Paard kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Truelove2011

Paard kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 22:03

Hallo bokkers,

Ik heb een vraagje. Ik heb een 14 jarig paard. Afgelopen winter (dec 2015) is zij hoefbevangen geweest. Hier heeft ze 4 maand medicatie voor gehad en daarna hebben we het nog een paar maand rustig aangedaan, omdat ze op het harde nog niet helemaal goed liep. We hebben toen foto's laten maken, waaruit bleek dat ze geen blijvende schade heeft opgelopen. Dierenarts heeft nog wel het advies gegeven om er een zooltje onder te maken, zodat ze minder druk heeft. We hebben toen ook weer groen licht gekregen om de training rustig op te bouwen. De eerste maanden ging goed tot vorige week maandag. Het rijden ging nog goed. Dinsdag zette ik haar in de bak en vond ik haar al wat stijfjes lopen, woensdag liep ze bijna op 3 benen. Toen de hoefsmid gebeld omdat we dachten dat ze een hoefzweer had. Die heeft alle hoeven gecontroleerd en kon niks vinden. Het advies: geef haar een paar dagen rust en elke dag haar linkerbeen afspuiten, omdat het leek ze daar last van had. Ze knapte gelukkig ook weer op, alleen haar linkvoorbeen heeft nog een iets kortere pas.

Nu mijn vraag: herkent iemand dit wie zijn of haar paard ook hoefbevangen is geweest?

Het is een heel verhaal geworden, maar ik ben bang dat er iets achter zit waardoor ze hoefbevangen is geworden. Ik zit hierbij te denken aan ppid of insulineresistentie.
Begin 2016 heeft de dierenarts wel bloed bij haar geprikt, maar alle waardes waren toen goed.

xAnthea

Re: Paard kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:09

Mijn paard heeft ook bevangen gestaan en sinds dan heel veel problemen gehad met die hoeven. De zool was erg dun geworden en werd maar niet dikker met als gevolg dat hik constant zweren of kneuzingen had. Mijn paard had wel blijvende schade door de bevangenheid.
Hoe is de zool van jouw paard?

Ik heb hem ook uitgebreid laten testen op Lyme, Cushing en IR maar dat was gewoon negatief. Ik raad je zeker aan om dit ook te laten testen.

Truelove2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 22:19

Het paard is getest op ir en cushing. Lyme durf ik niet met zekerheid te zeggen. De hoefsmid zegt dat de hoeven er goed uitzien. Wij kunnen het zelf niet in de gaten houden, omdat er altijd een zooltje onder zit met klei. Het valt me de laatste tijd wel op dat je haar hoeven begint te ruiken. 2 weken geleden opnieuw beslagen en zag er op dat moment goed uit en vorige week maandag ook geen bijzondeheden aan de hoef zelf te zien.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:22

Kan het niet niet met de hoefbevangenheid te maken hebben? Hko of peesblessure?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:42

Of je paard een dunne zool heeft, kan je zien op de foto's. Een hoefsmid kan het ook zien natuurlijk maar met een foto ben je zeker.
Ik las je OP fout, ik dacht dat je een standaard bloedonderzoek had gedaan begin 2016. Aangezien de resultaten daar goed zijn, zal dat nu niet anders zijn denk ik.

Wat voer je je paard?

Truelove2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 09:16

xAnthea schreef:
Of je paard een dunne zool heeft, kan je zien op de foto's. Een hoefsmid kan het ook zien natuurlijk maar met een foto ben je zeker.
Ik las je OP fout, ik dacht dat je een standaard bloedonderzoek had gedaan begin 2016. Aangezien de resultaten daar goed zijn, zal dat nu niet anders zijn denk ik.

Wat voer je je paard?

Ze krijgt 300 gram brok van dodson en horell en een schep muesli van pavo welke laag in suikers en zetmeel is. Ze komt een uur per dag in de bak waar ze de kantjes kort houdt. Over de dag verspreid krijgt ze hooi uit van die grote ronde balen.

De dierenarts heeft wel aangegeven dat ze gevoelige zolen heeft. Maar ik dacht niet dat ze dun zijn.

Deepfrozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:04

Wellicht is je paard nog niet geheel genezen van de hoefbevangenheid en zitten er nog veel afvalstoffen vast in de lamellen van de hoef. Je kan manuele lymfedrainage proberen; daarmee ruim je alle afvalstoffen op.

Truelove2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 11:59

Deepfrozen schreef:
Wellicht is je paard nog niet geheel genezen van de hoefbevangenheid en zitten er nog veel afvalstoffen vast in de lamellen van de hoef. Je kan manuele lymfedrainage proberen; daarmee ruim je alle afvalstoffen op.

Dank je wel, ik ga informeren. Heb jij er goede ervaringen mee?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:07

Ja ik! Paard is niet bij mij bevangen geweest maar ooit bij haar vorige eigenaren en niet behandeld. Daarbij is ze ook altijd te kort bekapt wat dus dubbel zo veel pijn gaf. Merrie liep stijf, maakte passen niet af en liep duidelijk met pijn. Ze "schoof" als het ware. Ze heeft het alleen voor. ik ben ermee naar de kliniek geweest en uiteindelijk bleek ze hoederande te hebben. Zijn losse botstukjes wat in de hoef zwerft en dus pijn veroorzaakt. Nu met ijzers gaat het goed, maar verder is er helaas niks aan te doen..

Truelove2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 18:19

Lizzyy schreef:
Ja ik! Paard is niet bij mij bevangen geweest maar ooit bij haar vorige eigenaren en niet behandeld. Daarbij is ze ook altijd te kort bekapt wat dus dubbel zo veel pijn gaf. Merrie liep stijf, maakte passen niet af en liep duidelijk met pijn. Ze "schoof" als het ware. Ze heeft het alleen voor. ik ben ermee naar de kliniek geweest en uiteindelijk bleek ze hoederande te hebben. Zijn losse botstukjes wat in de hoef zwerft en dus pijn veroorzaakt. Nu met ijzers gaat het goed, maar verder is er helaas niks aan te doen..

Ooh dat klinkt niet fijn. Je kunt er nog wel mee rijden of ook niet meer? Hier ook erg moeilijk lopen en met name de voorbenen niet kunnen strekken. Hele korte pasjes.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:08

Truelove2011 schreef:
Lizzyy schreef:

Ooh dat klinkt niet fijn. Je kunt er nog wel mee rijden of ook niet meer? Hier ook erg moeilijk lopen en met name de voorbenen niet kunnen strekken. Hele korte pasjes.

Ja hoor ik kan wel met haar rijden. De ijzers geven haar steun en geven de druk ook niet "door" of iets. De kliniek had er een mooie zin voor maar dat was een beetje vaktaal :Y)
Ik herken trouwens heel veel dingen in wat jij zegt in die van mij. Ben je er al mee naar de kliniek geweest?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:15

Ja hier was het na hoefbevangenheid ook vaak een terugkerend probleem. Soms inderdaad toch hoefzweer, maar vaak toch weer bevangenheid.
Heb toen op cushing laten testen en waarden veel te hoog.

Op dit moment is trouwens gratis cushingtest (t/m eind oktober).
Je betaalt alleen visitekosten dierenarts.

Truelove2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 14:48

Isapaardje schreef:
Ja hier was het na hoefbevangenheid ook vaak een terugkerend probleem. Soms inderdaad toch hoefzweer, maar vaak toch weer bevangenheid.

Wij hebben bloed laten prikken bij haar en alle waarden waren op dat moment goed.

Truelove2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 14:51

Geven jullie nog supplementen? Ik twijfel of ik haar musclecare van pavo zal gaan geven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:41

Truelove2011 schreef:
Isapaardje schreef:

Wij hebben bloed laten prikken bij haar en alle waarden waren op dat moment goed.

Oh ja die had ik gemist, sorry.

Ik heb een tijd muscle care bijgegeven, maar heb weinig verschil gemerkt.
Enige wat bij haar wel wat deed was devils relief van NAF.

Deepfrozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:16

Truelove2011 schreef:
Deepfrozen schreef:

Dank je wel, ik ga informeren. Heb jij er goede ervaringen mee?

Zeker, zie o.a. www.hetgezondepaard.nl of op de site van equicrown kun je zien of er een therapeut bij jou in de buurt zit.
Met de MLD word het lymfesysteem geactiveerd waardoor vocht en afvalstoffen sneller worden opgeruimd en hierdoor kan een lichaam beter en sneller herstellen.