Darmontsteking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauret

Darmontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 20:09

Het gaat een lang verhaal worden...

Mijn oudje van 25 is nog ontzettend fit maar heeft af en toe wat last van slappere mest. Dit was gelukkig de laatste weken goed onder controle.

Afgelopen zondag ging hij elke keer staan of hij moest plassen, hij gaapte waarop ik de dierenarts heb gebeld. Hij is op gevoeld waarna ze gaskoliek constateerde. Hij heeft darmontspanners en pijnstillers gekregen. Ik heb de hele dag gewaakt en het leek toen wel goed te gaan. Elke keer kleine beetjes hooi zodat hij niet teveel zou krijgen.

Gister morgen was hij nog steeds oke. Ik heb hem apart gezet zodat hij elk uur wat hooi zou krijgen en zodat ik zijn mest in de gaten kon houden. Dit was echt waterdun. In de avond besloten om hem naar de kliniek te brengen in verband met het risico op uitdrogen.
Op de kliniek is er bloed afgenomen, een echo gemaakt en is hij op gevoeld. Uit het bloed onderzoek kwam helemaal niks. Op de echo was wat gas te zien in zijn dikke darm maar niet abnormaal. Bij het opvoelen, voelde ze veel diarree maar geen draaiingen oid in zijn darmen. Zijn temperatuur was toen 38.4 na heel veel stress en warmte. Bij het luisteren hoorde ze te veel darm geluiden.
Hij is op de antibiotica gezet ivm met verdenking op een darmonsteking. Ook heeft hij pijnstillers gekregen. Vannacht is er nog bloed afgenomen en dit was wederom goed. Geen verhoging of verlaging van witte bloedcellen

Vanochtend was hij ontzettend alert en had hij het liefste naar huis gegaloppeerd. Hij heeft moeten vasten dus alleen zijn buik was wat opgetrokken. Vanmiddag hebben ze hem wederom op gevoeld. Ze voelde soms dat de darm wat droger was en bij andere delen haalde ze te slecht verteerbaar hooi uit. Hierop werd de diagnose darmonsteking gesteld als gevolg van het hooi wat in zijn darmen prikt. Vanmiddag heeft hij 0.4 ml buscopan (darmontspanner gekregen)

Vanavond had hij een temperatuur van 37,9 (wat nu goed is bij deze temperatuur) en mag hij slobber. Morgen willen ze paraffine toedienen om zijn darmen helemaal schoon te maken. Dit vonden ze vandaag nog een te groot risico.

Verschillende dierenartsen zeggen dat mijn paard erg ziek is en dat ze van een darmontsteking onwijs ziek worden. Echter ziet mijn paard er absoluut niet ziek uit. Natuurlijk staat hij op de medicijnen maar hij lijkt vol energie te zitten. Zijn mest is zeker niet normaal maar enigszins zag je wat keutels (wel nog veel te nat).

Hoe kan het nou dat mijn paard een darmontsteking heeft maar geen koorts heeft, geen afwijkend bloed en op zijn diarree na zich best aardig voelt? Zijn er mensen die ervaringen hebben met een darmontsteking?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Darmontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:27

Slotje wegens dubbeltopic.