Darmontsteking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauret

Darmontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 20:10

Het gaat een lang verhaal worden...

Mijn oudje van 25 is nog ontzettend fit maar heeft af en toe wat last van slappere mest. Dit was gelukkig de laatste weken goed onder controle.

Afgelopen zondag ging hij elke keer staan of hij moest plassen, hij gaapte waarop ik de dierenarts heb gebeld. Hij is opgevoeld waarna ze gaskoliek constateerde. Hij heeft darmontspanners en pijnstillers gekregen. Ik heb de hele dag gewaakt en het leek toen wel goed te gaan. Elke keer kleine beetjes hooi zodat hij niet teveel zou krijgen.

Gister morgen was hij nog steeds oke. Ik heb hem apart gezet zodat hij elk uur wat hooi zou krijgen en zodat ik zijn mest in de gaten kon houden. Dit was echt waterdun. In de avond besloten om hem naar de kliniek te brengen in verband met het risico op uitdrogen.
Op de kliniek is er bloed afgenomen, een echo gemaakt en is hij opgevoeld. Uit het bloed onderzoek kwam helemaal niks. Op de echo was wat gas te zien in zijn dikke darm maar niet abnormaal. Bij het opvoelen, voelde ze veel diarree maar geen draaiingen oid in zijn darmen. Zijn temperatuur was toen 38.4 na heel veel stress en warmte. Bij het luisteren hoorde ze te veel darm geluiden.
Hij is op de antibiotica gezet ivm met verdenking op een darmonsteking. Ook heeft hij pijnstillers gekregen. Vannacht is er nog bloed afgenomen en dit was wederom goed. Geen verhoging of verlaging van witte bloedcellen

Vanochtend was hij ontzettend alert en had hij het liefste naar huis gegaloppeerd. Hij heeft moeten vasten dus alleen zijn buik was wat opgetrokken. Vanmiddag hebben ze hem wederom opgevoeld. Ze voelde soms dat de darm wat droger was en bij andere delen haalde ze te slecht verteerbaar hooi uit. Hierop werd de diagnose darmonsteking gesteld als gevolg van het hooi wat in zijn darmen prikt. Vanmiddag heeft hij 0.4 ml buscopan (darmontspanner gekregen)

Vanavond had hij een temperatuur van 37,9 (wat nu goed is bij deze temperatuur) en mag hij slobber. Morgen willen ze paraffine toedienen om zijn darmen helemaal schoon te maken. Dit vonden ze vandaag nog een te groot risico.

Verschillende dierenartsen zeggen dat mijn paard erg ziek is en dat ze van een darmontsteking onwijs ziek worden. Echter ziet mijn paard er absoluut niet ziek uit. Natuurlijk staat hij op de medicijnen maar hij lijkt vol energie te zitten. Zijn mest is zeker niet normaal maar enigszins zag je wat keutels (wel nog veel te nat).

Voorlopig blijft hij wel op de kliniek omdat hij elke dag opgevoeld moet worden en omdat hij een week antibiotica krijgt. Daarnaast willen ze hem in de gaten houden, mocht hij wel koorts krijgen.

Hoe kan het nou dat mijn paard een darmontsteking heeft maar geen koorts heeft, geen afwijkend bloed en op zijn diarree na zich best aardig voelt? Zijn er mensen die ervaringen hebben met een darmontsteking?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Darmontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:14

Je zegt zelf dat ie ab krijgt en pijnstillers, misschier dat ie daarom zo fit oogt?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 20:16

Polly schreef:
Je zegt zelf dat ie ab krijgt en pijnstillers, misschier dat ie daarom zo fit oogt?

Hij heeft alleen vandaag darmontspanner gekregen. Lijkt mij toch dat als ze er zo ziek van worden dat je echt merkt aan je paard dat hij zich niet lekker voelt... Maar dat is juist dus niet het geval.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:19

Een van mijn pony's heeft een paar jaar terug een darmontsteking of irritatie gehad en wij zagen er pas wat aan toen ze hoefbevangen stond. Dus ben voorzichtig en houd hem goed in de gaten.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 20:20

Polly schreef:
Een van mijn pony's heeft een paar jaar terug een darmontsteking of irritatie gehad en wij zagen er pas wat aan toen ze hoefbevangen stond. Dus ben voorzichtig en houd hem goed in de gaten.

Wat heb je daar toen aan gedaan? Is je shet er weer helemaal bovenop gekomen?
Die van mij staat nu dus op de kliniek dus daar krijgt hij alle zorg die hij nodig heeft...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:30

Ja in de eerste instantie bevangenheid behandelde, probiotica, homeopathische ondersteuning en die laatste twee nog maanden volgehouden.
Shet stond toen op stal op stro en at hooi, waarschijnlijk is de boel getriggerd door het te snel te veel drinken na een vorstperiode. Na enkele jaren voornamelijk hooi met wat vitamine en probiotica staat ze inmiddels alweer een poosje in het land.
Uiteindelije wel goedgekomen dus maar ze heeft snel slappe mest na wisseling in dieet.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:32

Dikke of dunne darm? Waarschijnlijk dik vanwege de diarree.

Hebben ze de dikte vd darmplooien met echo bepaald. Eiwitten in het bloed bepaald en evt een glucose opnametest uitgevoerd toevallig?

Nadeel van darmontstekingen is dat ze... kunnen zijn. verrek hoe heet dat ook alweer zijn.. auto-immuun volgens mij. Maar er is wat dat betreft waarschijnlijk ook verschil tussen acuut of als chronisch word geconstateerd. In dat laatste krijg je eerder prednisolon en geen antibiotica.

Succes in ieder geval. Hopelijk valt het mee en juich je niet te vroeg. Straks ook vooral de vraag hoe het lichaam weer gaat functioneren met normaal rantsoen zeg maar.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:33

Mijn oude pony (29) had dat ook jaren geleden. De darmen konden het voer niet meer verteren en inderdaad alleen hele dunne mest. Daar was toen niets meer aan te doen. Hij oogde ook niet ziek, at alleen niet veel meer, vermagerde natuurlijk en uiteindelijk is hij ingeslapen.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 20:48

Bienotje schreef:
Dikke of dunne darm? Waarschijnlijk dik vanwege de diarree.

Hebben ze de dikte vd darmplooien met echo bepaald. Eiwitten in het bloed bepaald en evt een glucose opnametest uitgevoerd toevallig?

Nadeel van darmontstekingen is dat ze... kunnen zijn. verrek hoe heet dat ook alweer zijn.. auto-immuun volgens mij. Maar er is wat dat betreft waarschijnlijk ook verschil tussen acuut of als chronisch word geconstateerd. In dat laatste krijg je eerder prednisolon en geen antibiotica.

Succes in ieder geval. Hopelijk valt het mee en juich je niet te vroeg. Straks ook vooral de vraag hoe het lichaam weer gaat functioneren met normaal rantsoen zeg maar.

Volgens mij inderdaad zijn dikke darm.
Ze hebben op de echo gekeken maar zagen niks geks. Morgen ga ik vragen of ze weer een echo willen maken en dan inderdaad de dikte bepalen, maar zo op het eerste gezicht zagen de niks. Ze voelde vooral in de darm veel oneffenheid.

Het is wel de chronische vorm.
Maar hoe kan het dan dat dat niet uit het bloed komt?
Zal morgen ook even naar eiwitten vragen, bedankt in ieder geval!

Er bestaat inderdaad een kans dat hij alleen nog slobber mag... En misschien gras. Maar prioriteit is nu dat hij beter wordt. Wat is het vervelend om je paardje zo te zien zeg...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:02

Chronisch wordt niet beter helaas.

Het is nu vooral zaak voeding te vinden waar hij goed op reageert. Moeilijkste is uit de cirkel te komen als het al geirriteerd is. Als je dat op tijd vindt hoeft het niet veel te betekenen op termijn.

Waar staat ie? (Mag ook per pb anders hoor)

Ps vraag anders ook eens waarom ze voor antibiotica hebben gekozen en geen prednisolon bijvoorbeeld. Ben ik ook wel benieuwd naar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:05

hij word wel regelmatig ontwormd?Oneffenheden kunnen ook ingekapselde bloedwormen zijn.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 21:14

Bienotje schreef:
Chronisch wordt niet beter helaas.

Het is nu vooral zaak voeding te vinden waar hij goed op reageert. Moeilijkste is uit de cirkel te komen als het al geirriteerd is. Als je dat op tijd vindt hoeft het niet veel te betekenen op termijn.

Waar staat ie? (Mag ook per pb anders hoor)

Ps vraag anders ook eens waarom ze voor antibiotica hebben gekozen en geen prednisolon bijvoorbeeld. Ben ik ook wel benieuwd naar.

Hij staat bij de lingehoeve.
Ze denken dat hij het zelf niet meer goed kauwt waardoor er lange stukken hooi in zijn darmen komen en die in zijn darmen prikken. Dit zou gaan irriteren en een ontsteking veroorzaken.
Zijn gebit wordt jaarlijks gecontroleerd en hier is eigenlijk nooit echt iets geks mee...

Hij wordt 3 x per jaar met ivomectine ontwormd en 1 keer met equimax en 1 keer met de pramox.
Nog nooit ook wormen gezien in zijn mest maar ga het morgen wel navragen en laten checken.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:34

Wij hebben helaas ook ervaring met een darmontsteking. Sterker nog, mijn ponytje staat momenteel voor de 4e x op de lingehoeve nadat het weer slecht ging.
Ja het kan dat ze zich helemaal goed voelen en geen koorts hebben. Wij zijn al sinds eind juni aan het sukkelen, er waren dagen dat ze helemaal top was ondanks die ontsteking en ook dagen dat ik dacht dat het ieder moment afgelopen was.
Wil je veel sterkte en succes wensen en hoop heel erg voor jouw en je paard dat je niet dezelfde ellende als ons meemaakt ;(
En met je vragen kun je ook bij hun terecht hé, vind zelf dat ze het wel fijn kunnen uitleggen :)