Ik heb eigenlijk wel een hele belangrijke vraag omdat ik het gewoon even niet meer weet..
Mijn paard heeft voor enkele dagen terug koliek gehad. Dit was geen zandkoliek oid, de dierenarts zei mij dat ze een soort 'krampkoliek' had.
Maar ik zal het even kort vertellen. Woensdag avond ging ik even naar mijn paard Andorra om een kort rondje buiten te lopen. Dit is ongeveer een rondje van een halfuurtje en we stappen en draven dan alleen.
Er was niks aan de hand, ik merkte niks aparts aan haar. We kwamen terug van het rondje en ik merkte nog steeds niks, afgezadeld, gekoeld met wat water, en terug gezet in haar stal.
Toen we naar huis wilde gaan wilde ik nog even bij haar kijken (dit doe ik altijd) en toen lag ze. Wat ze normaal nooit doet!
Ik liet haar opstaan wat een beetje moeizaam ging, en daarna ging ze meteen weer liggen.
Dus de staleigenaar gehaald en die zei dat ik even wat moest lopen in de bak.
Nou zo gezegd zo gedaan en in de bak liet ze zich weer vallen. Toen de dierenarts gebeld en die heeft geluisterd en gevoeld en zei dus dat het 'krampkoliek' was, een niet zo'n erge vorm maar wel een veel voorkomende vorm van koliek. Ze kreeg een spuitje en toen ging het weer beter.
Maar omdat de staleigenaar vermoedde dat het door het vele eten van Andorra kwam, zei de dierenarts dat ze beter op vlas kon gaan staan dan stro. Bij ons op stal gaat het zo; de staleigenaar maakt netjes iedere dag de stallen schoon, en legt er dan een schone plak stro in. Maar die volgende ochtend, is bij Andorra zowat al het stro weg, omdat ze het opeet. 's ochtends krijgen ze eerst hooi, en gaan dan rond een uur of 10/half 11 naar buiten toe. In de zomermaanden staan ze dan tot zeker een uur of 5/half 6 buiten. Er staat wel gras in de wei, maar dit is heel kort en wel een beetje droog. Als ze dan weer naar binnen gaan krijgen ze weer hooi, en een paar uurjtes later nog brokken.
Nu staat ze dus op vlas, met een heel klein laagje stro eroverheen. Maar nou hoorde mijn moeder van andere mensen dat dat juist niet goed is omdat ze dan 'te weinig' eet voor haar doen. En dat ze dan nog veel vaker koliek kan krijgen. Wel heeft Andorra altijd een dikke opgeblazen buik van het eten, ze is niet vet, maar haar buik is wel enorm dik hierdoor.
Ik weet nu dus echt niet wat ik moet doen, haar op vlas laten staan, op stro? Wat zijn jullie ervaringen en wat denken jullie dat het beste is voor mijn paard in dit geval? Ik sta niet te wachten op meer koliek aanvallen.. Dus als jullie mij kunnen helpen, enórm bedankt!
Respect trouwens als je dit helemaal gelezen hebt! En groetjes van mij en Andorra