Narcolepsie - behandeling mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Narcolepsie - behandeling mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 12:26

Is er een behandeling voor narcolepsie? Of enige ondersteuning?

Mijn 25 jarige ruin had begin van de week een dikke knie. Aan één van zijn voorbenen heeft hij artrose, maar de dikke knie was aan zijn goed voorbeen. We dachten eerst aan overbelasting omdat hij zijn been met artrose meer ontlast.

Hij heeft ook al meer dan 10 jaar last van narcolepsie. Nooit heb ik hem zien vallen.

Tot vandaag, hij dommelde weer in, en viel gewoon om. Op zijn goede knie. Dus waarschijnlijk was de verdikking van begin deze week ook daar van. Na een paar passen manken liep hij min of meer terug normaal.

Heeft iemand er ervaring mee? Kan dit nu toeval zijn dat hij helemaal omvalt?
Is er iets van ondersteuning mogelijk?

Ik heb zo een schrik nu dat hij binnenkort valt en iets breekt of zich serieus bezeert....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:55

He bah wat eng,kan me voorstellen dat je je nu zorgen maakt.
valt mij wel eens op dat bij veel oudere paarden ze soms sneller omvallen als ze staan te dutten.
Ligt je paard nog wel?
Een zachte ondergrond is wel handig en er is vast wel iets om de knieën te beschermen als je dat zou willen.

Saintelette

Re: Narcolepsie - behandeling mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:00

Een paard op een manege waar ik reed had dit ook. Wel pas op latere leeftijd ontstaan (of erger geworden).
Hij stond dag en nacht in de weide, omdat een stal te gevaarlijk was. Er werd nog maar weinig mee gereden of gedaan, maar bij alles lieten ze hem los staan. Zagen ze dat hij dreigde te gaan slapen dan probeerde ze hem weer actief te krijgen (laten schrikken, vooruit of opzij laten stappen enz). Paard is uiteindelijk best oud geworden op deze manier

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:01

De eerste vraag is, ligt je paard wel genoeg?
De tweede is, is het stamechanisme in de knie niet gewoon kapot inmiddels waardoor hij om kon vallen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:02

Ik lees even mee.. mijn verzorgpaard van 20 heeft het denk ik ook.. stond tot kort 's nachts op stal maar had hele grote wonden 's morgens, ik gok van tegen de muur aan vallen. Afbeelding
Nu staat hij 24/7 buiten en geen wonden meer (want hij kan ook nergens tegenaan vallen) maar het zou fijn zijn als er iets is om te ondersteunen..

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 13:54

Ik denk niet dat hij nog veel ligt neen....
Ik zie hem dit eigenlijk nooit doen. Vroeger niet en nu ook niet.

Hij rolt nog wel dagelijks...

Wat bedoel je met stamechanisme?

Ik heb hem enkele weken geleden nog wel eens zien indutten. Hij gaat helemaal door zijn voorbenen maar werd toen wel op tijd terug wakker en veerde opnieuw recht.

In de stal ligt voldoende stro, de stal is ook voldoende ruim. Er is niet echt iets waar hij zich zeer aan kan doen.

Ik weet t eerlijk gezegd niet...ben erg bezorgd.
Heb reeds naar de DA een mail gedaan wat we kunnen doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:59

Een paard heeft een slim systeem waardoor hij staand kan slapen (sta mechanisme). De belangrijkste zit in de achterknie, maar het voorbeen moeten ze ook min of meer 'vast zetten'.
Is dat aangetast door de artrose dan kan het zijn dat hij de stabiliteit niet meer heeft om staand te slapen.

Ten tweede moet een paard plat slapen om gezond te blijven. Doet hij dit niet dan zou ik hem onder een flinke dosis pijnstillet zetten en kijken of het dan beter gaat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:02

Voor mensen is er geen behandeling voor narcolepsie.
Wel zijn er medicijnen om e.e.a. beheersbaar te houden, maar het gaat er niet van over.
http://www.narcolepsie.nl/1/16/Medicijnen.html

Lijkt me dus niet dat er wel geneesmiddelen voor paarden zijn.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 14:10

De achterknie lijkt me dan nog wel te werken, want zijn poep staat altijd omhoog als hij in slaap dommelt.

Hij zal overal in zeker mate wel artrose hebben, 25 jaar dus ja...

Ik zal met de DA overleggen omtrent pijnstilling en het slapen. Maar het kan toch bijna niet dat hij bv al enkele jaren of zelfs 10 jaar ( toen heb ik voor de eerste keren narcolepsie opgemerkt) niet meer liggend zou slapen???

Ik heb hem nooit liggend zien slapen.

Mijn ander paard ook bijna nooit, een paar keer misschien...en ze staan hier thuis gewoon achter....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:24

Her schijnt dat er bij paarden ververschillende vormen zijn. Sommige zijn echt een aandoening en dan doe je er dus niets aan. Maar redelijk recent is als ik het goed onthouden heb ook gebleken dat sommige paarden die klinisch nacoleptisch leken eigenlijk gewoon chronisch vermoeid bleken omdat ze niet voldoende tijd namen voor een goede REM slaap.
Vaak paarden die erg laag in rang staan of met fysieke problemen, danwel ongeschikte bodem.

Ik had een paard dat niet in de wei durfde te liggen bijvoorbeeld. Die werd daar gewoon ziek van.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 14:36

Bedankt Sizzle voor de tip, ik neem het sowieso op met mijn DA....

Ergens hoop ik dat het omvallen maar een tijdelijk iets is, ....
Als hij zo dikwijls valt als dat hij in slaap valt....

Ik ga hem goed in de gaten houden.

Nochtans is er niets anders aan hem op te merken.
Goed op gewicht, vrolijk voor zijn leeftijd, eet goed, ....

Alleen dus zijn dikke knie van verleden week....

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:06

Hier dezelfde ervaring als Sizzle. Gelukkig niet narcoleptisch, maar een zwáár vermoeid paard. Was een paard dat nieuw in de kudde kwam, regelmatig aan de wandel werd gehouden etc. Onze stallen waren allemaal bezet op dat moment, waardoor een extra stal die normaal als opslag gebruikt wordt, ingezet werd als stal voor dit paard. Deze ligt op 50 meter van de andere stallen en staat dus licht geisoleerd. Het paard kon daar geen rust vinden en bleef draaien en stressen. In de hoop dat het weg zou trekken hebben we het twee weken geprobeerd, maar in combinatie met een gebrek aan rust in de wei heeft het het paard geen goed gedaan. Paard was duidelijk humeurig, stond zodra ze aan de paal stond om te poetsen te slapen en in de bak plofte ze gelijk neer, blij dat ze even kon liggen. Gelukkig is dit opgelost door van stal te wisselen. Ik vrees alleen dat de oplossing voor TS minder makkelijk is... Heb je mogelijkheid een camera op te hangen op stal? Misschien ligt hij wel de hele nacht, maar heb je dat nog nooit gezien?