Peesblessure: oppervlakkige buigpees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Peesblessure: oppervlakkige buigpees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:37

Hallo bokkers, ik heb jullie advies en tips nodig. Wees voorbereid, het is nogal een verhaal!

Al 5 maanden is mijn Friese merrie kreupel. In de eerste 2 maanden was er niks te vinden. Hoefsmid haar benen nagekeken, warmte opgemeten, geen warmte, geen dikte, niks te voelen, wel zat er een lichte knik in.

Dierenarts laten komen, die dacht aan artrose. Eerst boven de hoef verdoofd, liep nog steeds kreupel, een stukje hoger verdoofd, en na een kwartiertje laten inwerken liep ze vrijwel regelmatig. Ze adviseerde foto's te laten maken op de kliniek, omdat boven de kroonrand een harde bult zat.

Eenmaal foto's gemaakt op de kliniek enkele weken later bleek het tot mijn grote blijdschap geen artrose te zijn. Maar het botje boven de kroonrand staat scheef op het botje aan de hoef. (Sorry ben de benaming kwijt). De dierenarts kon niet verklaren of dit de kreupelheid veroorzaakte. Maar naar weten heeft dit er al jaren gezeten.

Enkele weken later veel gestapt op de harde weg, elke dag 10 minuten koelen. Ze begon eindelijk minder kreupel te lopen. Toen rustig begonnen met opbouwen, kijken of het een kwestie was van sterker maken. Een rustig stapritje buiten. Er kwam een hond op ons afgerend, maar door haar overtollige energie sprong ze met 4 benen de lucht In, weer compleet kreupel. Meteen omgedraaid zag ik op stal een fikse bult op haar rechtervoorbeen aan de achterkant van de pees.

Ditmaal haar een maand in een klein weilandje gezet, veel gestapt en weer gekoeld. Het zag het er goed uit en ging er weer eens op. Kreupelheid was in de stap zo goed als verdwenen en in draf heel iets, was bijna niet op te merken. Zo wilden we opbouwen. 1 keer per week deden we dit, na 2 maanden 2 keer per week.

Nu 2 maanden later gingen we naar buiten stappen en struikelde ze, meteen weer ontzettend kreupel. het bleef zo erg dus toch de dierenarts weer gebeld om een peesscan te maken. Afgelopen zaterdag geweest en blijkt het haar oppervlakkige buigpees te zijn! 2 keer zo dik als normaal en veel beschadigingen te zien (zwarte vlekken en strepen). De dierenarts zegt dat het zeker wel een jaar revalideren is, en dan nog maar de vraag is wat ik er daarna mee kan. Aangezien het dan een grote kans is dat als ze hersteld is en ik ga rijden haar andere been een blessure krijgt..

De dierenarts adviseert de eerste maanden in een klein stukje te lopen, op niet te zachte ondergrond. Al had ik dit wel in mijn achterhoofd, door de bevestiging van de DA kwam het toch al een harde klap aan. We zijn al een halfjaar hiermee bezig en nu nog een jaar! En dan helemaal niks meer kunnen?

Hebben jullie hier ervaring mee en hoe is jullie paard gerevalideerd. Ik hoor verschillende meningen dat niks helpt, en de ene zegt wel beweging en de andere juist weinig tot geen beweging(klein weiland).

Deepfrozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:26

Jemig wat vervelend en naar!
Ons paar had ook een peesblessure en hebben wij steunkousen aan gegeven om de doorbloeding te stimuleren. Dit hield zijn been dun en is nu goed hersteld. De steunkousen zijn van Equicrown.

Arabesk

Re: Peesblessure: oppervlakkige buigpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:46

Ja trek er maar dik een jaar voor uit. .....
Gewoon op de wei zetten dag en nacht is het beste. Duurt het ietsje langer dan op een klein stukje maar heelt het wel beter.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 13:40

Arabesk schreef:
Ja trek er maar dik een jaar voor uit. .....
Gewoon op de wei zetten dag en nacht is het beste. Duurt het ietsje langer dan op een klein stukje maar heelt het wel beter.

Ze heeft ontstekingsremmers gekregen. Gisteren was het been dun, niet meer warm, paard energiek en aanwezig, liep stuk minder kreupel. Fijn om te zien!