Vlas of stro? Mijn paard had koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArandaVD

Vlas of stro? Mijn paard had koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 09:55

Hallo iedereen die dit leest!

Ik heb eigenlijk wel een hele belangrijke vraag omdat ik het gewoon even niet meer weet..
Mijn paard heeft voor enkele dagen terug koliek gehad. Dit was geen zandkoliek oid, de dierenarts zei mij dat ze een soort 'krampkoliek' had.

Maar ik zal het even kort vertellen. Woensdag avond ging ik even naar mijn paard Andorra om een kort rondje buiten te lopen. Dit is ongeveer een rondje van een halfuurtje en we stappen en draven dan alleen.
Er was niks aan de hand, ik merkte niks aparts aan haar. We kwamen terug van het rondje en ik merkte nog steeds niks, afgezadeld, gekoeld met wat water, en terug gezet in haar stal.
Toen we naar huis wilde gaan wilde ik nog even bij haar kijken (dit doe ik altijd) en toen lag ze. Wat ze normaal nooit doet!
Ik liet haar opstaan wat een beetje moeizaam ging, en daarna ging ze meteen weer liggen.
Dus de staleigenaar gehaald en die zei dat ik even wat moest lopen in de bak.
Nou zo gezegd zo gedaan en in de bak liet ze zich weer vallen. Toen de dierenarts gebeld en die heeft geluisterd en gevoeld en zei dus dat het 'krampkoliek' was, een niet zo'n erge vorm maar wel een veel voorkomende vorm van koliek. Ze kreeg een spuitje en toen ging het weer beter.

Maar omdat de staleigenaar vermoedde dat het door het vele eten van Andorra kwam, zei de dierenarts dat ze beter op vlas kon gaan staan dan stro. Bij ons op stal gaat het zo; de staleigenaar maakt netjes iedere dag de stallen schoon, en legt er dan een schone plak stro in. Maar die volgende ochtend, is bij Andorra zowat al het stro weg, omdat ze het opeet. 's ochtends krijgen ze eerst hooi, en gaan dan rond een uur of 10/half 11 naar buiten toe. In de zomermaanden staan ze dan tot zeker een uur of 5/half 6 buiten. Er staat wel gras in de wei, maar dit is heel kort en wel een beetje droog. Als ze dan weer naar binnen gaan krijgen ze weer hooi, en een paar uurjtes later nog brokken.

Nu staat ze dus op vlas, met een heel klein laagje stro eroverheen. Maar nou hoorde mijn moeder van andere mensen dat dat juist niet goed is omdat ze dan 'te weinig' eet voor haar doen. En dat ze dan nog veel vaker koliek kan krijgen. Wel heeft Andorra altijd een dikke opgeblazen buik van het eten, ze is niet vet, maar haar buik is wel enorm dik hierdoor.

Ik weet nu dus echt niet wat ik moet doen, haar op vlas laten staan, op stro? Wat zijn jullie ervaringen en wat denken jullie dat het beste is voor mijn paard in dit geval? Ik sta niet te wachten op meer koliek aanvallen.. Dus als jullie mij kunnen helpen, enórm bedankt!

Respect trouwens als je dit helemaal gelezen hebt! En groetjes van mij en Andorra :)

0000

Re: Vlas of stro? Mijn paard had koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:02

Ik denk dat je hele stalmanagement op de schop moet eigenlijk. In de avond nog brok en dan de volgende ochtend pas weer hooi betekent een hele lange tijd zonder ruwvoer. Als ik dat doe eten mijn paarden hun stro ook op....
Verder is zoveel stro eten niet ideaal inderdaad, om die reden heb ik er ook eentje op vlas gezet. Maar die krijgt dan wel savonds om half 11 nog een grote portie hooi, een portie stro om aan te knabbelen en in de ochtend staan ze om een uur of 7 ook alweer hooi te eten. Dus die staat niet zolang zonder ruwvoer en dan gaat dat prima.
Ik denk dat het voor jullie wel de moeite kan zijn om eerst eens te bekijken of je paard nog altijd stro eet als de voer momenten beter verdeeld zijn.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:02

Ik zou niet direct gaan kijken naar je stalbedekking, maar wel naar je voerbeleid. Of het voerbeleid van jouw stal beter gezegd.
Als jouw paard om 5u 's avonds weer binnen komt en dan hooi krijgt, dan moet de staleigenaar bijzonder veel hooi geven wilt jouw paard daar een hele nacht mee toe komen. Ik denk dus dat er te weinig hooi gevoerd wordt.
Je zou al kunnen beginnen met een slowfeeder aan te kopen, dan eten ze het hooi langzamer op en doen ze er dus langer mee. Maar eenmaal ze dat weer op heeft en ze heeft nog honger (of verveelt zich), dan gaat ze weer van haar stro eten.

ArandaVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 10:07

Mijn paard is het altijd gewend geweest om rond deze tijden haar voer te krijgen. Maar waar ik het wel mee eens ben is dat ze dan té lang zonder ruwvoer zit. Zou het al niet heel erg veel helpen als ze smiddags rond een uur of 2/3 nog een portie hooi zou krijgen?

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:10

Zorg voor meer hooi.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:11

ArandaVD schreef:
Mijn paard is het altijd gewend geweest om rond deze tijden haar voer te krijgen. Maar waar ik het wel mee eens ben is dat ze dan té lang zonder ruwvoer zit. Zou het al niet heel erg veel helpen als ze smiddags rond een uur of 2/3 nog een portie hooi zou krijgen?

Lijkt mij niet echt eigenlijk. Reken maar uit, van half 11 in de ochtend tot half 6 waarbij ze op de wei nog wat te knabbelen en te doen hebben, of van half 7 in de avond tot de volgende ochtend waarbij ze dan helemaal niets of alleen stro kan eten. Waar zie je zelf dan het grootste probleem ontstaan?

ArandaVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 10:13

0000 schreef:
ArandaVD schreef:

Lijkt mij niet echt eigenlijk. Reken maar uit, van half 11 in de ochtend tot half 6 waarbij ze op de wei nog wat te knabbelen en te doen hebben, of van half 7 in de avond tot de volgende ochtend waarbij ze dan helemaal niets of alleen stro kan eten. Waar zie je zelf dan het grootste probleem ontstaan?

Uuhm waar staat dat ze vanaf half 7 helemaal niks te eten meer heeft? Er staat duidelijk dat ze dan nog een portie hooi krijgt en enkele uren later ook nog brokken. Ik vraag om jullie ervaringen en wat het beste lijkt voor mijn paard op dit moment, de meeste geven een vriendelijk een antwoord met dat ze waarschijnlijk te weinig ruwvoer tot beschikking hebben. Dat zijn de reacties waar ik naar zoek.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:16

Nee, er staat dat ze rond half 6 binnen komt (in de zomer, winter dus nog eerder neem ik aan) en dan hooi heeft. Dat is dan rond half 7 een heel eind op en brokken tellen dus niet mee als maagvulling of ruwvoer voorziening. Dus ja, effectief staat ze dan de gehele avond en nacht zonder ruwvoer.

ArandaVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 10:18

0000 schreef:
Nee, er staat dat ze rond half 6 binnen komt (in de zomer, winter dus nog eerder neem ik aan) en dan hooi heeft. Dat is dan rond half 7 een heel eind op en brokken tellen dus niet mee als maagvulling of ruwvoer voorziening. Dus ja, effectief staat ze dan de gehele avond en nacht zonder ruwvoer.

Hoezo telt brokken niet mee als maagvulling?

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:18

*even in je profiel gespiekt en als ik dan lees drachtig/handelaar en nummer om nek denk ik zomaar dat jouw paardje van een melkerij of tapperij afkomt. Dan zou ze heel wat veulens kunnen hebben gehad, wat dan ook haar bolle buikje verklaart. Na tig aantal veulens gaat zo'n buik vaak gewoon niet meer weg.

ArandaVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 10:21

farahdiba46 schreef:
*even in je profiel gespiekt en als ik dan lees drachtig/handelaar en nummer om nek denk ik zomaar dat jouw paardje van een melkerij of tapperij afkomt. Dan zou ze heel wat veulens kunnen hebben gehad, wat dan ook haar bolle buikje verklaart. Na tig aantal veulens gaat zo'n buik vaak gewoon niet meer weg.

Nee dat heb je helemaal verkeerd. Ik ken Andorra's geschiedenis helemaal ondertussen.
Ze is nu 11 jaar en heeft vanaf haar geboorte tot aan haar 8ste levensjaar op haar geboortestal gestaan waar ze bedoeld was een springpaard te worden. Dat is er niet van gekomen en heeft dus 8 jaar alleen maar op de wei gestaan met soortgenoten. Toen ze bijna 9 jaar was werd ze verkocht naar een handelaar, en binnen 2 maanden tijd weer naar een andere meneer, waarvan ik haar gekregen hem. Ze heeft in haar hele leven nog maar 1 veulen gehad die ik zelf mee heb gemaakt. En komt niet van een melkerij oid af.

ArandaVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 10:23

Ik heb trouwens even de informatie op mijn profiel verwijdert, omdat dit er al meer dan een jaar opstond en erveel aangepast moet worden hahaa

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:24

Aha. Het leek mij zo aannemelijk :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:26

ArandaVD schreef:
0000 schreef:

Hoezo telt brokken niet mee als maagvulling?

Het is natuurlijk in theorie wel tijdelijk maagvulling, maar de basis van het rantsoen van een paard is ruwvoer. Daarvoor is het maag en darmstelsel gemaakt, niet om brok te verteren. Over brokken doen ze misschien 10 minuten, over een goede portie hooi veel en veel langer. Brok kan en mag nooit het ruwvoer vervangen dus in die zin mag je het niet afhalen van de tijd waarin ze zonder ruwvoer staan.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:29

Zorg dat je paard zoveel mogelijk buiten staat op de wei of in een ruime paddock met vriendjes en onbeperkt ruwvoer.
Als je paard naar binnen moet voor de nacht, helaas is dat op veel stallen gebruikelijk, geef dan veel hooi. Desnoods in een slowfeeder.Dan kan je paard heel lang eten. Dat is nodig voor het maag/darmstelsel. Een paard slaapt niet zoals wij in de nacht. Ze hebben geen dag/nacht ritme. Dus gaat het eten en verteren ook gewoon dag en nacht door. Je paard heeft daarom al het stro opgegeten uit de box.
Vlas zou ik persoonlijk nooit gebruiken. Slecht voor hoeven en als ze het eten ben je niet blij. Het absorbeert sterk en daar kunnen ze verstoppingen van krijgen.
Brok, muesli e.d. zijn geen maagvullers, omdat het een kleine hoeveelheid is met een enorme hoeveelheid energie . Ik zou het zelf nooit voeren aan mijn paard. Granen zijn voor paarden niet erg fijn verteerbaar en de oorzaak van maagzweren e.d. In alle muesli en bix zitten granen en andere troep, zoals melasse en schroten(afval uit de graanverwerkende idustrie) Gras en hooi is paardenvoer, goed paardenvoer.

ArandaVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 10:30

Dat ben ik wel helemaal met je eens.

ArandaVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 10:32

Jetta schreef:
Zorg dat je paard zoveel mogelijk buiten staat op de wei of in een ruime paddock met vriendjes en onbeperkt ruwvoer.
Als je paard naar binnen moet voor de nacht, helaas is dat op veel stallen gebruikelijk, geef dan veel hooi. Desnoods in een slowfeeder.Dan kan je paard heel lang eten. Dat is nodig voor het maag/darmstelsel. Een paard slaapt niet zoals wij in de nacht. Ze hebben geen dag/nacht ritme. Dus gaat het eten en verteren ook gewoon dag en nacht door. Je paard heeft daarom al het stro opgegeten uit de box.
Vlas zou ik persoonlijk nooit gebruiken. Slecht voor hoeven en als ze het eten ben je niet blij. Het absorbeert sterk en daar kunnen ze verstoppingen van krijgen.
Brok, muesli e.d. zijn geen maagvullers, omdat het een kleine hoeveelheid is met een enorme hoeveelheid energie . Ik zou het zelf nooit voeren aan mijn paard. Granen zijn voor paarden niet erg fijn verteerbaar en de oorzaak van maagzweren e.d. In alle muesli en bix zitten granen en andere troep, zoals melasse en schroten(afval uit de graanverwerkende idustrie) Gras en hooi is paardenvoer, goed paardenvoer.

Dankjewel voor je reactie, ik denk dat ik nu voldoende weet en we gaan er ook zeker iets mee doen ;)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:39

Ik zou haar op vlas zetten en s avonds (meer) hooi geven en dan een netje gevuld met stro erbij hangen in de stal. Dan heeft ze wat te knabbelen, maar krijgt ze niet teveel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 19:49

Kort en dor gras kan aardig zand tussen zitten. Probeer eens kuur psyllium om dikke, opgeblazen buik weg te krijgen. En net als altijd na koliek, is je ontworming en gebit op orde. Samen met zand heb je dan meestal de waarschijnlijke boosdoeners wel te pakken.

LiesAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 22:31

Hier heeft een slowfeeder met hooi het probleem verholpen. De pony heeft op stro en vlas gestaan. Bij stro at ze de stal ook leeg. Daarna overgestapt op vlas, maar dat at ze ook met weer koliek als gevolg. Daarna weer op stro, maar dan met een slowfeeder met hooi. Overdag staat ze in een paddock met een slowfeeder met onbeperkt hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 23:20

Vlas kan inderdaad nare verstoppingen geven, zou ik nooit gebruiken (en wordt ook afgeraden) bij paarden die de stal leeg eten.

Verder mis ik net als de rest de hooiportie voor de middag (neem aan dat ze die in de winter wel krijgt?) en voor de nacht. Ik zelf ken ook geen enkele stal die rond etenstijd de laatste portie hooi voert. Alle stallen die ik ken doen rond 22/23 u de nacht-voerbeurt met hooi om de nacht door te komen. Te weinig hooi/ ruwvoer kan leiden tot maagzweren dus je moet blij zijn dat die van jou stro eet om dat te voorkomen. Maagzweren leiden op hun beurt weer tot stalondeugden zoals luchtzuigen/ kribbebijten, wat weer een verhoogde kans geeft op verstoppingskoliek bij vlas (weet ik uit ervaring, en dan at de luchtzuiger van mij niet eens bewust vlas maar was het vlas tussen het hooi toch genoeg voor een zeer nare verstopping..).

Is de koliek niet gekomen door het afspuiten nu? Warm weer plus koud water kan best tot kramp leiden volgens mij..

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:09

Ik heb hier helaas veel ervaring mee.
Mijn paard heeft ontelbaar vaak koliek gehad en ik had destijds nooit verwacht dat het ooit nog goed zou komen. Om een heel lang verhaal kort te maken; mijn paard at ook haar bodembedekking (maar voordat we door hadden dat dat dé oorzaak was, waren we maanden verder en de koliekaanvallen kwamen steeds vaker, uiteindelijk was het om de week mis).
Het begon met stro eten, ernstige verstoppingskoliek, week op de kliniek in Lienden. Kort daarna weer een aanval en van stro gehaald. Op vlas gezet, weer koliek. Graasmasker om in stal, weer koliek. Maar niemand zag haar ooit vlas eten. Het heeft van 1e koliek aanval tot laatste aanval ruim driekwart jaar geduurd allemaal. De boosdoener bleek toch vlas, ook al waren we in de veronderstelling dat ze het onmogelijk KON eten met alle getroffen maatregelen.

In overleg met DA paard van alles af gehaald en op rubberen matten gezet. Inmiddels heb ik een bodembedekking (+ speciaal voerbeleid) gevonden wat bij haar wel goed gaat. Ze staat nu op echt zaagsel, het lijkt wel zand zo fijn dat het is. Dit eet ze gelukkig niet zoals ze dat met vlas wel deed. Ik zorg er overigens wel altijd voor dat haar stal niet brandschoon is, ik meng een zak nieuw zaagsel door het viezere zaagsel heen.

Qua voer krijgt ze;
8:00 brok + muesli
9:00 hooi
12:00 brok + muesli
16:00 hooi
20:00 brok + muesli
21:00 hooinet helemaal vol gevuld met STRO

Tussendoor komt ze buiten en 2x per dag krijgt ze nog een schep luzerne (na de molen en na de training). Ook heb ik een bal die ik kan vullen met brokjes, daar speelt ze mee als ze op stal staat. Ik heb ook lang lijnzaad olie gevoerd om de boel te blijven smeren en in het begin kreeg ze speciale muesli van de DA + slobber met zemelen en lijnzaad om de darmen te prikkelen. Dit was echt wel na de hele ernstige kolieken dus hopelijk bij jou nog niet nodig!

Ik hoop dat je er iets aan hebt, als je meer wil weten; ik had een heel topic lopen des tijds over haar koliek. Kan ik eventueel voor je opzoeken. Kort samengevat is mijn tip iniedergeval; zet haar niet op vlas want als ze het eet is het levensgevaarlijk. En vul een hooinet met hooi of stro zodat ze 's nachts wat te eten heeft! Als ik het nu over zou moeten doen dan zou ik daar mee beginnen :)! Heel veel succes ermee TS!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:34

Nou dat is het eerste wat ik hoor eerst brok en meusli eten en pas hooi geven dat is vragen om maagweren. Maar als je voldoende hooi geeft eten ze hun stal niet meer leeg hoor. Dat is in 99% van de gevallen gewoon een tekort aan ruwvoer als ze hun stal leegeten. Of een tekort aan bodembedekking dat kan ook . Gewoon je paard per dag de kilo's aan hooi geven die hij minimaal moet hebben voor zijn gewicht en misschien nog wel wat meer. En lekker tot aan de knieen in een het stro. Tenzij je paard echt chronische problemen heeft heb je nooit weer last.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:56

Ik lees mee, heb net een paard onder m'n hoede wat voor m'n 'bemoeienissen' op de kliniek heeft gestaan met ernstige koliek. Het arme beest had al haar stro opgegeten omdat dier door een misverstand geen hooi had gehad van de stalhulpen. Ze staat nu op vlas, maar omdat ik bang ben dat ze dat misschien gaat eten met alle gevolgen van dien gaat ze zsm weer op stro.
Ze krijgt nu van 0800 tot 2200 verspreid over de dag 5x hooi...2x los van de kar. Drie keer een hooinet, om 0800 en 2200 zijn het hooinetten met kleine mazen.
Ze krijgt drie keer per dag een handje biks altijd na een ruwvoerbeurt, ivm maagzweren..

Ik probeer zo te bewerkstelligen dat ze altijd ruwvoer tot haar beschikking heeft.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:06

Rizette schreef:
Nou dat is het eerste wat ik hoor eerst brok en meusli eten en pas hooi geven dat is vragen om maagweren. Maar als je voldoende hooi geeft eten ze hun stal niet meer leeg hoor. Dat is in 99% van de gevallen gewoon een tekort aan ruwvoer als ze hun stal leegeten. Of een tekort aan bodembedekking dat kan ook . Gewoon je paard per dag de kilo's aan hooi geven die hij minimaal moet hebben voor zijn gewicht en misschien nog wel wat meer. En lekker tot aan de knieen in een het stro. Tenzij je paard echt chronische problemen heeft heb je nooit weer last.

Dit is helaas niet altijd waar. Mijn paard is gek op stro. Als zij hooi en stro tegelijk krijgt dan begint ze altijd aan het stro, ze laat er zelfs brok voor liggen. Dus tot de knieen is het stro resulteerde bij ons bijna in een enkeltje kliniek. Zelfs nu ligt er vaak 's morgens nog hooi in stal van de dag daarvoor, omdat ze het stro lekkerder vindt. En ze krijgt om 8 uur brok maar zoals ik al zei; ze heeft de hele nacht een net vol stro en dat heeft ze 's morgens nog niet leeg. Dus het is helemaal aan haar of ze wel of geen ruwvoer eet voor haar brok.