Wat zag en voelde je bij je paard bij een griffelbeen breuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Wat zag en voelde je bij je paard bij een griffelbeen breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 17:01

Mijn paard en nu net een goede maand hersteld van een peesblessure.
Nu lopen haar benen nachts nog wel eens op.
Nu heb ik volgende week wedstrijd waarbij ze nachts in een paddock moet overnachten en dan lopen de benen wel wat op.
Ik had hier thuis bedacht haar steunkousen om te doen om te proberen of dat scheelt.
Haal ik haar morgens uit de paddock had ze wat vocht in de knie zitten. Niet weinig maar ook niet super veel.
Ik dacht het vocht wat normaal in het been zit is boven de kous gaan zitten, ik werk in de zorg en bij mensen zie je ook nog wel eens dikke knieen.
Ik had een rustige trainings rit die dag heb haar thuis even kort gelongeerd en ik zag niks aan haar lopen. Dus mee genomen met de gedachten haar daar door de instructie te laten beoordelen.
Ook die zag er niks aan en dacht dat het idd opgehoop vocht was.
Het zou een korte rustige rit worden met veel stappen.
Dus gereden, ze was harstikke fanatiek en ik merkte niks aan haar, na de rit was bijna al het vocht weg maar er zat nog wel wat, dus toch geen opgehoopt vocht.
En de volgende dagen werd het been nachts als ze stil stond steeds een beetje dikke.
Ik heb voor woensdag een afspraak op de kliniek.
Ze loopt nog steeds goed, het vocht zit enkel aan de binnen kant van het been van de kogel tot de knie.
Peesschedes zijn niet meer zichtbaar.

Ik koel 3 keer per dag ongeveer, ik heb straks het hele been afgevoeld en ze geeft geen kick.
Ik dacht eerst oliebol weer de pezen maar het word nu zo dik dat ik niet denk dat dat het zal zijn.
Wat is jullie ervaring met een gebroken griffel been

beatje

Re: Wat zag en voelde je bij je paard bij een griffelbeen breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:07

Zal dat niet bij ieder paard anders zijn?Bij de mijne waren de peesholte's gevuld en ze liep onregelmatig,niet echt mank maar gebruikte het been niet optimaal.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 17:12

beatje schreef:
Zal dat niet bij ieder paard anders zijn?Bij de mijne waren de peesholte's gevuld en ze liep onregelmatig,niet echt mank maar gebruikte het been niet optimaal.

dat had die van mij de vorige keer ook maar nu is het echt tig keren dikker

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:37

Kan je dan gewoon niet even een foto laten maken?Mijn Da heeft dat aan huis gedaan ik was geen 100 euro kwijt.Bij mijn paard was het beentje verbrijzeld ze is daaraan dan ook geopereerd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:39

Het enige wat opviel bij veulen van 6 maanden met een breuk was een harde bult op het been. Beestje heeft geen dag kreupel gelopen erop. Omdat iemand anders naar de kliniek moest hem maar opgeladen ook week later voor fotos. Zelfs de dierenarts was verbaasd de breuk te zien op de foto.bij eerder onderzoek omdat hij ook geen pijn aangaf had hij geen schade verwacht.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 17:50

beatje schreef:
Kan je dan gewoon niet even een foto laten maken?Mijn Da heeft dat aan huis gedaan ik was geen 100 euro kwijt.Bij mijn paard was het beentje verbrijzeld ze is daaraan dan ook geopereerd.

Ja woensdag ga ik dat laten doen, ze waren heel erg druk en ik kon helaas niet eerder terecht. Nu lijkt ze er weinig last van te hebben. En voor een echo zit er toch nog te veel vocht

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 17:50

karuna schreef:
Het enige wat opviel bij veulen van 6 maanden met een breuk was een harde bult op het been. Beestje heeft geen dag kreupel gelopen erop. Omdat iemand anders naar de kliniek moest hem maar opgeladen ook week later voor fotos. Zelfs de dierenarts was verbaasd de breuk te zien op de foto.bij eerder onderzoek omdat hij ook geen pijn aangaf had hij geen schade verwacht.

Ook niet een keer een warm been gehad

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:54

Griffelbeenbreuk geeft verschillende klachten bij paarden, afhankelijk van waar de breuk is en of het losse botdeeltje gaat irriteren en vooral hoe het is gebroken, door een harde trap van een ander paard of gewoon afgebroken bij het gek doen.

Het beste is een foto en het door een dierenarts te laten beoordelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:59

Nee helemaal niks, er zat opeens die bult verder niets aan gemerkt. Hij rende bokte en liep als normaal.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:09

Ragdollcat schreef:
Griffelbeenbreuk geeft verschillende klachten bij paarden, afhankelijk van waar de breuk is en of het losse botdeeltje gaat irriteren en vooral hoe het is gebroken, door een harde trap van een ander paard of gewoon afgebroken bij het gek doen.

Het beste is een foto en het door een dierenarts te laten beoordelen.

dat gebeurd zowieso. Maar ik probeer vast uit te vissen wat het zou kunnen zijn. snap er namelijk helemaal niks van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:37

Die van mij had een warme bult op het achterbeen, liep geen pas kreupel.
Ben zelfs nog naar de kliniek gereden om ze te laten kijken, (1,5km)dachten ze eerst een ontstoken wondje.
Later werd er gedacht aan een blessure aan de tussenpees aanhechting.
Toen fotos gemaakt waar een duidelijke irritatie van het griffelbeen op te zien was..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:39

Geen breuk maar wel een fikse botvliesreactie op het griffelbeentje.
Merrie stond plots met een zwelling die verdubbelde en verdiedubbelde en waarmee ze letterlijk niet kon draven.
Vanwege idd de vrees voor een vervelende breuk: rx en echo. Pezen waren in orde en in het griffelbeen zat een miniscuul haarlijnbreukje en dus die flinke botvliesontsteking.
Maand rust en 2x schockwave, de zwelling ging vlot weg, de kreupelheid heeft ook maar een dag of 10 geduurd, enkel de schiefel op het griffelbeen was wat hardnekkiger maar is nu ook volledig afgeplat.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:08

Hier ook met een gebroken griffelbeentje alleen een klein bultje te zien. Liep ook helemaal niet kreupel.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 20:31

mmm die van mij heeft toch wel echt een dik been woe maar afwachten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 12:20

vandaag bij de da geweest. pees is goed griffelbeen ook. ze liep toch wat onregelmatig maar na uitverdoven van de voet veel beter. hij denkt aan een hoefzwees of kneuzingm ze staat nu in nat verband met de voet en het is nu afaachten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:49

Dat zou mooi zijn,dat is in ieder geval makkelijker en goedkoper te genezen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 17:52

beatje schreef:
Dat zou mooi zijn,dat is in ieder geval makkelijker en goedkoper te genezen.

dat was ook mijn gedachte