Twee jarige beslaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwmaan

Twee jarige beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 21:58

Hallo Allemaal,

Mijn twee jarige kwpn-er heeft op dit moment al een half jaar verticale scheuren (niet tot boven in) en brokkelhoeven. Deze groeien er niet uit of komen steeds terug. Nu is het weer verergerd. Eigenlijk heeft ze vanaf het begin dat ik haar heb slechte hoeven. In de afgelopen twee haar heeft ze al meerdere hoefzweren gehad. Haar hoeven groeien zeer langzaam en nu dus al een hele tijd ook nog brokkel hoeven en scheuren.
De hoefsmid is net geweest en die geeft aan om haar 1 of 2 keer op ijzers te zetten. Dit om haar hoeven de tijd te geven om bij te groeien.

Mijn merrie loopt overdag op het land. S avonds kan ze op een kleiner kaal stuk land en op het beton lopen. Ze krijgt dan hooi. Ook krijgt ze s avonds een schep pavo voor 2 jarigen en een klein schepje metazoa.

Ze loopt dus zowel op een harde als een zachte ondergrond. Staat altijd buiten, krijgt naar mijn idee de juiste voeding. Ze wordt zeer regelmatig bekeken door een hoefsmid. Hij haalt er eigenlijk nooit wat af.
Mijn shet heeft super hoeven, die loopt er bij, krijgt alleen niks anders dan hooi.

Wat kan ik doen om haar hoeven te laten verbeteren? Ik heb haar liever niet op ijzers, maar ik heb ook geen idee wat ik anders moet.

Eventueel kan ik morgen wel even foto's maken van haar hoeven.

Jessix

Re: Twee jarige beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:02

Wordt de hoef mooi afgerond? Eventueel met kwartierboogjes?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:04

Mijn pony die net van ijzers kwam en dus slechte hoeven én flinke white line disease deed het super op biozin.
Hij ging beduidend harder groeien.
Mijn pony van 250 kg gaf ik 2 schepjes, dubbele dosis.
Dus voor 200 kg 20 mg biotine voeren, de meeste zitten extreem laag in biotine dus let op wat je koopt.
Ik heb ook laurierzalf op de kroonranden gedaan, doe ik nog steeds.
Zo heeft mijn pony het super gered ondanks de gaten in zijn hoeven.
Hij sleet zo hard, echt hij kon het niet bijbenen.
Verder zou ik vragen of je de teen bij mag houden met een vijl.
Zorgen dat er niet teveel druk op de scheuren komt, dat werkte hier erg fijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:06

Kun je foto's maken? Maakt de smid kwartier boogjes? Steunsels weggehaald?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:12

Heeft hij geen schimmel in de hoeven? Dat zie je ook vaak aan scheuren. Mijn hoefsmid boort dat uit en dat moet je bewerken met een spulletje. Duurt lang voordat het eruit gegroeit is. Ik ben geen hoefsmid maar ijzers klinken voor mij iig niet als de oplossing

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 22:29

Bedankt voor de reacties!
Kwatierboogjes heb ik nog nooit van gehoord. Ik denk het dus niet maar hij vijlt wel altijd de hoeven weer mooi rond. En schaaft een beetje bij qua stand.

Biozin ga ik onderzoeken, bedankt! Het bijvijlen van de teen heb ik hem nog niet over gehoord. Ga ik navragen maar ik denk dat het niet hoeft. Hij freest de scheuren zoveel mogelijk open ivm de kans op wld. Dit gaat hij ook doen als ze wel op ijzers komt. Zodat er niks in kan komen. Ik heb als een keer twee pony's met wld gehad en dit is anders. Wel is het mogelijk dat wld er straks ook nog bij komt want de hoef is zeker open op sommige stukken.

Morgen maak ik foto's.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:30

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:34

Ik denk dat met afronden van de hoeven de mustangrol bedoeld wordt, de meeste reguliere hoefsmeden doen dit niet. Je zou Heleen, de eigenaar van de website paardenhoeven.info eens kunnen benaderen met foto's. Zij kan je vast goede tips geven!

Wat versta jij onder goede voeding? :)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 22:42

Ik ga er naar kijken. Heb er nog nooit van gehoord.

Heb haar voeding in de op beschreven. Overdag land met vorige jaar ingezaaid paardengras, savonds hooi met een schep pavo 2 jarigen brok en metazoa.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:47

Wat je ook doet...

Luister naar een hoefsmid die een rijks-erkend diploma heeft...
Zoek desnoods naar een algemeen erkend expert ( met dat diploma)

En wees voorzichtig als de kennis bestaat uit (spoed)cursussen en zelfgekroonde koning zijn..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:50

Punz schreef:
Wat je ook doet...

En wees voorzichtig als de kennis bestaat uit (spoed)cursussen en zelfgekroonde koning zijn..

:j Juist.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:50

Punz schreef:
Wat je ook doet...

Ik kan alleen maar meegaan in dit advies. Rijkserkend is echt heel belangrijk met deze voeten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:01

Ik ga ook mee met punz. Als jou smid zegt dat dit een oplossing kan zijn zeker doen! Stel hij was een jaar ouder had je er niemand over gehoord.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:17

Mijn hoefsmid heeft zowel de reguliere opleiding gevolgd als de cursussen die door Heleen Davies (paardenhoeven.info) gegeven worden. Ideaal! Van beide markten thuis. Mijn ervaring is dat reguliere hoefsmeden (te) snel naar een ijzer grijpen en niet aan simpele dingetjes zoals mustangrol en kwartierboogjes denken (omdat ze dat vaak niet leren). Waarom niet eerst dat proberen i.p.v. gelijk het ijzer advies opvolgen? Met ijzers wordt de hoef van zichzelf sowieso niet sterker.
Idd niet zomaar iemand nemen die alleen een 2 daagse cursus gevolgd heeft (dat is alleengericht op onderhoud bij eigen paard, niet andermans paard en sowieso niet het grote werk). Maar zou je wel aanraden iemand te zoeken die van beide markten thuis is.

Wat is de reden dat je pavo brok voert?
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 07-09-16 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:20

Rivjenn schreef:
Heeft hij geen schimmel in de hoeven? Dat zie je ook vaak aan scheuren. Mijn hoefsmid boort dat uit en dat moet je bewerken met een spulletje. Duurt lang voordat het eruit gegroeit is. Ik ben geen hoefsmid maar ijzers klinken voor mij iig niet als de oplossing

Dacht ik ook aan witte lijn ziekte, moet de hoefsmid er ruim uit snijden en lopen ze daarna even een tijdje iets gevoelig. Is vergelijkbaar met een kalknagel bij mensen legden mijn smid uit, hierdoor brokkelt de hoef sneller

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 06:38

De smid heeft een gewone opleiding gehad. Hij staat goed bekend en ik ben tevreden over hem. Mijn gevoel zegt dat het misschien ook voor een deel aan het voer oid kan liggen. Soms heb ik het idee dat ze een slechte weerstand heeft. Misschien overgehouden aan een heftige worm besmetting. Kan dit ook effect hebben op de hoeven? Hoe krijg ik dit beter? Wat kan ik nog meer doen om de hoeven gezond te krijgen / houden? Ik wil haar niet op ijzers hebben. Maar als het niet anders kan, dan moet het. Daarom ga ik zeker deze bovenstaande punten met hem bespreken.

Ik voer pavo omdat dit een prima brok is om haar te ondersteunen bij het groeien. Ze is erg groot en kan de suikers, eiwitten en mineralen die er in zitten wel gebruiken. Metazoa voer ik bij omdat ze het op deze combi altijd goed heeft gedaan. Ik wil uiteindelijk helemaal over op metazoa met Luzerne maar op dit moment is ze nog te veel in de groei en dan komt ze te kort.

Ik maak straks even foto's als ik naar haar toe ga.

Beebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 06:55

Ik zou eerst goed onderzoek doen naar hoe de hoef bekapt hoort te worden. Dus bekijk alle info die je vinden kan. De site van Heleen is daarvoor prima.
Het is natuurlijk bizar om een 2-jarige op ijzers te zetten. Rijksgediplomeerd of niet, als ze het niet meer weten wordt er naar een ijzer gegrepen! En dat maakt uiteindelijk je problemen alleen maar groter.
Niemand vraagt zich af of al die artrose-klachten bijv. niet veroorzaakt worden door een ijzer! Hoe hard is de impact van iedere pas?
Ben ook benieuwd naar je foto's. Maak je ze ook van de onderkant, die geven de meeste info.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:01

Als de hoeven slecht zijn, en de smid goed, zal de smid echt wel.gekeken hebben naar een evt schimmel, rare witte lijn en/of losse hoefwand. Als een ijzer net nodig is zal ook een reguliere smid die niet gebruiken.
Dat de hoeven slechter worden van een ijzer kul. Toen mijn smid een aantal jaar geleden bij mijn paard kwam had get paard ongelijke voeten en hoefwanden zo dun dat t wel karton leek. Zolang ik t paard heb staat hij op ijzers, sinds ik deze smid heb, heeft het paard gelijke voeten en hoefwanden zo sterk dat hij de nagels er met moeite in krijgt. De kwaliteit van de hoef is op dit moment perfect te noemen.

Met een goede smid zullen de hoeven dus echt niet slechter worden. Met een 2 kippig ijzer kun je juist mooi de scheuren bij elkaar houden. Als mijn smid ijzers aanraad.... mag hij ze eronder zetten nog voor hij uitgesproken is.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:11

Hier positief over farriers formula, dat is meer dan alleen biotine maar ook andere vitaminen en mineralen die belangrijk zijn voor een gezonde hoef. Ik ben echt tevreden over dit product (in combinatie met een goede hoefsmit).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:32

Kritische nood: ik denk dat je tweejarige serieus te weinig voer krijgt. Tweejarige warmbloedpaarden hebben nagenoeg dezelfde voedingsbehoefte dan volwassen dieren die M2 moeten lopen. De groei rond die leeftijd vraagt veel voedingsstoffen.

Los daarvan heeft je dier een probleem in de zin van matige hoefgroei. Voer je al biotine ed? Dat kan zin hebben. Je kunt ook het betongedeelte niet meer toegankelijk voor haar maken, zodat de voeten niet meer slijten dan strikt noodzakelijk.

Maar sommigen hebben gewoon weinig hoefgroei. En dan is een ijzer geen bezwaar. Daar krijgen ze echt geen artrose van, dat is onzin. Ja, van scheef beslaan, maar dat zal geen goede hoefsmid doen en dat risico loop je ook met bekappen. Het beslaan werkt beperkend op het hoefmechanisme en daardoor indirect op de doorbloeding maar ook daar houdt een goede hoefsmid rekening mee.

Ik zou idd laten beslaan en zeker meer gaan voeren (vergeet die metazoa, dat is niet voor opfokdieren. de pavo verdubbelen is een mooie start)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:48

Punz schreef:
Wat je ook doet...

Het enige correcte antwoord.

De smid zal ook zeker alle voorkomende kwaaltjes ed al onderzocht hebben, daar hoef je zelf niet meer naar te zoeken.

Ik zou het ook zoeken in het voer. Pappagroom verkoopt een goedje dat heel goed helpt tekorten aan te vullen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:53

Eerst maar eens foto's zien, zo is het lastig beoordelen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:27

Oei Dees, met veel dingen die je zegt ben ik het toch niet helemaal eens.

Dees schreef:
Kritische nood: ik denk dat je tweejarige serieus te weinig voer krijgt. Tweejarige warmbloedpaarden hebben nagenoeg dezelfde voedingsbehoefte dan volwassen dieren die M2 moeten lopen. De groei rond die leeftijd vraagt veel voedingsstoffen.

Dat is een flinke uitspraak gezien de TS helemaal geen hoeveelheden genoemd heeft. Hooi krijgt ze misschien wel de hele dag en de schep van de TS kan maar zo 1,5 kg zijn.

Citaat:
Los daarvan heeft je dier een probleem in de zin van matige hoefgroei. Voer je al biotine ed? Dat kan zin hebben. Je kunt ook het betongedeelte niet meer toegankelijk voor haar maken, zodat de voeten niet meer slijten dan strikt noodzakelijk.

Juist met scheuren moet je zorgen dat de hoef niet te lang wordt. Hoe langer de hoef, hoe meer druk op de hoefwand, hoe meer kans op scheuren. Dus dat harde gedeelte is juist goed zolang ze niet zoveel afslijten dat ze echt te kort worden.

Citaat:
Maar sommigen hebben gewoon weinig hoefgroei. En dan is een ijzer geen bezwaar.

Ook tegenstrijdig. Door het ijzer komt de straal minder op de grond dan zonder een ijzer. En laat dat nou net het signaal voor het paardenlichaam zijn dat de hoefgroei bepaald.

TS, ik denk dat je hoefsmid een punt heeft. Als je ze de scheuren (een deel) kunt laten uitgroeien zodat ze niet elke keer weer verder scheuren en je begint straks weer met een mooie 'nieuwe' hoef heb je de spiraal misschien doorbroken. Aan de andere kant zie ik bij mijn paarden juist door de nagelgaten scheurtjes ontstaan terwijl ze die zonder ijzers niet hadden.
Ik zou me zeker ook verdiepen in de mustangrol en kwartierboogjes en er eens naar vragen bij je hoefsmid. Allicht het proberen waard voor je overgaat op ijzers.
Verder zou ik vragen of hij je kan laten zien hoe je zelf de hoefwand een beetje bij kunt houden met een rasp. Dan kun je wellicht kleine beginnende scheurtjes al een beetje bijwerken zodat ze niet zo snel verder scheuren.
Supplementen heb ik geen ervaring mee, je zou wel een keer een bloedtest kunnen doen om te kijken of ergens tekorten zijn. Dat kan ook invloed hebben op dingen als vacht en hoeven.
En verder ga ik idd met de rest mee, laat je niet teveel van de wijs brengen door al die verschillende zienswijzen, maar informeer gewoon is bij een andere goed bekend staande hoefsmid die een fatsoenlijke opleiding gedaan heeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:35

foto's zouden handig zijn, want bij scheurtjes is het niet voldoende de hoeven alleen mooi rond te vijlen. kwartierbogen kunnen helpen de druk waardoor de scheurtjes verder openen weg te halen.

Ik weet niet hoe het weer daar geweest is, maar hier is het land nog nooit zo lang op rij droog geweest. Alvorens de stap naar ijzers te maken zou ik 1 een andere hoefsmid/bekappen om een mening vragen en eventueel een nattere periode waarin de hoeven sowieso elastischer zijn en minder snel gaan brokkelen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:44

Ik zou eerst eens proberen met water en hoefvet (houdt de hoefwand soepel), biotine of zeewier bijvoeren, pure honing van de imker op de hoeven smeren. Dit zorgt er allemaal voor dat de wand soepel blijft en versterkt.
Kijk of je hoefsmid de scheuren ook dicht vijlt aan de onderkant. Anders blijft de scheur open én kan er vuil in komen wat ontstekingen veroorzaakt. Ik zou er niet zo snel ijzers onder zetten. Die halen de straal van de grond af, terwijl de schokdemping van de straal juist voor een goede doorbloeding, wat weer zorgt voor een goede hoefgroei.