mijn gevoel en dus echt een weloverwogen besluit te gaan nemen...


Heel verstandig! Ik hoop dat het je nog wat meer informatie oplevert wat je kan helpen bij je keuzes. Veel sterkte.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Bezoek kliniek, spannend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 00:02

Sterkte Britt, ik ben zeker dat je het beste besluit gaat nemen met je paard zijn geluk voor ogen. Je lijkt me een erg fijne eigenaar!

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 15:29

2a54z6e45r6r schreef:
Sterkte Britt, ik ben zeker dat je het beste besluit gaat nemen met je paard zijn geluk voor ogen. Je lijkt me een erg fijne eigenaar!

Dank je wel dat is lief. Ik probeer het beste te besluiten voor hem.

De second opinion is binnen. Vandaag uitgebreid gesproken met een andere arts (kliniek Emmeloord). Op basis van de foto's heeft hij veel erger gezien. Nav mijn verhaal; hij eet, glimt en staat in kudde niet onderaan in hiërarchie adviseert hij de buut komende 6 dagen te halveren en daarna te stoppen om te zien hoe hij dan is. Alles ter overweging of hij zich kan redden als ik hem in de wei zou laten. Maar goed dan nog is het een lastig beeld en kan hij nog meer zeggen als hij het paard zou zien (logisch). Dus tja. Weinig wijzer eigenlijk. Misschien wel weer ingewikkelder. :(

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:59

Lieve TS,

Dat een dierenarts erger heeft gezien is niet relevant. Er zijn altijd mensen die geen oog hebben voor het welzijn van hun paard en daarom ver ver over de grens gaat van wat jij en ik voor ons paard nog vinden kunnen. De belangrijkste vraag is wat jij voor je paard wilt? Wat jij hem gunt? "Je kunnen redden in de wei" klinkt voor mij niet als een fijn leven. Dat zou voor mij niet voldoende kwaliteit van leven zijn. Zodra hij niet meer glimt of eet, heb je het dan niet te ver laten komen? Afscheid nemen doe je voor je paard niet snel te vroeg, maar het gebeurd wel vaak te laat...

Wat mij geholpen heeft toen ik de keus moest maken, is dat ik 3 a 4 mensen heb gekozen met verstand van zaken en daar samen de keus mee heb gemaakt. Niet meer. Ik snap dat je er helemaal vol mee zit en er met iedereen over wilt praten, maar dan krijg je ook van iedereen een mening en dat maakt je beslissing alleen maar véél moeilijker.

Heel veel sterkte bij het nemen van je beslissing.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Bezoek kliniek, spannend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 20:13

Hoi Mareintje, even voor de duidelijkheid, met 'zich reden in de weide' bedoel ik plezier hebben in de weide, zonder pijn. Dat is het hele dilemma op dit moment. Jouw uitleg over wat te vroeg en evt te laat zou zijn, daarmee ben ik het helemaal eens. Ik probeer ook helemaal niet met teveel mensen dit te bespreken. Veel mensen hebben wel een mening en verkondigen die (ongevraagd) en ik probeer me daar nu vooral voor af te sluiten. Echter, de second opinion van een arts heb ik wel bewust ingezet. Gewoon, nog eens een professionele mening en kijk op de zaak en het dus niet af te laten hangen van die ene arts. Puur voor mijn eigen gevoel en later nergens spijt van te krijgen. Klinkt misschien raar, maar ik wil gewoon alles weten en eraan gedaan hebben, voordat ik tot definitieve besluiten kom...

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:47

Je doet het echt heel goed dat je alle informatie wilt hebben voor je een beslissing neemt. Dit is zó moeilijk! En alle mensen die je heel graag willen helpen in deze moeilijke tijd, maken het onbedoeld nog lastiger. Eigenlijk is dit daar een geweldig voorbeeld van... Wat verstaat iemand onder "jezelf redden"? Voor je het weet loop je jezelf te verdedigen en die energie kan je beter aan jezelf, je paard en je te nemen beslissing besteden. Hou je taai

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:13

Ik haal uit de reactie van Emmeloord ook dat het geen paard meer is om te berijden vanwege de aandoening.
Pijnstiller afbouwen en kijken hoe hij zich staande houdt.. Tja.. Blijft gissen..

Ts ik weet helaas hoe jij je voelt.. Advies van anderen. Mensen die het zielig vinden om het paard te laten inslapen, mensen die niets zien aan je paard en vinden dat het best nog in de wei kan lopen, mensen die juist voor zijn om te laten inslapen.
Wat je keuze ook zou worden, er zijn altijd mensen die er iets van vinden.
Maar jij kent je paard het beste en het moet jouw keuze zijn en jij moet er 100% achter staan.

Weet wel dat er ook nadelen aan zitten om je paard te laten lopen.
Het gaat steeds lastiger worden om de knoop door te hakken. Je grens zal veel makkelijker verlegd kunnen gaan worden.
Het is erg moeilijk om dat vast te houden.
Daarnaast zie je je paard nog regelmatig, daar moet je tegen kunnen. In je achterhoofd weet je dat je een keer afscheid moet nemen, maar wanneer? Eeuwige zorgen om je paard, heeft het pijn? Zie ik iets, of toch niet?
Ik vind dat heel zwaar. Ik heb het een jaar gedaan en nu heb ik de knoop doorgehakt. Ik heb er nu spijt van dat inkjet toen niet direct gedaan had.. Ik moet nu twee keer door dat proces en dat is echt niet leuk..

Het is zO vreselijk rot!
Ik wens je enorm veel sterkte toe ts..
Wat je keuze ook is, als jij er achter staat is het goed..

xAnthea

Berichten: 4431
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Bezoek kliniek, spannend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:19

Hoi TS,

Ik heb mijn paard eind augustus laten inslapen. Ook ik wou dat het anders kon, en dat ik hem nog een leuk leven op de wei kon geven. Hij was ook maar 9 jaar...
Helaas liet mijn paard slecht pijn zien. Hij glom ook als een spiegel, was super op gewicht (ook al was dat best moeilijk bij hem) en crosste de hele wei nog door met zijn vriendjes. Op de harde liep hij in draf stokkreupel met ijzers, zonder ijzers liep hij ook in stap kreupel en op een zachte ondergrond liep hij met ijzers goed en zonder ijzers onregelmatig.
Zijn probleem zat in zijn hoeven dus het is natuurlijk niet hetzelfde verhaal als jou, maar volgens mijn DA had hij wel pijn hoewel hij dit niet heel duidelijk liet zien. Mijn paard was ook gewoon nog helder en dat maakte het nog dubbel zo moeilijk om die keuze te maken... Maar ik dacht ook 'moet ik wachten tot hij wél afvalt, en tot hij het wel overduidelijk laat zien dat hij pijn heeft?'. Dat wou ik hem ook niet aan doen en dus heb ik de keuze gemaakt om hem naar de groene weides te sturen. Ik heb het er nog steeds moeilijk mee en ik zal het er altijd moeilijk mee blijven hebben, maar diep van binnen weet ik wel dat dit het beste was voor mijn paard als we het op lange termijn zouden bekeken hebben.

Ik heb er twee maanden over gedaan om deze keuze te maken. Want vanaf het moment hij weer kreupel stond, wist ik dat dit het einde ging zijn. Na een second opinion van een andere DA was mijn keuze wel snel gemaakt en hij is 3 dagen na die second opinion ook ingeslapen.
Denk er gewoon rustig en goed over na. Het is jouw keuze, en als jij erachter staat, dan moet je vooral dat doen waar jij je goed bij voelt.

Sterkte!

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Bezoek kliniek, spannend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:34

Heel erg veel sterkte lieve TS! :(:) Jij bent hier de enige die de juiste keuze voor je paardje kan maken. Ik wens je heel veel kracht toe voor het nemen van een beslissing, welke dat ook moge zijn :(:)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:25