Ik had altijd begrepen dat paarden luchtzuigen niet van elkaar overnemen. Als ze allemaal beginnen te luchtzuigen dan is er vast iets verkeerd waardoor ze het allemaal beginnen te doen maar ze doen het zeker niet door elkaar.
Maarrr... mijn paard is een luchtzuiger maar heeft dit sinds hij een aantal maanden op de 24/7 wei staat niet meer gedaan. Maar zijn muesli was op en toen is mijn verzorgster de slobber gaan voeren... Hierdoor is hij weer gaan luchtzuigen aan het hek van de weide. Ik heb gelijk gezegd te stoppen met de slobber want hij kan heel slecht tegen ander voer dan muesli. Maar hij weet nu helaas wel het hek te vinden.
Vandaag lees ik in de groepsapp dat nu ineens meerdere paarden luchtzuigen terwijl ze dat in al die jaren op de wei nog nooit hebben gedaan en er niks is veranderd. De ene aan het hek, de ander aan een weide paal.
Voel me best schuldig. Heeft mijn paard hun dan toch aangestoken nu?
Ze willen nu touwtjes gaan spannen. Heeft iemand nog een ander idee?
Ik heb trouwens al is de maag laten checken en hij heeft minimaal aan maagzweren. Eigenlijk niks. Het is eerder een gewoonte geworden als hij dus iets eet waar hij wel buikpijn van krijgt met zijn gevoelige maag. En nu hij eenmaal weet dat de wei ook palen heeft is hij niet meer te stoppen en is heel de gewoonte weer terug ben ik bang?
Om gedrag 'over te nemen' moeten paarden wel een héle goede reden hebben hoor. Dat doen ze niet zomaar...
Zeker luchtzuigen, dat ontstaat vaak ook door andere klachten als maagproblemen, verkeerd voerbeleid etc.
Wellicht is jouw paard dus niet de aanstichter, maar het voerbeleid van de stal/eigenaren.
Zarabsinu
Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 12:33
Ze staan 24/7 op een weiland. Worden niet gevoerd, behalve door de eigenaren zelf hun eigen voer. Daarnaast is niks veranderd, mensen staan er al jaren zonder problemen. Dus dat lijkt mij niet?
Paarden nemen luchtzuigen niet over van elkaar, dat is een bewezen feit.
Zarabsinu
Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 12:40
Dat zei ik maar hun hebben er in al die jaren nog nooit last van gehad en ik weet niet wat er nu ineens plots kan veranderen aan het gras?
Voor de hand liggend is dat ze het overnemen van hem. Hij doet het nu 2 weken en de laatste dagen beginnen ze het stuk voor stuk bijna allemaal te doen.
knollentuin
Geplaatst: 17-09-16 12:44
Nee, lijkt me sterk, dat moet echt aan de andere omstandigheden liggen, misschien te weinig gras en dat ze last van maag krijgen. Ik heb hier jarenlang een luchtzuiger op stal gehad, was begonnen met zuigen op een andere stal en geen enkel paard heeft het in 20 jr overgenomen. Mijn dierenarts zei me dat paarden het niet bij elkaar afkijken
Veulen84
Geplaatst: 17-09-16 12:46
Gras kwaliteit neemt nu af. Dat is al een verandering. Gras wordt ook minder. Dat kan al maagpijn veroorzaken.
Maar doet de rest echt luchtzuigen of bijten ze in de palen?
Sleeper
Geplaatst: 17-09-16 12:49
Er zijn legio dingen die nu in het gras veranderen. Najaar, droogte, warmte, minder voedingswaarde, te weinig gras etc etc
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 17-09-16 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt
ClauH
Geplaatst: 17-09-16 12:50
Weet je inderdaad zeker dat ze lucht zuigen ? Zit er niet gewoon nog een beetje slobber smaakje aan het hek en staan ze erin te bijten ?
Elisa2
Geplaatst: 17-09-16 12:51
Ik heb ook een luchtzuiger al 12 jaar en nog nooit heeft een ander paard het overgenomen. Maar ik vraag me af..ik heb weleens de jonge paarden uit nieuwsgierigheid wat na-aap gedrag zien vertonen, alleen zogen die niet echt lucht maar was het meer bijten aan een paal. Doen de andere paarden dit niet en word het niet vreselijk opgeblazen allemaal?
Zarabsinu
Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-16 12:56
Vanochtend bijvoorbeeld, toen had iemand gezien dat 1 paard ook ineens vollop aan het luchtzuigen was. Iemand anders vertelde dat ze haar paard van de week ook al een poging tot zag doen bij de weidepalen...
Nu is iedereen natuurlijk bang dat ze het allemaal gaan doen.
Gras kwaliteit kan altijd wat veranderen maar begrijp ook wel als hun al die jaren nooit problemen hebben gehad dat ze mijn paard daar nu op aankijken. Zoveel kan er niet veranderd zijn aan het gras nu ineens.
Mijn paard doet het nu non stop hij eet er zelfs veel minder door waardoor hij wat af is gaan vallen in die 2 weken tijd. Omdat hij dus continu bij het hek staat. Nu zijn we wel met slobber gestopt maar als hij het blijft doen moet ik Gastrogard weer proberen. Ik weet dat hij het door de slobber doet omdat ik achteraf hoorde dat hij tijdens het eten van de slobber op te poetsplek als een gek tussendoor liep te luchtzuigen hij kan daar zeer slecht tegen. Maar het kan ook weer een gewoonte zijn geworden nu omdat hij het hek nu weet te vinden.
Een lijntje spannen voor het hek en daar stroom op zetten, dan kunnen ze er niet meer bij. Verder weet ik niet wat de oorzaak kan zijn
kiki1976
Geplaatst: 17-09-16 13:02
Naast mijn paard staat er al een paar jaar een luchtzuiger maar geen enkel ander paard op stal is het gaan overnemen. Ook niet de andere waarmee dat betreffende paard op de weide of paddock staat
Wordt er hooi bijgevoerd op het gras? Hier kwamen de paarden met serieus trek van het weiland waar eigenlijk nog wel gras op staat. Ze staan nu tijdelijk in de bak (voor een cursus) en krijgen dus ruwvoer gevoerd. De eerste 16 uur hebben ze met 4 paarden zo'n 90kg voordroog gegeten, terwijl ze normaal 10-15kg per paard eten als ze alleen voordroog eten.
Draadjes spannen en onbeperkt hooi er bij in. Of in elk geval een paar beste bulten per dag. Gras is op dit moment van het seizoen niet meer voedzaam genoeg. Te weinig ruwvoer zorgt ook voor klachten van de maag. Zou eerst dit proberen
Ik heb wel het idee als paarden klachten hebben en nog geen luchtzuigen zandlikken of wat dan ook doen, en ze zieneen paard dat ze het na doen en dan helpt het ja en dan doen ze het ook.heb dit op een stal gezien met zandlikken paardendie nieuw waren het niet deden en daar na paar dagen ook deden.
Wij hadden zelf een luchtzuiger en rest heeft het nooit over genomen.luchtzuiger is bij ons gekomen toen hij dit al deed, veel hooi en gras deed hem goed.hij deed hij bijna nooit meer.
dus denk eerder dat de paarden al een probleem hadden.en nu door jou paard hetpas naar boven komt
Mijn paard heeft ook luchtzuigen overgenomen. Niet omdat hij problemen had in maag/darm stelsel, maar omdat het paard tegenover zijn stal in de lucht luchtzoog. Hij spande zijn nek en opende zijn mond en 'kauwde' met open mond. Mijn paard is dit gaan nadoen, zuigt gelukkig geen lucht naar binnen maar doet dit vooral om spanning aan te geven.
Eerder deed hij dit nooit. Pas toen hij tegenover dat ene paard stond. Het ging een tijdje goed omdat hij uiteindelijk lekker de weide op ging en dus niet meer bij dat paard in de buurt was. Toen hij weer op stal ging, kwam hij naast een merrie te staan die ook (heel erg) luchtzuigt. Toen begon het weer. Ik heb anti-bijt op de staldeur gesmeerd en toen was het met een paar dagen klaar. Inmiddels staat hij weer lekker op de wei en doet hij het alleen nog als hij iets niet begrijpt of spanning heeft.