Paard eet buxus ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisyjazz

Paard eet buxus ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:55

Hallo allemaal,

Sinds kort zijn wij verhuisd en hebben we de paarden lekker aan huis staan. Nu moest er in het huis nog het een en ander gebeuren dus liep mijn paard los over het erf, scheelt grasmaaien :+ ( hij kan er niet af) nu hebben wij 1 klein buxus plantje in de tuin staan. Heel de week keek hij er niet naar om en was er niks aan de hand, tot gister. Ik zit even uit te rusten in de tuin en hij loopt naar dat plantje en neemt er zomaar een hap van !!!! Ik geloof er eigenlijk altijd heilig in dat paarden zolang ze genoeg te eten hebben, niks eten wat giftig is. Ik had voor de zekerheid toch even de DA gebeld die zei; dat het wel mee zou vallen en dat ik hem maar gewoon goed in de gaten moest houden. Hij heeft zich de rest van de dag niet vreemd gedragen, heb hem zelf vannacht nog een keer gecontroleerd en er was niks te zien.

Zoals ik al zei; ik geloof er dus in dat paarden zonder reden geen dingen eten die giftig zijn, en nu las ik dus iets online dat als ze ergens last van hebben dat ze dan wel eens iets eten wat giftig is om zichzelf te reinigen ofzo...

Wat denken jullie ? Is mijn paard gewoon een oliebol of zal hij toch met een reden een hap genomen hebben?

(hij kan er trouwens nu niet meer bij hoor, heb het afgezet voor de zekerheid)

Shirley

Re: Paard eet buxus ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:01

Een paard moet dan wel weten dat een plant giftig is.

Buxus is geen inheemse plant en komt in de natuur niet voor, deze staat dus niet in paards sysyteem geregistreerd.

Gaat overigens ook met inheemse planten nog weleens mis, altijd opletten dus!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:01

Ik wil je niet bang maken, een van mijn verzorgpaarden lag dood in de stal na 1 hapje taxus..
Hoe moet je paard weten dat het gifitg is? Sommige dingen ruiken niet aantrekkelijk, dan zullen inderdaad eerst iets pakken wat wél aantrekkelijk ruikt of waarvan ze weten dat het lekker smaakt. Misschien was je paard simpel aan het ontdekken of dit ook 'lekker' was, of hij verveelde zich. Zou er verder niets achter zoeken.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 12:02

jorretje schreef:
Ik wil je niet bang maken, een van mijn verzorgpaarden lag dood in de stal na 1 hapje taxus..
Hoe moet je paard weten dat het gifitg is? Sommige dingen ruiken niet aantrekkelijk, dan zullen inderdaad eerst iets pakken wat wél aantrekkelijk ruikt of waarvan ze weten dat het lekker smaakt. Misschien was je paard simpel aan het ontdekken of dit ook 'lekker' was, of hij verveelde zich. Zou er verder niets achter zoeken.

Taxus is nog veel giftiger dan buxus (helaas of in mijn geval even gelukkig)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:09

Dat ze zichzelf zouden "vergiftigen" om zich te reinigen ik weet niet of dat zo werkt bij paarden.
Mijn shetten hebben ook buxus in de wei is voor de kippen om te kunnen schuilen. Heb ze er nog nooit van zien eten.
Denk dat paarden dat toch een beetje in zich hebben wat ze wel kunnen eten en wat niet.
Taxus is dan weer een grote uitzondering die ook nog snel fataal is. Maar verder vertrouw ik er toch wel op dat ze weten waar ze af moeten blijven. Dus geen idee waarom die van jouw gedaan heeft. Heeft je paard het ook echt opgegeten of alleen een hap gepakt en daarna laten vallen?

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 12:13

Tigra_ schreef:
Dat ze zichzelf zouden "vergiftigen" om zich te reinigen ik weet niet of dat zo werkt bij paarden.
Mijn shetten hebben ook buxus in de wei is voor de kippen om te kunnen schuilen. Heb ze er nog nooit van zien eten.
Denk dat paarden dat toch een beetje in zich hebben wat ze wel kunnen eten en wat niet.
Taxus is dan weer een grote uitzondering die ook nog snel fataal is. Maar verder vertrouw ik er toch wel op dat ze weten waar ze af moeten blijven. Dus geen idee waarom die van jouw gedaan heeft. Heeft je paard het ook echt opgegeten of alleen een hap gepakt en daarna laten vallen?

Precies dat is wat ik ook een beetje dacht want hij heeft echt nog nooit iets geks gegeten.Ik weet niet of hij het echt allemaal opgegeten heeft. Ik zag het en vloog meteen van mijn stoel en daar schrok hij van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:38

In principe giftig,maar een heel klein hapje kan dan misschien wel weer genezend werken, eigenlijk net als in de homeopathie he,
veel giftige zaken waar daar erg verdund gebruikt en dan zijn ze geneeskrachtig :j

http://www.rtvutrecht.nl/radiomutrecht/ ... racht.html
Even naar beneden scrollen,staat wel wat over de geneeskracht van de buxus.

wilma84

Re: Paard eet buxus ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:04

Ik heb een merrie lopen die in het (semi)wild is opgegroeid. Eet alles, van brandnetelwortels tot boomschors. Ik heb haar één keer een hap van de buxus zien nemen en dat was toen ze zich duidelijk niet lekker voelde. Verder ook nog een minishet: loopt al ruim 10 jaar op het erf rond te scharrelen. Was aan de diarree door de overgang van gras naar voordroog en vond een hapje buxus dé manier om het op te lossen. Daarvoor en daarna hebben beide dieren de buxus gewoon weer genegeerd. Toeval? Kan best. Of niet.

Mijn reactie was in beide gevallen trouwens ook: 'nee, niet doen, gevaarlijk!' dus is het bij één hap gebleven.