Kreupel na hoefsmid, vernageling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floorg18

Kreupel na hoefsmid, vernageling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 20:35

Hoi,

Vandaag is mijn paard naar de hoefsmid geweest. Hij staat altijd voor op ijzers. Ik kwam vanavond op stal aan en zodra ik hem uit de paddock haalde merkte ik al dat hij anders liep. Eenmaal op steen aangekomen loopt hij duidelijk kreupel rechtsvoor. Hij zet heel voorzichtig neer en neem kortere passen. Na hem aan de hand nagekeken te hebben loopt hij links voor ook beetje onregelmatig (denk dat hij zo rechts probeert te ontlasten). Draven wilt hij helemaal niet en bochten zijn ook lastig.

Uiteraard al hoefsmid gebeld, maar is helaas niet meer bereikbaar om 19:00 uur. Morgenochtend bel ik hem gelijk opnieuw.

Hij staat al jaren op ijzers en er is niks verandert qua voer/beweging. Hij heeft ook geen spierpijn, het zit echt heel laag. Nu las ik op internet dat het vernageling kan zijn, maar wat denken jullie?

Stef_Diva

Re: Kreupel na hoefsmid, vernageling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:47

Is je pony niet te kort bekapt? Het is erg droog weer voor de hoeven. Hierdoor zijn ze erg hard en daardoor wat gevoelig als er een nieuw ijzer onder geslagen wordt en de hoef wat te kort is. Mijn pony heeft dit toen der tijd ook eens gehad. Die heb ik dagelijks in een poel laten "weken" hierdoor was het binnen een paar dagen al veel minder...

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 20:49

Dat zou kunnen, alleen zo ziet het er niet uit. Het is eigenijk hetzelfde na elke beurt. Al jaren dezelfde hoefsmid dus verwacht ook wel dat hij weet hoe kort hij moet bekappen. We hadden zelfs een keer zijn ijzers eraf gehaald maar zelfs toen liep hij niet zo.

jins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:31

Nageldruk merk je pas na 10 dagen... Moest hij de nagel echt heel verkeerd geplaatst hebben dan ging de smid dat wel direct gemerkt hebben..,
Misschien op een manier bekapt die niet comfortabel is voor het paard ( scheef, te recht terwijl paard gemakkelijker loopt in schevere bekapping)
Of d'r is een 'ongelukje' gebeurd tijdens het beslaan? Gevallen ofzo?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:21

Nageldruk kun je ook al heel snel merken, dan loopt hij inderdaad niet lekker maar als hij echt kreupel loopt dan is hij vernagelt.
Dat betekent dat 1 nagel in het leven zit of daar heeeel dicht bij.
Dan moet de smid de nagels er weer uit halen en het opnieuw doen.

Meestal ziet een smid dat gelijk want een paard reageert dan wel.

Ik weet niet of je er bij was maar het kan natuurlijk gebeurd zijn dan en dat het paard nog pijnlijk is op die vernageling.

In ieder geval zo snel mogelijk contact met een smid zien te krijgen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:26

Nageldruk merk je heel vlot. Hier ook een x gehad. Uur nadat smid weg was stond pony op 3 benen. Nagel er weer uit en even geweekt in soda

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 14:17

Het gaat al wel beter maar ik vind het wel raar. Vrijdagochtend zouden mensen op stal kijken hoe mijn paard liep. Ik was er al van uitgegaan dat hij niet beter zou lopen, omdat hij echt pijn had de dag ervoor en dus al een afspraak gemaakt met de hoefsmid. Vervolgens word ik gebeld dat hij weer helemaal goed loopt. (wat ik al raar vond..)

Ik weer afbellen, kom ik savonds op stal loop hij nog steeds niet goed. Al wel iets beter dan de dag ervoor maar kan nog steeds niet goed lopen. Als ik dat had geweten had ik natuurlijk de afspraak laten staan.....

Ik gelijk weer bellen, maar hij kan op zijn vroegst pas maandag. Gister weer gekeken en was al veel beter. Rustig grondwerk gedaan om hem soepel te houden, maar draven op het harde kon nog steeds niet. Vandaag rustig stapritje door het bos. Deed hem wel heel goed, maar was nog wel voorzichtig op wortels en onregelmatigheden.

Al 4 jaar dezelfde hoefsmid en nog nooit wat gebeurd. Volgens mij is hij ook niet te kort bekapt en zijn stand is wel eens erger gecorrigeerd dus heb echt geen idee waar dit vandaan komt. Als het echt in het 'leven' zit lijkt het mij dat je niet echt verbetering ziet, maar weet het ook niet zeker.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:31

Ik ben wel blij dat mijn hoefsmid ondanks zijn hele drukke schema elk moment van de dag voor me klaar staat.

Je zult nu sowieso moeten afwachten tot maandag, meer kun je ook niet doen.

En ik moet zeggen dat ik persoonlijk niet op een paard ga zitten wat kreupel/onregelmatig loopt. Ook niet alleen stappen door het bos

Wanneer een paard onregelmatig / kreupel loopt, gaat hij bepaalde spieren meer belasten en andere spieren ontlasten. Waardoor hij juist alleen maar last kan krijgen van zijn lijf.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 15:17

_lotteeee ik ben het helemaal met je eens. Hij liep helemaal niet meer kreupel/onregelmatig alleen voorzichtig. Als hij echt kreupel was geweest was ik er ook nooit op gaan zitten. Hij heeft vandaag geen pas onregelmatig gelopen. Het lijkt idd in mijn verhaal alsof hij onregelmatig loopt. Toen we op de terugweg wilde hij zelfs aandraven.

In de bak zie je niets meer, alleen op het harde draven vindt hij nog vervelend

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:43

Denk toch oer ongeluk wat te kort bekapt, dan zijn ze een paar dagen ff heel gevoelig, t kan de beste overkomen. ( al doen ze je paard al jaren ) bij vernageling reageert een paard meestal direct, als er in het leven geslagen wordt. Gelukkig gaat het al beter !