Grote, harde bulten. Het werk van wespen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Grote, harde bulten. Het werk van wespen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 10:24

Begin augustus zag ik voor de eerste keer een paar harde bultjes op de flank van Lana, mijn haflingermerrie. Ze waren niet zacht of beweeglijk, echt hard en duidelijk onder de huid. Alsof er iets geïmplanteerd is onder de huid, zeg maar. Deze gingen na een kleine twee weken langzaam weg. Maar oh wee, een week later waren er terug nieuwe plekken, iets hoger dan de laatste keer, twee plekken. Nu heb ik ook een harde plek opgemerkt op haar heup.

De laatste tijd zitten er echt ziek veel wespen in de omgeving en het is duidelijk dat ze er heel bang van is. Er zat een wesp rond haar in de weide (stond zo'n vier meter verder, dus ik gok dat het een wesp was, het was geel, groot en vloog rond haar hoofd) en het wit van haar ogen toonde, ze deinsde wat achteruit en opzij en op een gegeven moment trilde ze en werd ze gek. Nu is het ook erg warm de laatste tijd en haal ik haar telkens bezweet van het land af. Moet ik checken op een wespenkolonie? Van bijen lijkt ze geen last te hebben, die raken soms eens vast in haar manen maar die kan ik er zo uithalen en die vliegen rustig weg. De plekken lijken echter geen pijn te doen, ik heb er al vaker op gedrukt om te zien wat ze deed.

Solleke_Noah

Re: Grote, harde bulten. Het werk van wespen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:27

Kan een horzel zijn ipv een wesp, daar worden de meeste paarden panisch van.

Horzels laten wel geen harde bultjes achter.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 10:28

Hmm, die heb ik wel niet uitdrukkelijk gezien, en als ik ze zie deinst ze er niet van terug. Het enige insect waar ze van achteruit gaat en utidrukkelijk in het oog houd is een wesp. Misschien de angel die is blijven steken?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:29

Het lijkt me wel straf dat een wesp je paard steekt, tenzij het nest misschien ergens op de grond zit en zij het per ongeluk verstoord heeft? Wespen steken niet zomaar :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 10:46

Geen idee. Zou niet weten waar die bulten anders vandaan moeten komen. :/ Eens opgezocht en blijkbaar zijn zo'n harde bulten vaker afkomstig door bindweefsel rond een vreemd object, vaak dus een angel die is blijven steken.

Edit; Nu zijn de wespen hier wel best agressief :+ Was in de weide aan het dressuren tussen de dazen toen er een wesp rond ons vloog, prompt op een daas ging zitten en het lijf van die daas eraf rukte en wegvloog met het lijf. Ik zou het er echt niet naast leggen :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:10

Horzels maken een irritant zoemend geluid.
Veel paarden worden daar zeer onrustig van.
Ze steken niet (ze leggen eitjes op de haren), maar dat weten de paarden niet... en sommige paarden blijven aan het lopen als een horzel in hun buurt is.

Dazen steken wel (zuigen bloed) en kunnen zeker flinke bulten veroorzaken.
Ze zoemen niet, maar steken des te erger.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:13

Brainless, yep, maar daar wordt ze nou net niet onrustig van :P Horzels en dazen boeien haar echt niet. Ze is zo desensitized als wat :')

Momenteel hebben we geen enkele daas meer hier in de buurt. Er zitten er ook nooit op haar, en elke keer dat wij gaan rijden zijn in de zomer en zij lekgestoken werd, kwamen er nooit bultjes boven, dus dat lijkt me ook straf :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:22

Of zijn het toevallig grote wespen? Dat zijn dan eigenlijk geen wespen maar de hornaar.
Deze zijn groter dan wespen en kunnen erg vervelend steken.

Maar net als bij wespen, steken deze niet zo snel als er niets aan de hand is.

Er kan idd een nest in de buurt zijn in een boom, onder een balk, in de grond, of waar dan ook, die ze verdedigen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:42

Solleke_Noah schreef:

Horzels steken niet.

Ik denk dat sommige paarden beste een reaktie kunnen hebben op dazensteken.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:48

Het kan Utecaria zijn. Allergische reactie op iets. Kan ontstaan na lange tijd in aanraking te komen met het allergeen maar ook na 1 x.
Als de bulten lang aanhouden en het paard is er zichtbaar anders onder dan kan de DA een corticosteroiden injectie geven maar dat is kiezen uit twee kwaden.
Wat ik deed was verkoeling bieden, dus schaduw of met een natte/klamme koude handdoek koelen.
Laatst bijgewerkt door jibberjabber op 14-09-16 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:58

Ik denk ook dat het hooraars zijn als ik je verhaal zo lees. Ze kunnen tot 3,5 cm groot worden. Ze jagen in principe op andere insecten en komen niet op zoetigheid af zoals de normale wespen. Ze zijn echter wel territoriaal en kunnen steken als ze zich bedreigd voelen. Misschien heb je een nest dichtbij je weiland en is je paard de dupe als hij te dichtbij komt. Even een ongediertebestrijder bellen die het nest voor je kan weghalen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 13:16

Ik zal eens rondkijken of ik iets zie of hoor van een nest. Wist niet dat het uitdrukkelijk een andere soort kon zijn := Aangezien ik op mijn paard zat toen dat beest die daas het lijf afrukte en het live en dus in vol detail zag gebeuren naast mijn been, kan ik je zeggen dat ze niet zo klein zijn. Wesp was toch zo'n één à twee cm langer dan de daas zelf. Moest zich rond de daas krullen. Brr, het gedacht alleen al.

Jibberjabber, koelte heeft ze zeker, schaduw van twee schuren en eigen groot schuilhok. :) Ik kan eens kijken of een koude handdoek helpt!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:30

Ik denk dat hoornaar een hele goede gok is. Google er maar eens op. Ook geel, maar een stuk groter dan de normale wesp.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:52

Amaris schreef:
Solleke_Noah schreef:

Horzels steken niet.

Ik denk dat sommige paarden beste een reaktie kunnen hebben op dazensteken.

Dat weet ik, dat zeg ik toch ook.... ze laten geen bultjes achter, maar het kan zijn dat haar paard wel panisch reageerde op een horzel. En dat het beestje dat ze zag vliegen dus niet gelinkt is met de bultjes.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:54

Amaris schreef:
Ik denk dat hoornaar een hele goede gok is. Google er maar eens op. Ook geel, maar een stuk groter dan de normale wesp.

Die komen hier in Frankrijk ook een stuk meer voor, dus vandaar dat dat mijn eerste gedachte is ;)

Er vliegt hier ook een Aziatische variant rond en die zijn meteen ook weer een stuk giftiger.
Beetje afhankelijk van de plek van steken en de gevoeligheid van de persoon, kan een steek zelfs dodelijk zijn.

Voor een paard zal dit minder snel dodelijk zijn ivm het gewicht, maar een flinke reactie zal een logisch gevolg zijn.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:09

Ik had twee nesten grondwespen in de wei. Profesiioneel laten verdelgen !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:13

Solleke_Noah schreef:
Het lijkt me wel straf dat een wesp je paard steekt, tenzij het nest misschien ergens op de grond zit en zij het per ongeluk verstoord heeft? Wespen steken niet zomaar :)

Bijen steken niet zomaar. Wespen hebben die neiging wel. Wespen vinden nogal snel dat iets (dat het slachtoffer met een beetje pech niet eens op gemerkt heeft en zich dus niet van bewust is) van hun is en dat het slachtoffer dat bedreigd.

Ondanks dat de horzels idd niet kunnen steken zijn ze er hier ook allemaal panisch voor. Ik gok door het geluid dat ze altijd veroorzaken... (en paarden zullen gezoem aan steken linken en ze zoemen behoorlijk hard.)

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:11

Hoe is het met je paard ? Zijn de bulten inmiddels weggetrokken ?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 12:24

Goed, liberty gisteren was ook een heel erg jolige boel bij haar dus niks veranderd qua gedrag. :P De bulten aan haar flank zijn langzaam aan het wegtrekken, de bult op haar heup is precies ingevallen, maar is er nog.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:32

Fijn, dan lost het lijf het zelf dus op. *D

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:51

Toch zou ik nog (voorzichtig) eens goed kijken of je een nest kunt vinden. Onder de grond en in struiken, gebouwen etc.