Is natuurazijn giftig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Is natuurazijn giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:36

Hoi hoi,

Mijn paard eet zijn hele stal leeg dus kreeg ik de tip om natuurazijn erover heen te sproeien.

Maar is dit schadelijk als hij het toch nog op eet?

(Sorry als dit verkeerd staat, wist even niet of het bij deze moest of bij stalling etc)

Brainless

Re: Is natuurazijn giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:39

Nee, dat is niet schadelijk.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:45

nee hoor, niet giftig alleen een beetje zuur

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:49

Natuurazijn kan geen kwaad, ik gooi altijd een halve fles in het zuurvlees gerecht.
Alleen de schoonmaakazijn kun je niet eten.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 14:42

Bedankt! Geeft mij ook weer wat zekerheid :).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:47

joey2010 schreef:
Alleen de schoonmaakazijn kun je niet eten.

Schoonmaakazijn kun je ook eten hoor. Het is alleen 10% azijnzuur ipv 2% azijnzuur, en daarom niet echt lekker omdat dat een beetje erg zuur is. In je maag komt het in de zoutzuur met pH 2 terecht, en daarmee vergeleken valt het erg mee qua zuurte :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:48

Dit klinkt als een klassiek gevalletje symptoombestrijding. Waarom eet je paard zijn stal leeg? :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:50

Stro eten is geen probleem. Nu ben ik het eens met dorien. Krijgt hij genoeg ruwvoer(buiten stro).

Genoeg te doen tegen verveling? Genoeg macro's?

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:48

Helaas is er niks aan zijn situatie te doen, en kan het even niet anders. Op advies van de kliniek moet hij op boxrust, en doe hem al dagelijks toch even in de paddock. Normaal gesproken staat hij lekker de hele dag buiten hoor! Hij heeft de hele dag hooi tot zijn beschikking, er hangt vlak naast hem een volle hooinet maar gaat toch voor zijn stro. Vind het goed van jullie hoor, dat jullie dit melden, er zijn genoeg mensen die onwetend hun paard "laten" vervelen, maar in dit geval ligt het net even wat anders en is het geen klassiek geval :). Vind stro eten op dit moment eigenlijk wel een probleem, hij maakt zijn stal altijd lekker vies en al het schone eet hij er dan vanaf. Haal het al 2 keer in de week helemaal leeg, maar de volgende dag heeft meneer het weer voor elkaar gekregen, wil hem gewoon in een schone stal, en als hij dan het schone op eet schiet het niet op natuurlijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:03

Zolang er onbeperkt hooi is is het inderdaad wel een plan om het stro minder aantrekkelijk te maken. Mocht onbeperkt hooi niet lukken (te rijk voor het paard waardoor het dik wordt), meng dan een hoeveelheid stro in het net erbij zodat het wel onbeperkt gegeten kan worden (het stro van de bodem zal dan niet meer zo aanlokkelijk zijn). Natuurazijn is inderdaad niet giftig.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:12

Natuurazijn over het stro is een prima oplossing en veilig voor je paard. Ik herken dit gedrag trouwens wel van een van mijn paarden, hij deed dit standaard toen hij hooi uit een net kreeg. Sinds ik het hooi in bakken voer kiest hij voor het hooi, slim en lui paard dus, hij doet liever geen moeite voor zijn voer.