scheve staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

scheve staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 10:57

Mijn 3,5 jarige draagt zijn staart al heel lang scheef. Altijd dezelfde kant op.
In stilstand hangt hij vaak recht, maar in alle gangen gaat hij scheef.
In de paddock als hij eet hangt hij vaak recht, maar ook vaak scheef.

Ik rijd nog niet op hem, maar we doen veel grondwerk (parelli). Problemen ondervind ik geen enkele kant op, hij springt altijd goed in aan in de juiste galop, zowel op de hoefslag als op de korte zijde, in een hoek of op een rechte lijn. Ook kan hij prima zijwaarts beide kanten op (wijken).
Dit dus alles los of aan de leadrope.

Voor mij is dit altijd een teken geweest dat hij er geen hinder van heeft. Ik heb er meerdere dierenartsen, fysio's en osteopaten over gesproken en deze geven allemaal aan dat als er echt iets goed fout zit ik dit wel zou merken.

Hij heeft begin dit jaar wel even gehad dat hij ineens slecht vierkant kon staan, toen heb ik Marjorie Westerhof laten komen (osteopaat) erbij gehad, na de behandeling kon hij al direct weer vierkant staan. Ik had de hoop dat zijn staart probleem toen ook verholpen zou zijn, maar daar was helemaal niets aan veranderd.

Hij is ook op bijna 2 jarige leeftijd geopereerd, volledig onder zeil, dat wilt zeggen dat ze hem ondersteunen met omvallen bij een roesje en daarna op zijn rug op de tafel wordt gehezen op een soort van brancard/zeil. Soms denk ik; misschien is daar wel iets gebeurd? Ik kan me alleen niet meer herinneren of het probleem daarna ontstaan is of pas later.. Dit klinkt vast heel onzorgvuldig, maar we hebben een heel lang traject gehad met een ontsteking en ik was echt niet bezig met hoe hij liep. Daarna is me wel opgevallen dat zijn staart soms scheef hing, maar toen was het maar af en toe...

Langzamerhand begin ik toch de kriebels te krijgen dat het toch niet goed is allicht en ik straks op dit paard ga rijden. We hebben spelenderwijs wel geoefend met het begin van zadelmak maken. Een zadel is geen probleem en ik heb er met mijn 48kilo ook een paar x 5 min opgezeten in stap. Omdat hij de hulpen al kent kon hij keurig stap-halt-naar links wenden en naar rechts wenden. Ik wilde dit graag even 'testen' om te kijken of hij ook dan niet ineens in verzet kwam 1 kant op, dit was dus absoluut niet het geval.

Nu vraag ik me af wat te doen? Ik zie zo vaak om mij heen dat er meerdere fysio's en osteopaten een paard behandelen en t paard op rust zetten voor 2 weken etc etc..

Mijn paard heeft wel vaker een week vakantie of 2 en ik vraag nog weinig van hem.

De dierenarts ontdekt er zelf ook niets raars of afwijkend aan.

Wat zouden jullie doen? Andere fysio / osteo? Of gewoon direct naar een kliniek? Wat zouden ze er daar mee doen of kunnen doen? Ergens zou het mij wel gerust stellen als ik zeker weet dat het geen kwaad kan.. en iemand enig idee wat daar de kosten van zijn?

khirshanta

Re: scheve staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:20

Misschien werken aan rechtrichten, of heeft hij een (iets) afwijkende stand of gangenwerk?
Merk je verschil wanneer hij bekapt geworden is?

Sommige paarden compenseren zo voor een gebrek aan balans, of voor een foute stand.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 11:56

Geen andere stand, alleen inderdaad t echte rechtrichten hebben we nog niet opgepakt. Je merkt wel dat hij rechtsom iets minder in de juiste buiging loopt maar dat is niet erger dan bij bijvoorbeeld een doorsnee beginners paard

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:08

Hoi. Heeft ermee te maken of je paard links of rechts gebogen is. Google hier maar eens op. Dit is niks ernstigs ( als dit het is hoor ) maar zou er niet teveel aan " sleutelen ". Zo lang hij er geen last van heeft mooi zo laten. Het is natuurlijk . Straks als hij ouder wordt kun je hiermee trainen in het eerder genoemde recht richten. Een paard wat bv linksgebogen is draagt z'n staart meer Naar links en dan train je via rechts om het paard " rechter " te krijgen. Antoine de bodt heeft zich hier in verdiept. ( ik heb daar zelf de opleiding gevolgd ) maar goed, ik ben ook geen dierenarts maar Zo lang het paard geen last heeft lijkt het me dit.

kisangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:02

Ik zou me er niet teveel zorgen over maken maar houdt het wel in de gaten als je hem gaat rijden dat het niet verergert en hij scheef wordt dan is het misschien een idee om toch wat verder te gaan onderzoeken of er echt iets aan de hand is.

wat ik wel in de gaten zou houden is dat als ie een blessure krijgt dit dan veroorzaakt kan zijn door iets wat op een andere plek in het lichaam en de plek van de blessure niet de oorzaak is maar een symptoom.