Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kiki1976 schreef:Zelf kijk ik altijd naar de hoeven van mijn paard, en heb ik geen standaard termijn wanneer ze weer bekapt moet worden.
Nu verschilt het bij haar echt per seizoen.
Zo kan het zijn dat ze in het voorjaar/zomer zomaar een keer na weken echt alweer hoognodig bekapt moet worden. Maar in de winter kan er ook zo maar 12 weken tussen zitten.
Halen ze altijd wat van de zool af?
jen schreef:Misschien kan je je hoefsmid wat vaker laten komen om de 6 / 8 weken zodat er wat minder afgehaald hoeft te worden?
Citaat:Er wordt in mijn ogen al niet zo veel afgehaald, een klein randje rondom en dan de straal en de zool worden ook opgefrist. (deel weggesneden zodat het weer proper is)
Diddykong schreef:Citaat:Er wordt in mijn ogen al niet zo veel afgehaald, een klein randje rondom en dan de straal en de zool worden ook opgefrist. (deel weggesneden zodat het weer proper is)
Ik denk dat hierin de oplossing zit. Heeft je paard wat dunne zolen, dan is opfrissen/wegsnijden eigenlijk altijd teveel. Van de zool afblijven, kijk eens wat er dan gebeurd.
martiekenzo schreef:even een update voor mensen die het misschien intereseert: De smid is net door en heeft er deze keer de minimum lengte afgedaan, de straal heel licht bijgesneden en van de zool volledige afgebleven. Ook kreeg ik het advies om 's ochtends voor dat hij de wei in gaat op de zool ook hoevenvet te smeren zodat er veel minder vocht in de hoef zou kunnen trekken en hij zo wat harder zou kunnen blijven. Dus dat gaan we eens proberen
martiekenzo schreef:Gisteren (zaterdag) dag 2 na bekapping
In de wei een beetje grondwerk kunnen doen met draven en kleine stukjes galop op de volte (jammer genoeg niet meer kunnen proberen door de natte weide) en het zag er goed uit! Dit was nog lang niet mogelijk na vorige bekappingen. Dus ik heb ook de indruk dat het erg goed geholpen heeft om niks van de zool af te doen!
Ik hoop volgende week ergens naar de manege te gaan om daar eens goed te longeren, en eventueel te rijden om te kijken hoe dat gaat.
Ik ben al heel blij dat dit een oplossing zou kunnen bieden!