niet lekker in zn vel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mieke64

niet lekker in zn vel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 10:15

Ik verzorg en men met pony dochter die nu sinds 4 weken in wageningen studeerd. Kan het zijn dat de pony daardoor ook veranderd. Ik ben nl wat rustiger in mn doen en laten dan dochter. Dochter had ritje gemaakt en was bezorgt dat hij niet meer zo voorwaarts was en sip volgens haar Zit ook dik in zn vacht dus binnenkort wordt hij geschoren. Eet en poept goed Hoor graag van jullie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:40

Beter de pony dan laten nakijken door een veearts, wormen, vitaminetekorten kan allemaal.
Hoe oud is de pony, dikke vacht kan wijzen op Cushing, en dat kan ook via de veearts worden vastgesteld :j

Nachocheese

Re: niet lekker in zn vel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:38

Nu een dikke vacht zou ik inderdaad ook even kijken of hij niets onder z'n leden heeft.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:56

Nachocheese schreef:
Nu een dikke vacht zou ik inderdaad ook even kijken of hij niets onder z'n leden heeft.

Mag ik vragen waarom?
Pony van mijn zusje is namelijk ook al bezig met haar wintervacht(helaas)
Dit is een tinkerkruising.
Zodra als dat de dagen kort worden gebeurt dat eigenlijk automatisch. En bij haar is het meestal rond deze tijd dat ze begint.
En dan is de late zomer toch best vervelend

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:07

Nou ja, na de langste dag gaan de paarden sowieso verharen,
Maar als er nu al een behoorkijk dikke vacht op zit dan zou dateigenlijk nog niet horen.
Bij ons ook tinkers,maat nog geen erg dikke vacht, is dat wel al zo dan kan er wat mis zijn in de hormoonhuishouding en dan is een cushing test wel handig, zeker als er meer symptomen zijn die wijzen op cushing :j
En het hoeft niet,maar het kan...

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:28

Omdat er nog niet echt koude dagen zijn geweest. En de paarden op stal nog helemaal glad in hun vacht zitten. Zowel warm als koudbloed.

Maar misschien is die al wat ouder of een koukleum, kan natuurlijk ook. Het hoeft natuurlijk niet perse op iets te wijzen.

Edit : die paarden staan wel snachts op stal. Kan nog een verschil zijn.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:47

Bij ons op stal zijn er ook al heel wat die weer een wintervacht al aanmaken. Waaronder een aantal IJslanders maar ook onze Appaloosa C pony. En echt geen oude of gammele paardjes. De dagen worden korter en de vachten langer.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:48

Het is ook geen super dikte vacht wat onze heeft maar wel al dikker als de zomervacht.
En zolang als dat wij haar hebben(12 jaar) doet ze dit elk jaar weer zo.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:37

Mijn Ijslander heb ik vandaag gedeeltelijk geschoren en er zijn heel wat meer Ijslander eigenaren die dit al gedaan hebben ivm deze warmte icm de al dikkere vacht.

Maar ook mijn Ijslander is erg mat en lijkt niet helemaal haar zelf. Voor de zekerheid bel ik morgen de veearts om bloed te trekken en mestonderzoek te doen.

Misschien is er niks, maar dan gaat er eventueel meer krachtvoer met misschien tijdelijk een supplement o.i.d. in.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:50

De groei van de wintervacht begint doordat de dagen korter worden.Ook als het nog warm is,daar gaat het dus niet om.Dan kan het overdag als het bijna 30 graden is wel zwaar worden voor je paard.