Nieuwkomer op voergebied

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nieuwkomer op voergebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:23

Ik weet echt helemaal niks van voeding af. := En het is nu tijd om me daar meer in te verdiepen! :j

Deze week komt mijn nieuwe paard naar ons toe en we willen haar graag wat bijvoeren naast het onbeperkt kuil/hooi. Ze is een 5 jarige Tinker merrie en moet nog ingereden worden (wel zadelmak). Nu krijgt ze een handje Pavo Liga na het 'werken' bij haar huidige eigenaresse.

Maar ik was benieuwd of dat ook past bij haar en de doeleinden die we voor ogen hebben. Voorlopig nog lekker grondwerken, aan elkaar en aan de omgeving wennen etc. Naderhand wil ik het rijden gaan oppakken en haar dagelijks beweging gaan geven. Later zal dit bestaan uit buitenritjes, dressuurwerk, een sprongetje, longeren en grondwerk. Wat zou hier het best bij passen en vooral wat past het best bij haar? Ik wil wel laag in de suikers blijven. Na wat snuffelen op de site van Pavo kwam ik hier op uit:

Pavo Liga
Sobere paardenrassen hebben weinig krachtvoer nodig, maar de behoefte aan vitamines en mineralen is hoog. Speciaal daarvoor is Pavo Liga ontwikkeld. Pavo Liga bevat weinig energie en eiwit, maar 2 maal zoveel vitamines en mineralen als ander laag energetisch krachtvoer. Kijk maar eens naar de gehaltes aan vitamines, koper, zink, selenium en niet te vergeten biotine. De spoorelementen in dit product zijn organisch gebonden voor een extra goede verteerbaarheid (* zie www.pavo.net voor uitleg over voordelen van organisch gebonden). Pavo Liga is alles wat sobere paarden nodig hebben voor een goede gezondheid, een glanzende vacht en sterke hoeven.

Pavo Nature’s Best
Pavo Nature's Best heeft een volledig nieuw recept naar de allerlaatste inzichten voor een gezond paard!In het nieuwe recept is het aandeel granen verlaagd en Timothee is als nieuwe grondstof ingezet. Het is een vezelrijke grasplant met een heerlijke kruidenachtige geur. In vergelijking met grassoorten als Engels Raaigras heeft Timothee een laag suikergehalte. Met name de fructanen zijn relatief laag.
Door deze aanpassingen in het recept heeft Nature's Best meer stuctuur gekregen, goed voor een gezonde darmwerking. En het aandeel zetmeel is verlaagd van 24% naar 16%. Het suikergehalte blijft 2%.De derde aanpassing is dat de vitaminering is aangepast naar de laatste inzichten en gebaseerd op de gemiddelde waarden in het hedendaagse ruwvoer. Pavo Nature's Best is een heerlijke, gezonde, structuurrijke muesli, speciaal ontwikkeld voor recreatie- en sportpaarden die lichte arbeid verrichten. Het bevat Spelt, Luzerne, Timothee, sojavlokken en geëxtrudeerd lijnzaad voor meer glans.

Pavo Condition
Pavo Condition is de meest gebruikte brok in het assortiment van Pavo. Heb je een nieuw paard waarvan je niet precies weet wat hij nodig heeft, of begin je met training van een jong paard, dan is Pavo Condition een goede keuze. Het lage eiwitgehalte maakt dit voer geschikt voor paarden en pony's die gemiddelde arbeid verrichten. Daarnaast bevat Pavo Condition geen haver. Het verhoogde aandeel Biotine zorgt voor gezonde hoeven en een glanzende vacht. De grondstoffen zijn geëxpandeerd om de energie beter beschikbaar te maken. Dit stimuleert een optimale vertering en een gezond maag- en darmkanaal.

Wie kan mij verder helpen? Of heeft zelfs aanvullingen op dit lijstje van mogelijkheden? :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:05

Pavo zal ik zelf niet snel geven. Laag in suiker betekent niet automatisch laag in zetmeel. En dat is ook suiker.
Onbeperkt ruwvoer met een vitaminebrok is meestal voldoende als ze niet veel werkt. Anders kun je nog kijken naar een muesli die laag in suiker EN zetmeel is.
Mijn tinker krijgt Marstall Vito aangevuld met een vit. brokje (Marstall Force). Maar er zijn meer goede merken die suikerarm en graanvrij voer hebben. Kijk eens op http://www.voervergelijk.nl.

Anoniem

Re: Nieuwkomer op voergebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:52

Daar heb je helemaal gelijk in, bedankt voor de tip!

Wat is een goed voorbeeld van een vitaminebrok? Ik ga ook even kijken naar Marstall Vito en Marstall Force. :) En is het voldoende om na het werken hier een handje oid van te geven?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:01

Ik heb zelf getwijfeld tussen Marstall Force, Cavalor FiberForce (is geen echte vitaminebrok hoor) en Vitalbix Daily Complete. Uiteindelijk voor Cavalor FiberForce gedaan en die van mij doet het er heel goed op! Marstall Force hoor ik ook veel goeds over :j

Hiervoor had ik ook Pavo Nature's Best, maar ben daar niet heel erg over te spreken.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:43

_Dominique schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in, bedankt voor de tip!

Wat is een goed voorbeeld van een vitaminebrok? Ik ga ook even kijken naar Marstall Vito en Marstall Force. :) En is het voldoende om na het werken hier een handje oid van te geven?

Als ze onbeperkt hooi hebben dan is een handje muesli in principe voldoende. Al kun je het beter een uur voor het werk geven dan er na.
Force is een vitaminebrok, daar mag je geen handje van geven. 100 gram als je geen krachtvoer geeft.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:36

Hier ook geen goede ervaringen met Pavo.
Die van mij kregen er mok van.
Ik voer nu cavalor strucomix en dat bevalt prima. Wel alle vitamines en mineralen en er zitten wat kruiden door heen. En ze worden er absoluut niet heet van.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:56

Metazoa is ook een goede vitamine en mineralen brok. De verhoudingen zijn net iets anders/minder dan bij Marstall, maar er is moeilijker aan Marstall te komen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:57

Niks mis met Pavo.
Mijn beide haflingers doen het er super op.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:26

Ik zou kiezen voor een vitaminebrokje, dan ben je vaak al met 100 gram per dag klaar. Mocht blijken dat je paardje toch meer energie nodig heeft dan kun je altijd nog kiezen voor het toevoegen van Omega of lijnzaad olie.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:31

Ik geef mijn koudbloed de Pianissimo van Cavalor(erg laag in zetmeel en eiwitten), aangevuld met lijnzaad en pure aloë vera.
Ik heb al meerdere verhalen gehoord dat koudbloeden ENORME jeuk krijgen van die Pavo Liga's.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:34

Ik zou voor de Marstall Force vitaminen / mineralen gaan, heb er supergoede ervaringen mee.
Je hoeft het maar 100 gram per dag van te geven.

Van Pavo ben ik ook niet zo'n fan van.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:51

als je onbeperkt hooi voert of voordroog dan zou ik bij lichte arbeid ook kijken naar alleen een vitaminebrokje. Zelf erg positief over vitalbix. Let wel op dat je kwalitatief goed voordroog of hooi voert en houd je paardje goed in de gaten. Word deze dikker kan je uitwijken naar armer hooi. Blijft deze mager ondanks goed management (ontwormen e.d.) kan het aan de kwaliteit van je hooi liggen.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:48

Weidebloem schreef:
als je onbeperkt hooi voert of voordroog dan zou ik bij lichte arbeid ook kijken naar alleen een vitaminebrokje. Zelf erg positief over vitalbix. Let wel op dat je kwalitatief goed voordroog of hooi voert en houd je paardje goed in de gaten. Word deze dikker kan je uitwijken naar armer hooi. Blijft deze mager ondanks goed management (ontwormen e.d.) kan het aan de kwaliteit van je hooi liggen.

Veel succes!

Klopt ze krijgt onbeperkt hooi of kuil. :) En de komende maanden verricht ze idd lichte arbeid. Ik ga even naar dat vitaminebrokje kijken. Vitalbix dus!

Ik klink misschien enorm dom maar waar is muesli precies goed voor? En wat doet een vitaminebrok?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:20

Je hebt veel verschillende soorten muesli's maar grofweg 2 soorten; Muesli's die als krachtvoer gevoerd kunnen worden en dus beschouwd kunnen worden als een compleet krachtvoer en muesli's die als traktatie bedoeld zijn voor na het rijden of voor herstel na ziekte. Let wel op want veel muesli's zijn echte zetmeelbommen omdat ze vaak graan bevatten. Bij muesli zijn de ingrediënten niet geperst tot brokje en sommige ingrediënten zijn geen expansie proces ondergaan om meer energie vrij te maken.

Vaak is krachtvoer afgestemd om minimaal 3 kilo te voeren aan een paard van 600kg om aan de juiste hoeveelheid vitamine en mineralen te komen. Met die 3kg voer je ook veel ballaststoffen en energie. Wanneer je een vitaminebrok voert, hoef je maar een kleine hoeveelheid per dag te voeren om aan de dagelijkse hoeveelheid vitamine en mineralen te voldoen. Veel vitaminebrokjes zijn laag in zetmeel en suikers en dus puur bedoelt om te voeren naast een hooirantsoen.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:35

Hier krijgt m'n merrie naast onbeperkt ruwvoer marstall force. (50gr voor een merrie van 450kilo op advies van Marstall). Tot nu toe doet ze het daar goed op! Ze hebben echt niet zoveel nodig als ze maar onbeperkt ruwvoer hebben :).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:29

Ik zou juist niet zomaar ander voer gaan geven.
Als het nu goed gaat met de pavo liga dan moet je die behouden.
Als je straks wat meer gaat doen heeft je dier daar echt niet erg veel meer van nodig.
Dan zou je in plaats van een handje een hakve voerschep kunnen geven en dan gewoon per tijd bekijken hoe het gaat.

Ik heb juist wel vaak meegemaakt dan paarden op andere voeding wel problemen kregen, ze waren niet gewend aan bepaalde granen of andere bestanddelen en kregen daar jeuk van, of andere problemen en als een lichaam eenmaal van slag is dan is het soms moeilijk om dat weer goed te krijgen

Dus gaat het nu goed? Houden zo en alleen bij meer werk gewoon wat meer houden.
Ik geef ook pavo aan een tinker, al jaren en dat gaat prima

Het is net als goed eten maken...keep it simpel :D :P
Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-09-16 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:41

Een volgens mij goede vitamine Brok is Masters Vitcrix. De verhoudingen van bepaalde stoffen zijn zoals ze horen en geen suiker of zetmeel. Ik was/ben ook zo'n voernoob als jij dus heb me daar een tijd geleden in verdiept. Hier voer je 50 gram van per dag, en je kan het kopen voor 13,50 (4kg).

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:42

ellepel schreef:
Ik zou juist niet zomaar ander voer gaan geven.
Als het nu goed gaat met de pavo liga dan moet je die behouden.
Als je straks wat meer gaat doen heeft je dier daar echt niet erg veel meer van nodig.
Dan zou je in plaats van een handje een hakve voerschep kunnen geven en dan gewoon per tijd bekijken hoe het gaat.

Ik heb juist wel vaak meegemaakt dan paarden op andere voeding wel problemen kregen, ze waren niet gewend aan bepaalde granen of andere bestanddelen en kregen daar jeuk van, of andere problemen en als een lichaam eenmaal van slag is dan is het soms moeilijk om dat weer goed te krijgen

Dus gaat het nu goed? Houden zo en alleen bij meer werk gewoon wat meer houden.
Ik geef ook pavo aan een tinker, al jaren en dat gaat prima

Het is niet als goed eten maken...keep it simpel :D :P

Precies dit!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:43

Hier doen ze het ook prima op pavo en subli, de metazoa vonden ze niet te eten (en ze eten echt alles!!!) en was ik niet zo tevreden over.

Diegenen die hier geen brok krijgen krijgen vitamine brok van pavo.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:47

Sjolvir schreef:
Hier doen ze het ook prima op pavo en subli, de metazoa vonden ze niet te eten (en ze eten echt alles!!!) en was ik niet zo tevreden over.

Diegenen die hier geen brok krijgen krijgen vitamine brok van pavo.

Hier ook de metazoa en vitalbix geprobeerd..maandenlang zelfs..Ik kreeg t er niet in! Elke dag moest ik t Door de slobber mengen..toestand..Ben er ook mee gekapt..schijnbaar echt niet te eten!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:49

ha ha, hier op stal staat nog een paard die at het in begin wel, later ook niet meer.
En ik geef voer ook als beloning en omdat het leuk is om ze iets lekkers te geven, nou dat effect miste ik echt bij de metazoa, werd ik alleen maar geirriteerd aangekeken door het gezelschap, zo van, moet ik DIT opeten??
Al het ander eetbare is hier altijd feestje.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:28

Als je laag in suikers wilt blijven moet je zeker geen Pavo gaan voeren, dat is 1 grote suikerbom.!!