Artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 19:26

Hoi bokkers

Ik weet even niet goed meer wat ik moet doen omdat ik verdrink in mijn eigen gedachten. Ik heb een 24 jarige pony, hij ziet er nog super goed uit enkel loopt hij niet helemaal meer zuiver door artrose in de schouder. Hij staat momenteel in volpension en gaat 4u per dag met een ander paardje buiten. Ook heeft hij ontzettend veel last van het stof in het stro en hooi, weken en andere bodembedekking is helaas geen optie... Ik heb de mogelijkheid om hem op een weide van 1,2 hectare te zetten met een paar andere paarden, maar met de winter die eraan komt weet ik het niet zo goed. Hij vermagert namelijk nog al als hij op de weide staat in de winter. Hij heeft 2 jaar geleden ook 24/7 op de weide gestaan met altijd hooi tot zijn beschikking, 1x per dag bietenpulp en brok voor oude paarden en toch bleef hij schraal staan dus hebben we hem in vol pension gezet. Hij is daar meteen beginnen verdikken en helemaal open gebloeid. Nu weet ik niet goed meer wat ik moet doen, ik wil hem absoluut niet laten lijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:32

4 uur per dag buiten is ook wel weinig he.
Kun je niet op zoek gaan naar een plek waar hij wel zoveel mogelijk buiten loopt en eventueel alleen de nachten naar binnen?
- of iets met een schuilstal.

Met voldoende goede voeding hoeft hij niet te vermageren,
dan moet er meer voer in...en zou 1x bietenpulp te weinig zijn,dan zou er 3x in moeten plus de rest aan voeding.
Zou kijken of je hem ergens kunt stallen aar wel genoeg gevoerd word en hij genoeg naar buiten kan.

Ik heb er ook een van 24, ook wat artrose klachten, en heeft copd dus die moet ook stofvrij staan
staat 24/7 buiten en er word genoeg gevoerd en met een dikke deken op gaat dat prima.

Zou dus kijken naar een betere plek :j

Luca03

Re: Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 19:46

Een andere plek is moeilijk maar kan ik wel eens voor kijken. Ik ben namelijk nog afhankelijk van mijn ouders en afstand moet met de fiets te doen zijn. Ik ga nog fulltime naar school en heb geen tijd om 3x per dag te gaan voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:06

Is vast wel een stal te vinden die zoiets heeft,zou inderdaad eerst eens kijken wat er verder mogelijk is
Ik werk ook,bij mij op stal word er voor je gevoerd als je paard extra moet hebben :j

Mocht het niet lukken,dan zou ik vooral kijken naar de gezondheid van je pony.
Beweging is wel belangrijk bij artrose en frisse lucht ook als er een sfofallergie is...

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 20:09

Ik ga morgen eens bellen naar een stalling hier in de buurt en anders toch de weide op en bijvoeren zoveel als nodig is.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 11:18

Nog iemand die kan meehelpen denken?

cygnusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:30

Oei, lastig ja. Misschien een betere plek idd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:43

Loopt ie in stap al kreupel?

Dan zou ik zeggen, maak je klaar om hem uit zijn lijden te verlossen. Als hij al magerder wordt in de winter, en daarbij ook (meestal) meer last krijgt van de artrose, waar doe je het dan nog voor?
je kunt de beslissing nooit te vroeg nemen, enkel te laat...

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:23

Beweging is belangrijk voor een paard met artrose. 20 uur per dag op stal doet dus absoluut geen goed.

Bij mijn pony werd artrose ontdekt op alle 4 zijn benen toen hij 20 was. Hij is er 32 mee geworden en uiteindelijk aan iets anders overleden.

Mijn pony liep 24/7 buiten met schuilstal. In de zomer gras, winter onbeperkt hooi. Dit ging prima. Als ik hem 1 nacht op stal hield was hij meteen stijf en kreupel. Beweging is zo belangrijk! Ook kon hij inderdaad slecht tegen stof maar zolang hij lekker naar buiten kon had hij daar geen last meer van. En in de schuilstal lag vlas in plaats van stro.

De laatste jaren viel hij in de winter ook af maar met 1,5 kilo senior priores slobber van subli erbij bleef hij keurig op gewicht.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 17:02

Joolien, echt kreupel niet, in stap zie je ook niks maar in draf zie je wel dat hij onregelmatig loopt. Hij struikelt ook heel vaak.

Ik ga het met mijn ouders bespreken om hem op de weide te zetten! Op de andere stalling hier in de buurt hebben ze jammer genoeg geen plaats meer

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:43

Joolien schreef:

Dat ben ik niet met je eens.
Je kunt de beslissing wel degelijk te vroeg nemen, en dat gebeurt regelmatig ook.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:57

Hier ook een oudje van 25..loopt in draf niet meer helemaal zuiver voor de rest wil hij nog dolgraag! Wat mijn oudje helpt de wintermaanden Door is merriebrok + goed portie slobber!! Onbeperkt rijk kuilgras. Meer naar buiten is wel echt essentieel voor een dier met atrose.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:57

BigBen schreef:
Joolien schreef:

Dat ben ik niet met je eens.
Je kunt de beslissing wel degelijk te vroeg nemen, en dat gebeurt regelmatig ook.

Je zult het niet weten, je weet dan namelijk niet of hij of zij in de winter er meer last van zou hebben gekregen. Een ding weet je wel, dat je paard in ieder geval geen pijn meer heeft. Het is een heel moeilijke keuze, sterkte TS.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 18:03

Ik ben heel erg aan het twijfelen... Ik wil hem natuurlijl geen pijn laten lijden maar heb niet het idee dat hij nu echt pijn heeft. Ook heb ik een halve stal, 2 kindjes van 10 en 12, ben heel erg zorgend over hun en wil hun ook echt zo weinig mogelijk pijn bezorgen door afscheid te moeten nemen van hem terwijl hij er voorlopig niet echt pijn aan heeft...

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:08

Wij hebben ook een wat oudere pony in de kudde staan (niet van mij). die heeft ook atrose ze staat 24/7 buiten met schuilstal en krijgt (dacht ik) 2x daags glucosamine. Daar doet ze het erg goed op. Als ze niet kreupel loopt word ze nog buiten bereden en soms licht bak werk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:17

Drie oudjes op de wei, twee artrose, 24/7 buiten, met regenval > 8 mm doen we een regendeken op (elke dat weerbericht checken), onbeperkt hooi en voor de skrieltjes bietenpulp, grasbrok, luzernebrok met slobber.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 16:02

Net wezen kijken op een stalling in de buurt, paarden gaan daar vanaf 9u tot 17u buiten maar in de winter niet. Ook de omgeving beviel mij helemaal niet, ook de boxen waren te klein voor mijn pony.
Ik ga morgen nog naar een andere stalling kijken en anders gaat hij op de weide en gaan we bijvoederen

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 17:40

Even een kleine update: Ik ben vandaag nog wezen kijken naar een andere stalling maar die stond helemaal vol. Hij gaat dus aan het eind van deze maand op de weide. Nu nog mijn leskindjes en de meisjes van mijn halve stal inlichten...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:54

Goed plan, denk ik. Wat al genoemd werd, seniores priores bijvoeren, moet wel weken een paar uur, en een deken in de winter

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:56

Joolien schreef:
Loopt ie in stap al kreupel?

Dan zou ik zeggen, maak je klaar om hem uit zijn lijden te verlossen. Als hij al magerder wordt in de winter, en daarbij ook (meestal) meer last krijgt van de artrose, waar doe je het dan nog voor?

Ben het wel met Joolien eens. Zou zo'n oud beestje niet meer 24.7 buiten zetten zou ik niet meer doen. Je hebt al een x gezien wat dat met hem doet.
4 uur naar buiten is echt wel genoeg. Van 24/7 naar buiten - zeker in de winter - gaat hij echt niet beter lopen.
Waarom is andere bodembedekking en hooi weken of voordroog voeren geen optie als ik vragen mag?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 18:11

Pony eet van de bodembedekking, zelfs van vlas of houtkrullen en ik heb gewoonweg de mogelijkheid niet om het hooi te weken. Pony gaat nu nauwlettend in de gaten worden gehouden, in de winter met een deken aan. Er gaat worden bijgevoerd, merriebrok en seniores priores en onbeperkt hooi. Volgende maand komt de osteopaat, als ik hem dan nog steeds zie aftakelen dan wordt het een harde beslissing nemen vermoed ik.