Paard blijft hoestbuien houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deejay1997

Paard blijft hoestbuien houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 19:58

Hallo allemaal,

Aangezien we niet zo goed weten wat verder nog te doen dacht ik hier een berichtje te plaatsen, misschien dat er bokkers zijn die hetzelfde hebben meegemaakt bij hun paard, of wat tips hebben.

Sinds een maand of 3/4 hebben wij een nieuwe pony op stal, ik heb haar de eerste 2 maanden gewoon gereden e.d. en hier was niets aan de hand. Na een tijdje begon ze wat te snotteren en af en toe te kuchen, ze oogde totaal niet ziek, had een goed humeur en at goed, ook had ze geen koorts. Aangezien ze bij haar oude eigenaar kuilvoer kreeg, en hier hooi dachten we misschien dat het door het stof kwam, we hebben vanaf toen haar hooi laten weken, en in een stofvrije omgeving gezet, helaas werd het er niet beter op..
Na een paar dagen had ze echt continue snot aan haar neus hangen, en had ze hoestbuien waar ze met moeite uitkwam, we hebben toen direct de DA ingeschakeld. Deze heeft haar verschillende keren ingespoten, een poedertje en pilletje, er is echt al van alles geprobeerd. Als laatste heeft ze een prednison kuur gehad, het hoesten is nu gelukkig aanzienlijk minder geworden, en we hebben bij haar geen snot meer gevonden.
Ze heeft al die tijd geen koorts gehad, er zijn geen andere paarden ziek geworden en ze heeft niet ziek getoond. Ik heb haar natuurlijk meteen stil gezet vanaf het moment dat ze begon met hoesten ect.

Nu mocht ik vanaf deze week in principe weer met haar gaan rijden, ik heb dit rustig opgepakt en ze had er enorm veel zin in, nu begint ze telkens als ik haar ga rijden met een enorme hoestbui, ze komt hier in stap niet doorheen en ik moet haar echt stilzetten. Wanneer ze hier doorheen is, is het goed en loopt ze vrolijk verder en heeft ze nergens last meer van.

Morgen gaan we weer contact opnemen met de DA, aangezien dit niet is hoe het hoort. Maar ik vroeg me af of een van jullie in dezelfde situatie heeft gezeten, en wat jullie hier toen mee gedaan hebben?
Heeft er verder iemand ervaring met een homeopatisch middel voor vrije luchtwegen oid?

Heel erg bedankt voor diegene die het hele verhaal gelezen hebben, en ik hoop dat er wat duidelijkheid komt! :j

funnyhorses

Re: Paard blijft hoestbuien houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:18

Klinkt als een probleem in de afweer. Is er al bloed getrokken om eventuele tekorten op te sporen?
Te laag in de vitamines en mineralen kunnen nml zulke symptomen geven.

Deejay1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 20:38

funnyhorses schreef:
Klinkt als een probleem in de afweer. Is er al bloed getrokken om eventuele tekorten op te sporen?
Te laag in de vitamines en mineralen kunnen nml zulke symptomen geven.

Nee dit is nog niet gedaan, is inderdaad iets om morgen met de DA te overleggen!
Ze heeft wel continue een mineralensteen in haar stal hangen, waar ze ook gebruik van maakt. Verder krijgt ze een vitaminekorrel die aan al haar vitaminebehoefte's zou moeten voldoen...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:42

Had ze er geen last van met de voordroog/kuil?

Ik heb een pony met hooi/stofallergie. Voor hem is weken niet genoeg. Dat reduceert het aantal stofdeeltjes van 55000 naar 10000 als ik Utrecht moet geloven.
Die van mij moest over op voordroog en apart gevoerd worden van de hooi paarden, geen stro, zaagsel etc in de stal en 3 weken op prednison, respulmin en equisolon...

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:43

Kan van alles zijn. Zou even de DA afwachten.
En zelf niet zomaar met homeopatische middelen beginnen.
Al geprobeerd te longeren, en kijken wat er dan gebeurd?

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:44

je zou haar weer op kuil/voordroog kunnen zetten, bij mijn paard hielp geweekt hooi ook niet, terug op kuil en niks geen last meer.
Het is eenvoudig uit te testen, bij mijn paard was na het kuil voeren het hoesten met twee dagen helemaal weg...na een week weer eens een keer hooi gegeven, direct hoesten.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:44

Heeft ze verder een normale ademhaling?
Gaat haar buik openeer met ademen ?
Heeft ze vaker verwijde neusgaten ?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:46

ik lees even mee! Mijn paardje heeft een tijdje terug van de een op de andere dag een enorme hoestbui gehad met rijden en na een kuur van de dierenarts hoest hij steeds 1x bij het aandraven en dan is het over. Ik heb de oorzaak nog niet kunnen achterhalen.

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:03

Is mij niet duidelijk, of ik lees erover heen.... Maak je het hooi nat.
Die van mij had 3 mnd geleden een virale infectie... Na allerlei medicatie begon het zomaar weer.... Nu blijkt ze overgevoelig en dus allergisch.... Sind die allergiespuit en ik het hooi nat maak, is het over...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:14

Mijn merrie heeft hooiallergie. Bij haar is even onderdompelen (wachten tot het water niet meer bubbelt) voldoende, maar bij het aandraven heeft ze regelmatig een kuchje. Het scheelt als ik haar voldoende tijd geef met warmstappen; ik neem dan in stap tempowisselingen mee en ga later draven dan ik met een gezond paard zou doen. Bij haar vermoed ik (met mijn DA's) een lichte slijmophoping in de longen. Als ze meer / anders gaat bewegen komt dat los en moet ze het even ophoesten. Meestal blijft het bij drie kuchen en dan briesen.

Bij haar heeft 24/7 buiten met schuilstal al heel erg geholpen; momenteel loopt ze in een PP en moet ze dus al meer bewegen, ik heb het idee dat haar longen daardoor ook schoner / beter in beweging blijven. Verder is ze onder behandeling bij Den Hoek. Daar hebben ze een aantal homeopathische middelen, maar de ene hoest is de andere niet, dus zomaar wat gaan geven lijkt mij ook niet handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:17

Waarom laat je niet een bronchoscopie maken en uitgebreid bloedonderzoek doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:48

Dit kan ook dampigheid zijn, als een paard te lang doorloopt met hoesten, kunnen zijn longblaasjes zijn aangetast. Dus ik zou zoals hierboven staat een bronchoscopie laten doen en idd uitgebreid bloedonderzoek. Niet te snel naar homeopatisch stappen, want als je dit verwaarloost en het nog geen dampigheid is, kan dat h et wel worden.