pony zwiepert met teen bij landen hoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

pony zwiepert met teen bij landen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 22:15

Ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet omschrijven, maar onze (inmiddels aardig bejaarde) shetlander zet haar voorhoeven wat apart neer bij het wandelen viel me op. Bij het landen van de hoef is het net of haar teen even na zwiept voordat deze ook op de grond komt. Ik vroeg me af of iemand dat herkent en weet waardoor dit komt?

Ik wil het de volgende keer dat de smid komt hem ook eens laten zien. Onze shetlander heeft ook wat last van artrose en loopt niet meer heel soepel, misschien dat dit er ook mee te maken kan hebben, maar ik heb het ook eens eerder gezien bij een ander paard die dat ook deed, dus misschien is het ook wel "gewoon" een manier van lopen.

Maartje1990

Re: pony zwiepert met teen bij landen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:28

Wat bedoel je met nazwiepen? Want, ik weet niet of dat is wat je bedoelt, een paard dat zijn hoef neer gaat zetten lijkt in eerste instantie zijn hoef vlak of met de teen eerst te laten landen. Maar nét voordat deze wordt neergezet zal, mits o.a. goed bekapt, de hoef iets kanten en op de hiel landen waardoor dat de teen weer omhoog gaat. Is dat wat je ziet? Ik zal even een filmpje proberen te zoeken ter verduidelijking.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 22:30

tja, ze landt inderdaad eerst op de achterkant volgens mij en de teen maakt dan een soort zwiepertje naar boven voordat die op de grond komt. Ik had al even gezocht naar manieren van landen en toonlanden is het niet (juist niet).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:33

Nee, ik bedoelde ook inderdaad dat je pony juist níet op de toon landt. Zoals je het beschrijft klinkt het juist of je pony gewoon juist goed landt.

Misschien heb je wat aan dit topic (staan o.a. wat filmpjes in) [BEH] Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Als jouw paard land op z'n hiel en z'n toon iets weer terug om hoog gaat dan zal die juist een prima landing hebben. Misschien is dat je gewoon eerder niet opgevallen? Mij viel het ook pas op toen ik er op ging letten. Als ik de paarden roep in de wei en ze komen op me af dan zie ik bij de voorhoeven ook zo ''flap flap'' steeds de toon weer omhoog komen (zoals het dus hoort).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 22:35

Zou goed kunnen hoor, ik liep vanmorgen met ze naar de wei en toen viel het me op het harde (weg) op bij de kleine. Ik vroeg me al af of het normaal was of misschien niet :)

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:04

Lijkt het alsof de shet eerst een schopje met de hoef doet voordat het neergezet wordt? In dat geval zou het (een gevolg van) hoefbevangenheid kunnen zijn. Mede omdat je aangeeft dat de pony moeilijk loopt, stijf? Een smid zal dit zeker herkennen.
Mocht de shet op dit moment op gras staan, beperk dan de tijd. Het gras groeit momenteel erg hard door de combinatie regen/warmte. Niet om je bang te maken, hoor. Better safe than sorry ;-)!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:06

Ik zie dit heel vaak bij paarden, dit is gewoon de beweging die het paard hoort te maken. Aleen bij het ene paard is het wat 'strakker' uitgevoerd dan bij het andere paard en kan het lijken alsof de hoef even wiebelt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:42

Heel kenmerkend voor hoefbevangenheid. Pony wil de toon niet belasten en landt op de achterkant van de hoef. Vandaar dat uitflappen. Zeker gezien het een bejaarde shet is zou ik het dier laten onderzoeken op hoefbevangenheid. Zelf kun je alvast nagaan: voelen de hoeven warm aan, kun je een pols voelen? Beweegt het dier minder dan normaal? Haal in ieder geval even de DA erbij en haal de pony voor de zekerheid van het gras af. Laat het niet op zijn beloop, het kan uiteraard best wat anders zijn (artrose bijv.) maar hoefbevangenheid is erg pijnlijk en wordt zonder behandeling onomkeerbaar en dan is het einde verhaal (ik weet dat mijn reactie een beetje laat is, dus hopelijk is het of vals alarm of wordt de pony inmiddels behandeld ...)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:49

Askja schreef:
Heel kenmerkend voor hoefbevangenheid. Pony wil de toon niet belasten en landt op de achterkant van de hoef. Vandaar dat uitflappen. Zeker gezien het een bejaarde shet is zou ik het dier laten onderzoeken op hoefbevangenheid. Zelf kun je alvast nagaan: voelen de hoeven warm aan, kun je een pols voelen? Beweegt het dier minder dan normaal? Haal in ieder geval even de DA erbij en haal de pony voor de zekerheid van het gras af. Laat het niet op zijn beloop, het kan uiteraard best wat anders zijn (artrose bijv.) maar hoefbevangenheid is erg pijnlijk en wordt zonder behandeling onomkeerbaar en dan is het einde verhaal (ik weet dat mijn reactie een beetje laat is, dus hopelijk is het of vals alarm of wordt de pony inmiddels behandeld ...)

Een paard hóórt ten alle tijden op de achterkant te landen en níet op de toon. Dus dat is niet per definitie een kenmerk van hoefbevangenheid.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:55

Niet per definitie, maar het kán wel degelijk een teken van hoefbevangenheid zijn. Zéker als het nooit opgevallen is en de pony nu dus afwijkend loopt tov voorheen.
Ik zou dus pas besluiten tot "dit is normaal", als zéker is dat het inderdaad normaal is, en zou tot op dat moment toch even het zekere voor het onzekere nemen en er rekening mee houden dat het hoefbevangenheid zou kunnen zijn.
Pony loopt gezien leeftijd, ras en jaargetijde gewoon toch enig risico nu.
Onnodig bezorgd maken lijkt me in dit geval handiger, dan je onterecht géén zorgen maken...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:04

Idd.
Het gaat om het abnormaal ontlasten van de toon, waar dat uitflappen op wijst. Dat is geen normale afwikkeling van de voet. Een van onze paarden was laatst acuut hoefbevangen en vertoonde ook dit beeld.
Better safe than sorry!