Paard maakt blazend geluid bij uitademen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Paard maakt blazend geluid bij uitademen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 22:23

2 weken geleden had mijn paard opeens wat doorzichtige neusuitvloeiing en af en toe een licht kriebelhoestje. Ook de klieren bij zijn hals waren wat dik. Niks vreemds dit heeft hij wel eens vaker gehad.

Het hoestje was na een paar dagen weg maar de neusuitvloeiing bleef.

Sinds een dag of 3 maakt hij bij het uitademen een blazend geluid en staan zijn neusgaten iets open. Hij heeft verder geen koorts, ademhaling is voor de rest normaal. Niet kortademig en hij is ook niet anders als anders.

Wel vind ik het erg vreemd en ik vind dat het nu ook wel lang duurt. Vanavond hoorde ik hem voor het eerst wat slijm ophoesten. Zomaar 1 keer.

Morgen neem ik sowieso even contact op met de dierenarts. Iemand hier ervaring mee?

DubbelFun

Re: Paard maakt blazend geluid bij uitademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:14

Als het slijm dikker witgelig is heb je een COPD'er. Dan moet je stof uit bedding en hooi zoveel mogelijk vermijden; dus geen stro meer en geen stallen opstrooien terwijl je paard in de buurt is en geen droog hooi voeren, maar natgemaakt hooi.
Ventipulmin (oid) kan het ademen wat vergemakkelijken, maar longblaasjes die eenmaal kapot zijn zullen nooit meer worden aangevuld.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:23

Ik zou op korte termijn een dierenarts laten komen, vooral nu het zo warm is.
Als hij klachten aan de luchtwegen ondervindt, wat heel goed mogelijk is bij deze manier van uitademen, dan is dat geen nu helemaal geen pretje.

Copd of iets anders, laat de dierenarts dat maar uitmaken. Dat is geen uitgemaakte zaak op basis van de info die je geeft.

Beterschap voor je paard.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 11:10

Het is echt helder vocht. Niet wit of geel.

Hij krijgt momenteel geen hooi. Staat 24/7 op de wei met schuilstal.

In de winter wel hooi en dan staat hij op vlas. Stof kan nu dus eigenlijk niet aan de orde zijn.

Sinds vanmorgen trekt hij zijn buik ook wat op bij het uitademen. Vanmiddag dierenarts. Ben benieuwd.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:15

Hmmm lijkt wel alsof hij zuurstof tekort komt. Dan gaat een dier ook snotteren.

Als de da komt laat het bloed dan ook even testen op hoeveelheid rode bloedcellen :j

Succes!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:27

Stof kan wel aan orde zijn wegens smog in de lucht, heb er een die slecht staat met stofallergie en die staat dag en nacht op de wei

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:32

Helder vocht is minder alarmerend als dik witgelig slijm. Maar het kan geen kwaad om even een Da er naar te laten kijken/luisteren, want je kunt er maar op tijd bij zijn :)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 14:05

Hij heeft nu met de warmte duidelijk meer last. Is niet happy nu.
Ondertussen ook witte neusuitvloeiing en wat dikker.

Hebben de dierenarts aan de lijn gehad. Die komt morgen tussen 10 en 11. Mocht het echt niet gaan tot die tijd kan ik terug bellen.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:14

Bij de mijne stond dierenarts er zondag binnen tien minuten. Moest acuut spuiten hebben anders konden haar longen beschadigen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:16

oei, zou in elk geval het paard op frisse lucht houden, en uit het stof, hooi nat maken als je dat geeft

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 18:34

Hij staat buiten en geen hooi dus dat zit wel goed.

Verder vertrouw in mijn dierenarts voor 100%. Als hij had gedacht dat het niet tot morgen had kunnen wachten had hij hier al gestaan.

Nu de ergste warmte weg is gaat het weer wat beter. Trekt zijn buik niet meer op en ademhaling is rustig.

Ben benieuwd morgen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 10:57

Hij heeft een voorhoofdsholte ontsteking. Dierenarts heeft antibiotica, pijnstilling en iets tegen het slijm ingespoten.

In 1 keer werd hij niet goed. Begon te trillen en zijn ogen draaiden weg en hij is achterover over het hek geklapt. Ik was compleet in shock sts nog te trillen.

Dierenarts vreesde voor een gescheurde aorta. Goddank was dat het niet. Soort allergische reactie op de medicatie. Hij heeft zijn rug flink gekneusd en zit onder de schaafwonden. Engeltje op zijn schouder!!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:59

Wat zal dat schrikken zijn geweest! Gelukkig is het goed afgelopen :(:)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:14

Jeetje ts... dat is schrikken...

Beterschap voor je paard

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:25

Wat naar om mee te maken voor je paard en jou!

Hoe gaat het nu met hem?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:33

Dat is schrikken... mag je wel in de gaten houden dat je dat niet nog een keer door de DA laat spuiten.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 12:28

Dat was zeker schrikken en inderdaad opletten de volgende keer. Reactie was vermoedelijk op de slijmoplosser, antibiotica en pijnstilling heeft hij vaker gehad. DA voelde zich hartstikke schuldig maar ja, die had dit ook nooit kunnen verwachten :(:) .

Het gaat nu redelijk oke. Hij is vrolijk en staat lekker te grazen. Heel stijf maar wonder boven wonder niet kreupel. Heb zijn wonden schoongemaakt en nu mag hij lekker bijkomen. Zijn maatje wijkt geen moment van zijn zijde.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:59

Jeetje, wat een enorm heftige reactie zeg!!! Ik hoorde laatst ook eentje die allergisch reageerde op medicatie voor een luchtweg probleem, ook zo heftig. Wat super eng dat mee te maken.... Getsie!

voorhoofdsholte ontsteking is niet leuk. Hopelijk knapt hij snel op.

Dat blazende geluid ken ik bij mijn merrie. Daar hoorde ik ook meer 'ademhalings geluid' als ze weer bijna ziek werd. Inmiddels gaat het niet meer weg helaas. Maar het is het slijm in de luchtwegen waarschijnlijk. Bij jou paard dus blijkbaar ook zoiets. Hopelijk knapt hij snel op!! :(:)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 14:01

Was inderdaad behoorlijk schrikken. Blijkt niet vaak voor te komen. Echt 1 op de zoveel. Dus zoiets verwacht je echt niet!

Het gaat al met al best goed met hem. De medicatie doet zijn werk en zijn ademhaling is weer normaal. Nog wel prut uit zijn neus maar dat komt wel goed.

Verder nog steeds stijf natuurlijk maar wel vrolijk en niet uit zijn doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:58

Oh echt? Mijn paard heeft het 2 jaar terug ook gehad. Dacht dat het wel vaker voorkomt. Ook omdat de holtes altijd worden beklopt/beluisterd als een paard met een snottebel staat.

Fijn dat hij beter gaat :(:)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 17:01

Ja die ontsteking komt inderdaad wel regelmatig voor maar zo'n heftige allergische reactie op medicatie niet.