Mijn 3,5 jarige draagt zijn staart al heel lang scheef. Altijd dezelfde kant op.
In stilstand hangt hij vaak recht, maar in alle gangen gaat hij scheef.
In de paddock als hij eet hangt hij vaak recht, maar ook vaak scheef.
Ik rijd nog niet op hem, maar we doen veel grondwerk (parelli). Problemen ondervind ik geen enkele kant op, hij springt altijd goed in aan in de juiste galop, zowel op de hoefslag als op de korte zijde, in een hoek of op een rechte lijn. Ook kan hij prima zijwaarts beide kanten op (wijken).
Dit dus alles los of aan de leadrope.
Voor mij is dit altijd een teken geweest dat hij er geen hinder van heeft. Ik heb er meerdere dierenartsen, fysio's en osteopaten over gesproken en deze geven allemaal aan dat als er echt iets goed fout zit ik dit wel zou merken.
Hij heeft begin dit jaar wel even gehad dat hij ineens slecht vierkant kon staan, toen heb ik Marjorie Westerhof laten komen (osteopaat) erbij gehad, na de behandeling kon hij al direct weer vierkant staan. Ik had de hoop dat zijn staart probleem toen ook verholpen zou zijn, maar daar was helemaal niets aan veranderd.
Hij is ook op bijna 2 jarige leeftijd geopereerd, volledig onder zeil, dat wilt zeggen dat ze hem ondersteunen met omvallen bij een roesje en daarna op zijn rug op de tafel wordt gehezen op een soort van brancard/zeil. Soms denk ik; misschien is daar wel iets gebeurd? Ik kan me alleen niet meer herinneren of het probleem daarna ontstaan is of pas later.. Dit klinkt vast heel onzorgvuldig, maar we hebben een heel lang traject gehad met een ontsteking en ik was echt niet bezig met hoe hij liep. Daarna is me wel opgevallen dat zijn staart soms scheef hing, maar toen was het maar af en toe...
Langzamerhand begin ik toch de kriebels te krijgen dat het toch niet goed is allicht en ik straks op dit paard ga rijden. We hebben spelenderwijs wel geoefend met het begin van zadelmak maken. Een zadel is geen probleem en ik heb er met mijn 48kilo ook een paar x 5 min opgezeten in stap. Omdat hij de hulpen al kent kon hij keurig stap-halt-naar links wenden en naar rechts wenden. Ik wilde dit graag even 'testen' om te kijken of hij ook dan niet ineens in verzet kwam 1 kant op, dit was dus absoluut niet het geval.
Nu vraag ik me af wat te doen? Ik zie zo vaak om mij heen dat er meerdere fysio's en osteopaten een paard behandelen en t paard op rust zetten voor 2 weken etc etc..
Mijn paard heeft wel vaker een week vakantie of 2 en ik vraag nog weinig van hem.
De dierenarts ontdekt er zelf ook niets raars of afwijkend aan.
Wat zouden jullie doen? Andere fysio / osteo? Of gewoon direct naar een kliniek? Wat zouden ze er daar mee doen of kunnen doen? Ergens zou het mij wel gerust stellen als ik zeker weet dat het geen kwaad kan.. en iemand enig idee wat daar de kosten van zijn?