onchocerca /nekworm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

onchocerca /nekworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 12:25

Zijn er hier ervaringsdeskundigen?
Wat waren de symptomen en hoe zijn ze behandeld?

Mijn fjord jeukt heel specifiek een cm of 5 onder de manen boog over 2/3 vd lengte van de hals.
Ook heeft ze al tijden vage bultjes over het hele lijf.

Daarentegen jeukt ze ook wel aan de staart. Ze heeft niet specifiek eczeem omdat ze zich niet compleet open schuurt.
Dit jaar lijkt de jeuk aan de hals erger als vorig jr.
In ons gebied zijn enorm veel culliciode mugjes.

Ze wordt 2x pj ontwormd met equest/pramox met normale dosis Verder mest onderzoek.

Reden om te denken aan nekworm?

Mungbean

Re: onchocerca /nekworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:44

Bij twijfel ivermectine geven, wordt het daarna eerst erger en dan weg dan was het inderdaad een worm.
Zie je de typerende streepjes?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 15:23

Ik kan dus weinig foto's vinden over hoe die streepjes er uit zien.

Ik ben al in overleg met mijn da. Maar omdat de infectiedruk van wormen bij mij erg laag is wil ze er liever niet "onnodig" ivermectine in stoppen. Dit om resistentie te voorkomen.

Paard glimt verder goed is goef gezond en te rond.
Nooit typisch een eczemen geweest maar wel altijd wat kenmerken. Dus twijfel erg..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:26

De strepen zien eruit als een soort opgezette bloedvaten die dwars op de hals lopen.

Die worm komt relatief weinig voor in NL, dus ik zou daar niet direct aan denken. Eerder dat het paard wellicht te rijk voer krijgt aangezien dat he zegt dat hij te rond is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 15:38

Ja dat zal ook zeker mee spelen vandaar ook de moeilijkheid hier in. Ze jeukt heel specifiek op 1 plek aan de rechter kant van de nek. De manen laat ze heel. Ze pakt echt 5 cm onder de manen. Plus dat dit paard vreemde onverklaarbare bultjes heeft die niet weg trekken deed mij dit vermoeden

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:44

Is het ook in de buurt van een nekwervel? Soms kan het ook zijn dat ze daar een blokkade hebben en daarom op die specifieke plek schuren.. ze proberen die dan zelf los te maken als het ware..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 15:49

Het is over een lengte van 30 cm plm.

Overigens om op te rijk voer terug te komen..
Fjord dus schraal te houden. Staat van 7.30-15 op een wei met uitgebloeid (nog steeds 1e snede) gras, op strook begrazing. Snacht's 1 plakje hooi die ze deelt met shet. Onbeperkt stro in de nacht.
En nog te vol..wegens blessure niet volop te trainen dus helaas is hier geen winst te behalen.

Voor het idee de wei(en paard) ziet er zo uit..Afbeelding

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:51

Ow nee 30 cm is te groot als 't om naar blokkade zou gaan..
Lastig! Ik zou het niet weten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:14

Kan het zijn dat jouw fjord heel stiekem last heeft van mijt? Meestal houdt mijt zich op, op de onderbenen zoals de meesten weten. Maar een verspreiding naar hals en staart en verder op het lichaam, welke vaak onterecht aangezien wordt als eczeem, is zeker mogelijk.
Mss een overpeinzing waard?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:21

Het zou overigens net zo goed toch staart en manen eczeem kunnen zijn. Ik ken er een die erge last heeft van de steekvliegjes, maar niet lenig genoeg is om linkerbeen naar de nek te buigen en daarom alleen met het rechterbeen de boel open kan krabben. Precies die 30 cm wat jij ook beschrijft.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 21:09

Ze staan jaar rond halve dagen in de pp met schuilstal dus mogelijkheid om tot bloedend toe open te schuren. Dat doet ze dus niet. Er zijn hier extreem veel knutjes dus de aanleiding is er genoeg.
Dus ik denk niet direct aan eczeem omdat ze denk ik anders wel heftiger had geschuurd?

Mijt vind ik ook een goede. Ga ik voorleggen aan de da!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 06:59

Ik heb het idee dat er geschuurd wordt tot het pijn gaat doen, dat is (vind ik zelf ook) beter te handelen dan jeuk. En ik merk dat het paardenbeest dan gewoon ook een paar dagen stopt met krabben. Vervolgens als de huid weer geheeld is gaat ie doodleuk weer staan krabben.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:06

Om onchocerca te kunnen krijgen, moet het paard in Zuid-Europa of zuidelijker zijn geweest. Als dit niet het geval is, mag je het wegstrepen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 09:20

Is dat zo? Er zijn toch gevallen in nl bekend?

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:50

Dit waren allemaal importpaarden. Dit wormpje wordt enkel overgedragen door specifieke muggen die hier niet voorkomen. Het kan hier dus ook niet worden overgedragen en je kunt gerust je nederlandse paard naast een besmet paard in de wei zetten, 0,0 risico ;) .

Hier overigens 2 eczemers die onder een deken veel minder jeuk hebben, maar zonder deken ook enkel een 20cm vd manen afschuren en verder niet tot bloedens of de staart enz. Enkel dit stukje kale manen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 11:58

Bedankt!