Ik had een vraagje. Ik lees allemaal onderwerpen die erg verouderd zijn, dus ik dacht ik vraag het, dan krijg ik misschien antwoorden van het heden haha.
Mijn paard heeft nu sinds 3,5 maand een scheur in zn pees. In zn oppervlakkige pees. Sinds een maand ongeveer toont hij geen reactie meer bij het voelen. Ik ga morgen de DA bellen voor een tweede echo, maar ik dacht misschien kunnen jullie jullie ervaringen delen. Ik lees heel veel verouderde onderwerpen over het opbouwen. Ik had dus de vraag, hoe jullie dat hebben gedaan. Ik vraag me af of het verantwoord is om op te bouwen als het wel verbeterd is, maar nog niet genezen. Ik ga dit ook vragen aan mijn DA, maar ik wilde graag jullie ervaringen en meningen op dit gebied
Ik zag inderdaad ook alleen maar verouderde topics hierover! Net een uur geleden te horen gekregen bij de scan dat mijn paard links achter een pees blessure heeft... na 9 jaar nooit iets gemankeerd te hebben zijn wij nu aan de beurt. Ik vind het doodeng wat er nu gaat gebeuren en of het goed gaat komen heb teveel nare verhalen gehoord met slechte aflopen bij pees blessures.
Succes hoop dat jou paard zo verbeterd is dat je weer mag opbouwen!
Inderdaad allemaal verouderd. Wellicht goed, dat een peesblessure goed behandeld wordt. Maar bij mijn paard niet. Ze heeft eind juli een peesblessure gekregen. Hoe? Geen idee. Van het een op het andere moment. Het is de diepe buiger, check ligament is helemaal afgescheurd. Meteen echo, eerst rust, pijnstillers en lasertherapie ingezet. Volgens DA omgekeerde ijzer. Helaas gaat het niet beter met haar. Ondertussen ijzer afgetrapt en weer niet kunnen opbouwen met stappen. Hoefsmid is zeer goed, maar DA niet mee te werken. Komt afspraken niet na. Ze gaat nu naar een revalidatie kliniek waar ze in een team wordt behandeld en hoop met een second opinion en fysio en laser, dat ze er weer komt. Ik zou graag willen weten, wat jullie ervaringen zijn. Ze is 12 jaar oud. Ik maak me grote zorgen. Heb twee keer per dag gekoeld en heb gekeken voor andere behandelingen, maar dat was volgens DA niet mogelijk. Ik hoor graag jullie ervaringen
Ik heb bij mijn paard twee keer een blessure aan zijn pees gehad. 1x een irritatie aan zijn tussenpees als gevolg van een actieve schieffel. Die was ver genoeg genezen om op te bouwen, na een 6-8 weken opgebouwd te hebben zat er toch weer een kleine onregelmatigheid in en heb ik besloten hem overdag op de paddock/weitje te zetten en na 4 maanden weer op te halen. Daarna direct alles weer mogen doen. (na 1 maand paddock/wei laten scannen en was toen al goed) Daarna een tussenpeesblessure waarbij ik eerst 4 maanden moest stappen en daarna langzaamaan opbouwen. Helaas na 8 weken wederom een terugval(zou een week of 4 weer moeten stappen om weer op te mogen bouwen). Weer een aantal maanden op rust gezet, en daarna direct alles weer met beleid mogen doen.
Ik heb een paard wat heel graag werkt en over enthousiast is. Dus rustig aan opbouwen, zonder galop, werkt bij hem niet. Mocht hij nogmaals een peesblessure oid krijgen, dan kies ik er weer voor om hem voor langere periode de wei op te doen en dan direct met beleid opbouwen in alle drie de gangen. Dat werkt voor hem het beste om hem fris in zijn hoofd te houden en met rust te kunnen opbouwen. Anders ging ik alleen maar in uitgestrekte draf door de baan, niet echt bevordelijk met een peesblessure.
Ja mijn paard kreeg ook muisjes, maar is dan nog over enthousiast in het werken.
Deze manier werkt fijn bij mijn paard en zal in het vervolg, iig met dit paard, de manier van behandelen zijn. Hij is zelf een kei in het aangeven wanneer er weer gewerkt met hem kan/mag worden.
Het beste wat je met een peesblessure kunt doen is in eerste instantie rust geven i.c.m. gematigde beweging, en dan vooral, heeel veeel geduld hebben. Peesblessures herstellen eigenlijk alleen maar met voldoende rust. Met rust bedoel ik op het land zetten, gewoon goed de ruimte, geen paddock en het liefst 24/7 (of anders alleen 's nachts binnen). Zeker een halfjaar wegzetten, 3 maanden helemaal niks doen, scannen en kijken hoe het ervoor staat. Na die 3 mnd kun je ermee gaan wandelen, ernaast dus welteverstaan. Beginnen bij een kwartier, 3x p.w. per week 5 minuten omhoog in tijd, frequentie eens in de maand opvoeren.
Peesherstel duurt lang, heeel lang en waar het in 99% van de gevallen misgaat is het te snel weer op willen bouwen (daar hebben DA's ook de hand in, die adviseren dat veel te snel alweer). Als na 6 maanden blijkt dat de pees weer in orde is en blijft, kun je gaan fietsen met ze, met interval draven (5 min stap, 1min draf, 5 min stap etc), dat wederom opbouwen en na 3 mnd weer scannen. Als het dan nog steeds goed gaat, pas weer een keer opstappen. Dan begin je ook weer van voor af aan, dus met 15 min, 3x per week, STAPPEN! de rest van de week wandelen.
lianne125
Geplaatst: 08-09-16 14:15
Bij mijn paard is eind juni een peesblessure geconstateerd aan de laterale schenkel van de tussenpees en op de aanhechting aan het pijpbeen. Wij hebben er voor gekozen om hem te behandelen met stamcellen en prp. Op 8 weken eerste controle na boxrust en stappen was hij al voor 95% hersteld. Ging dus vrij rap. Ook krijgt hij dagelijks ice vibes om en smeerde ik het in met traumeel. Ik gaf hem ook extra msm bij. Wij mogen nu onder het zadel rustig gaan opbouwen en moet over 4 weken weer voor controle. Hij staat ook op speciaal beslag. als ik dit nog eens krijg bij mijn paard kies ik zeker weer om met stamcellen te behandelen.
Stamcellen kunnen bi haar niet, omdat de hele pees is gescheurd. Volgens DA. En inderdaad had ik na twee weken ook meteen weer mogen stappen en dan al 30 minuten volgens de DA. Maar doordat ze haar ijzers eraf heeft getrapt en weer de zwelling kwam, ging dat niet door. Ze staat op stal en in een kleine paddock, waar ze zich niet kan verder blesseren. Het been is nog steeds dik. Hoewel ik erbij moet zeggen dat de DA een raar ijzer heeft aanbevolen, waar de meningen over verschillen. Het is een ijzer andersom en niet een balk ijzer. Iemand hier ervaring mee? Ze hing dus in haar pees, hoefsmid heeft het nu op mijn advies veranderd en niet naar DA luisteren.
Supervixen
Geplaatst: 08-09-16 16:00
Mijn paard heeft vorig jaar juli een peesblessure gekregen, achter bij de aanhechting van de tussenpees. Vier maanden lang elke dag half uur aan de hand gestapt en daarna 15 min gekoeld. Toen mocht ik er weer op van de dierenarts omdat ze erg goed vooruit was gegaan. Alleen stappen, max 30 min en rechte lijnen. Helaas zat ze helemaal vast door verkeerde belasting van het lijf door de pijn. Foto's laten maken in de kliniek en kreupelheidsonderzoek. Peesblessure was al verbeterd, doorverwezen naar een fysio. Fysio heeft haar helemaal losgemaakt. Daarna opnieuw begonnen. Een dag longeren, een dag rijden (rechte lijnen in stap). Daarna na 8 weken mini stukjes draf en dit opbouwen naar 30 min draven. Daarna weer voltes meepakken en galop. Na een jaar is de fysio geweest voor eindcontrole en die was supertevreden. Ik vertel het nu allemaal heel kort, maar het opbouwen heeft dus 8 maanden geduurd. Ik durf nu nog steeds geen kleine voltes te galopperen en rij bijvoorbeeld alleen nog in de bak met de beste bodem op stal en niet in de zwaardere buitenbak.
HuracanLXIX
Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-16 15:48
Mijn paard heeft die blessure in de oppervlakkige pees. Ik vraag me af of iemand daar ervaringen mee heeft? Ow en mijn paard heeft er nooit kreupel door gelopen. Alleen een dik voorbeen, waar naar mijn idee nu alleen nog mr vocht in zit.
@Huracan: kreupel zijn is bij peesblessures geen indicatie, de mijne heeft ondanks een zware peesblessure geen stap mank gelopen, het enige zichtbare was een kleine verdikking. Enkel een echo kan duidelijkheid geven over het herstel van de pees.