Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eatshay schreef:Ik snap niet zo goed waarom de veearts niet weer komt als ze niet rolt. Niet alle paarden rollen als ze pijn hebben.
Heeft ze wel voldoende darmgeluiden? En is er mest vanaf gekomen?
Is het een optie om een andere dierenarts te bellen die wat adequater reageert?
Sizzle schreef:Als je het niet vertrouwd, gewoon weer de DA bellen. Er is niet 1 soort koliek dus hoe lang je paard nodig heeft is niet echt te zeggen als je niet weet of een verstoppingskoliek, gaskoliek, zandkoliek, nierband koliek, kou koliek, andere reden koliek is.
Plausibel schreef:Mijn paard had een stuk van zijn darm afgekneld en had daar dus pijn aan. Ging alleen liggen in de modder en at niet (dat waren twee vreemde dingen en dat kreeg ik pas 4 uur later te horen). In stal wilde hij alleen liggen, na wandelen mestte hij meermaals dus ik dacht: opluchting!
Uiteraard gelijk colossan erin gedaan tweemaal. Maar na stappen en mesten wilde hij weer liggen. Paard heeft niet gerold, slijmvliezen waren prima, tandvlees was normaal, geen koorts of verhoorde hartslag. Maar wel mooi een gevaarlijke vorm van koliek die bij opvoelen werd gevonden.. Pijnstilling erin en spierverslapper en direct longeren 20 min. Dat werkte gelukkig en hij knapte helemaal op. Volgende ochtend mocht hij weer eten en toen was alles goed. Dus weinig symptomen maar wel foute boel.
Sizzle schreef:Is er een risico op zandkoliek? Bijv. Door hooi voeren op de paddock?
Zo ja, dan zou ik er niet gerust op zijn.
Mrieke schreef:Sizzle schreef:Is er een risico op zandkoliek? Bijv. Door hooi voeren op de paddock?
Zo ja, dan zou ik er niet gerust op zijn.
Dat zou kunnen, we hebben mest gecheckt van alle paarden op dag 2 tot nu toe maar bij 1 pony zand gevonden. En die pony heeft tegelijk dezelfde klachten gehad en is er nu weer bovenop. Alleen bij mijn paard in haar mest dus nog geen zand gevonden
MarliesV schreef:Ik zou toch een andere DA er bij willen hebben, veel liggen (ook al is het geen rollen) is geen goed teken. Jij kent je paard het beste, als dit ongewoon gedrag is, opnieuw DA er bij.
Bij koliek kan je nooit te vroeg zijn met de acties, wel te laat.
Mrieke schreef:Plausibel schreef:Mijn paard had een stuk van zijn darm afgekneld en had daar dus pijn aan. Ging alleen liggen in de modder en at niet (dat waren twee vreemde dingen en dat kreeg ik pas 4 uur later te horen). In stal wilde hij alleen liggen, na wandelen mestte hij meermaals dus ik dacht: opluchting!
Uiteraard gelijk colossan erin gedaan tweemaal. Maar na stappen en mesten wilde hij weer liggen. Paard heeft niet gerold, slijmvliezen waren prima, tandvlees was normaal, geen koorts of verhoorde hartslag. Maar wel mooi een gevaarlijke vorm van koliek die bij opvoelen werd gevonden.. Pijnstilling erin en spierverslapper en direct longeren 20 min. Dat werkte gelukkig en hij knapte helemaal op. Volgende ochtend mocht hij weer eten en toen was alles goed. Dus weinig symptomen maar wel foute boel.
Pfoe heftig, en dat kwam pas naar boven na het opvoelen? Bleef jouw paard continu liggen?