Is een paard gras nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Is een paard gras nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 10:30

Rare titel ms maar mijn fjord wordt elk jaar zo dik van beperkt! Gras dat ik de grap er af heb...
Overgewicht brengt jeuk met zich mee..en teveel gewicht op dr spat benen.

Geen gras betekend beperkt ruimte. Pp van 800 m2...bak omgetoverd naar mini pp...maar dus weinig ruimte.
Dan is ze wel op gewicht te houden.
Ik twijfel of ik ze dan tussen de oren gezond hou. .grazen vind ik zo fijn voor ze..maar geeft ook problemen..

Shirley

Re: Is een paard gras nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:34

Zet het hier ook maar even neer, maar heb je al een graasmasker geprobeerd?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 10:38

Ja heb ik, werkt prima op niet te lang gras. Gras is hier heup hoog. Dan kan ze er niets mee...dat is dus een nadeel van mijn wei. Is te groot voor het aantal paarden. Maaien kan niet ivm eigenzinnige boer..

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:39

Ik heb mijn weide omgebouwd zodat ze niet heel de dag meer op het gras kan, ik heb een track van ongeveer 2.5m gemaakt aan de buitenste rand en dan hou je in het midden nog wat gras over waar ze elke dag 1a2uur op mag, in de schuilstal hangt een groot slowfeeder hooinet

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 10:41

Mijn wei en pp zijn van elkaar gescheiden. Dus het is of op de wei overdsg ( ivm werk) of op de pp.

Ik neig echt naar wei opzeggen. Op de pp heb ik een postzegel gras waar ze dagelijks een uurtje k noen knabbelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:41

Ik heb voor mijn Gelderse een greengard graasmasker. En het helpt uitstekend.
Van het voorjaar was ze moddervet. Daar viel niet tegen aan te rijden.

Nu met een graasmasker is ze mooi in model. En veel fitter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:43

karev schreef:
Ja heb ik, werkt prima op niet te lang gras. Gras is hier heup hoog. Dan kan ze er niets mee...dat is dus een nadeel van mijn wei. Is te groot voor het aantal paarden. Maaien kan niet ivm eigenzinnige boer..

Ohhh das wel lastig.

Kan je zelf met een zeis aan de slag.....of is het daar echt te groot voor?

En strook begrazing?
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 06-09-16 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessabuddy

Een paard IS geen gras nodig, een paard HEEFT gras nodig.

Jongens, basisschool!

Christadk

Kan je geen strookbegrazing proberen? Gewoon iedere keer een strookje erbij. Mijn haf blijft daar heel mooi slank bij. Ik zou dan voor de ruimte de pp open laten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 10:45

Hihi greenguard heb ik gehad. Daar vrat ze net zo veel mee als zonder. Enige model dat werkt is zo'n bloempot met klein gaatje. Maar die werkt dus niet bij heuphoogte gras.

Wei is 50-100 dus met de hand geen doen.
Strook begrazing doe ik al..
Daarom dus het probleem. Wei is dus echt dor. De strook die ze bij krijgen is lang uitgebloeid gras.. Dit idee. .

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 10:46

Tessabuddy schreef:
Een paard IS geen gras nodig, een paard HEEFT gras nodig.

Jongens, basisschool!

Sorry..Bedankt voor de verbetering,basisschool is al weer even geleden, maar ik denk dat iedereen de vraag wel snapt. Heb je verder nog bruikbare tips?
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 06-09-16 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:50

*voorzichtig stemmetje aan*

Kleiner strookje erbij.... :=

Tjonge....uitgebloeid gras zit toch veel minder in...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 10:53

Hihi voorzichtig zijn hoeft niet. Nou dat idd..De wei s meer toendra haha..
Minder gras kan idd.. ga ik maar eens proberen.
Lastige is ook weer dat het voor eind nov op moet zijn want dan moeten ze er af.

De wei is te groot voor mijn fjord en mini..dat is het euvel.

Ik neig toch echt naar wei afzeggen. Dan dus schraal houden op de pp. Ze krijgen dan onbeperkt stro dus altijd wat te doen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:00

Ik heb mijn merrie al sinds januari zonder gras, alleen hooi en een mooie grote zandpaddock. Hemels, geen paard dat ik kan rollen tegen de avond, geen gedoe met graasmaskers en strookbegrazing, paard is gezonder. Om haar mentale gezondheid bezig te houden mag ze af en toe aan de hand grazen na het rijden, maar zelfs van dat kwartiertje gras zie je die buik opzwellen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:01

karev schreef:

Bosmaaier met een grasmes erop. Ben je in 20 minuten mee klaar voor 1 paard. Ik maai elke dag, en dan nog niet eens voor mijn eigen :+ Mijn eigen staan op de wei, maar alles wat te hoog wordt (onder de omheining ed) maai ik en gaat naar het paard van de buren. En ja allemaal in overleg. Buuf is blij dat ik maai voor haar paard. Zijn wei is nl leeg.
Maar op die manier kan je de grasconsumptie goed in de gaten houden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:03

Hier een paard altijd op zand met hooi. Ik zie hem niet ongelukkig zijn, puur dat ik zelf denk jammer dat hij niet lekker kan grazen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:09

Geen gras zou voor mij niet zo'n groot punt zijn het is meer de ruimte. Je zegt PP op 800 m2. Zou ik persoonlijk toch te krap vinden. Dan had ik het liever gewoon als bak gehouden. Ook niet veel maar als ik begrijp mogen ze in de winter de wei niet op? Dat is zonde anders had je ze later op de wei kunnen houden. Hier hebben de paarden in de winter ook meer ruimte dan in de zomer. Ook door dat we te veel gras hebben dan gezond is voor de paarden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:20

Grazen en gras is zo overschat.
Onze bodem is niet geschikt om paarden op te laten grazen. Het gras wordt te vet met als gevolg onze paarden ook.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 11:21

Mijn bak is 16-45 meter. Daar heb ik in het midden een wei gecreëerd. De track om de wei is aan beide kanten 3 meter. De wei is dan dus plm 10 bij 30 .ruw geschat. Wei heeft geen toegevoegde waarde maar anders was het een stuk zand waar de track om liep dus wei van gemaakt.

Ze hebben voor en achter in de bak nog een stuk ruimte van plm 8 bij 26 en 5 bij 16. En de lange zijdes vd bak over een lengte van 45 meter. Ze trekken af en toe een sprint maar zijn erg kalm in hun doen en laten.
Ik had juist dit gecreëerd om extra beweging van stal naar waterbak te stimuleren.
De stal en verhard pad zitten aan de bak vast. Toen het nog volledig bak was hadden ze maar 1 looproute, van links voor naar rechts achter in een rechte lijn. Dus nu lopen ze meer hihi..

Ze mogen idd in de winter niet op de wei.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:43

rina schreef:
karev schreef:

Bosmaaier met een grasmes erop. Ben je in 20 minuten mee klaar voor 1 paard. Ik maai elke dag, en dan nog niet eens voor mijn eigen :+ Mijn eigen staan op de wei, maar alles wat te hoog wordt (onder de omheining ed) maai ik en gaat naar het paard van de buren. En ja allemaal in overleg. Buuf is blij dat ik maai voor haar paard. Zijn wei is nl leeg.

Volgens onze veearts zit juist in die korte stukjes/wortels veel suikers. Ons vorige paard moesten we dan ook vd wei afhalen ondanks dat het gras heel kort was. Te dik paard geeft gewoon echt gezonfheidsrisico's, dus gewoon in de paddock zetten. Krijgen ze echt niks van.
Kan je je topictitel even aanpassen misschien?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:47

Je zult zelf de keus moeten maken of jij het acceptabel vindt voor jouw paarden.
Ik zou er mijn paard geen jaar rond op willen zetten. Aan de hand van de foto's vindt ik erg klein. Zeker omdat je een PP van gemaakt heb. Daar ben ik zelf niet voor als je al maar een beperkte ruimte hebt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:07

DatBenIkNou schreef:
rina schreef:

Volgens onze veearts zit juist in die korte stukjes/wortels veel suikers. Ons vorige paard moesten we dan ook vd wei afhalen ondanks dat het gras heel kort was. Te dik paard geeft gewoon echt gezonfheidsrisico's, dus gewoon in de paddock zetten. Krijgen ze echt niks van.
Kan je je topictitel even aanpassen misschien?

Ehmm moei wel weten wat je maait he ;) Het gras hier is 50 cm lang. Anders stond het niet tegen mijn omheining aan. En dat kan je rustig maaien voor je paard.
En ja heel kort gras is juist heel hoog in fructaan. Je kan je paard beter op een stuk zetten met gras tot hun buik dan kort.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:22

ik zou om eerlijk te zijn omkijken naar een grotere wei, dat hele p.p. als paddock gebruiken want met de paden erbij en het gras, blijft er wel heeeeeel weinig ruimte over voor mijn gevoel.

paddock voor nood en/of zeer natte perioden, wat betreft een grote wei, daar zou je dan eventueel een groot track met een kleine paddock op kunnen doen en het gras door middel van strookbegrazing vrijgeven..

want nu lijkt mij de ruimte ook niet geschikt voor 2 paarden/ponies? neem aan dat de pony ook nog alleen staat?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:26

elenaMM77 schreef:
ik zou om eerlijk te zijn omkijken naar een grotere wei, dat hele p.p. als paddock gebruiken want met de paden erbij en het gras, blijft er wel heeeeeel weinig ruimte over voor mijn gevoel.

paddock voor nood en/of zeer natte perioden, wat betreft een grote wei, daar zou je dan eventueel een groot track met een kleine paddock op kunnen doen en het gras door middel van strookbegrazing vrijgeven..

want nu lijkt mij de ruimte ook niet geschikt voor 2 paarden/ponies? neem aan dat de pony ook nog alleen staat?

Geen aannames doen maar goed lezen, TS heeft het over haar fjord en haar mini, dus 2 stuks en niet 1.

TS, ik zou het proberen zonder de weide. Als je ziet dat ze er vreselijk ongelukkig van worden is er dan de optie om het opnieuw te huren of is weg ook echt weg?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 16:31

Ik heb idd 2 pony's dus ze staat niet allen wees gerust. In de wintermaanden staan ze ook op deze ruimte en dat gaat prima. Ze trekken een sprint af en toe, en verder wordt er wat gescharreld. Het zijn 2 koudbloed merries dus niet snel verhit :D

Ik heb ook nog wel een ander idee in mijn hoofd . 1 lange zijde als track zodat ze moeten omlopen. Dan de andere lange zijde verwijderen zodat de ruimte daar 13 bij 40 blijft. Zo hou ik wel de bewegingsstimulans voor het omlopen ri waterbak, maar ook een grotere vrije ruimte.

Dan heb ik geen postzegel gras maar dat is niet zo erg. Zoals ik al zei dat is toch voor de sier.