Mijn merrie van bijna 14 heeft al een maand of 2 een snotneus aan 1 neusgat. Na een weekje een dierenarts bijgehaald en 3 weken antibiotica voorgeschreven gekregen. Helaas ging de snotneus niet weg, waardoor er foto's zijn gemaakt.
Uit de foto's is gebleken dat ze 2 rotte kiezen heeft (4de bovenkies (109/209). Aan beide zijden is de kies afgebroken/gerot door de pulpaholte heen. Aan 1 kant van de kaak bloedt het tandvlees soms spontaan.
Merrie eet goed, drinkt goed, neemt aanleuning aan, schud niet, maar zit duidelijk niet lekker in haar vel. Met de tandarts en kliniek zijn een drietal opties geboden;
1. verwijderen van beide rotte kiezen dmv staande orale extractie. Er wordt een schroef in de tand gedraaid en op die wijze naar beneden getrokken
2. verwijderen van beide rotte kiezen dmv kijkoperatie door de wang (staande orale extractie)
3. Algemene anesthesie met trepanatie (doorkloppen van de kiezen) is laatste redmiddel vanwege risico's en complicaties + lange revalidatie.
Alternatief kan endodontische behandeling zijn (wortelkanaalbehandeling) maar de kliniek gaf aan dat er op dit moment weinig wetenschappelijke info en erg beperkte ervaring met deze techniek in de benelux is.
Mijn vraag aan jullie;
Hebben jullie ervaringen met het verwijderen van een of meerdere rotte kiezen op een van bovenstaande manieren? Ik ben met name benieuwd naar ervaringen, nazorg traject, eventueel complicaties en uiteraard het kostenplaatje.
Eventuele foto's heb ik in mijn bezit en kan ik delen mocht hier interesse in zijn.
Ik hoor het graag!