Maatvoering sneeuwringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

racebiet

Maatvoering sneeuwringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 20:40

Misschien weet iemand het antwoord op mijn vraag.
Normaal had ik voor mijn paard altijd in de winter een leren zooltje tussen ijzer en hoef waardoor hij geen last had van sneeuwballen
Nu kwam de catalogus van kramer in de bus en zag ik sneeuwringen die met een tang geplaatst kunnen worden alleen als het nodig is.
https://www.kramer.nl/Hoof-Flex-set.htm?websale8=kraemer-pferdesport.49-NL&pi=431288&ci=257071

Op de site staan wel instructies over de maatvoering maar ik vraag mij af of het de breedte van de hoef betreft of de binnenmaat van het ijzer

Ook ben ik benieuwd of mensen ervaring hebben met deze zooltjes in de winter :
https://www.strohm.de/de/Huf-Grip/Huf-Grip-Luwex-Snow-Time/ID,3991.html

In de tussentijd vooral nog maar even van het mooie weer genieten

racebiet

Re: Maatvoering sneeuwringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 19:26

Helemaal niemand?

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:15

Die hufflex / hoofflex ringen schijnen niet zo heel handig te zijn met aanbrengen. Je hebt wel een speciale tang maar dan nog is het niet super. Op het oude IJslanderforum waren er een aantal die ze geprobeerd hebben. Als je huf flex googlet krijg je denk ik wel ervaringen naar boven.
Kan Kramer zelf je niet vertellen welke maat je moet hebben?

De sneeuwringen van je tweede link heb ik elke winter in mijn beslag. Ik heb tot nog toe saaie zwarte of witte gehad maar mijn smid heeft me roze beloofd. :D
Die werken prima. Ze kunnen twee of drie beslagbeurten mee. Zijn niet zo duur ook. Heeft je hoefsmid ze niet zelf?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:27

Die van de tweede link worden inderdaad vernagelt met het ijzer.
Ik vind ze ook erg goed werken, zeker aan te raden. Alleen na twee slappe winters met amper sneeuw, toen toch maar de ringen gekocht van de eerste link.

Ik weet al niet meer hoe we toen de maatvoering hebben gekozen. Met de tang knijp je ring wat samen, zodat je deze in het ijzer legt en na loslaten zou die dan vast moeten zitten. Bij mijn tinker blijven ze goed zitten en werken ze prima.
Bij het paard van mijn vriend blijven ze slechter zitten, ze verschuiven, uiteindes zitten meer op de straal of ze vallen eruit. Terwijl de maat wel goed is, dus het verschilt toch per hoefvorm hoe ze blijven zitten.

Sneeuwringen/rubbers vernageld onder het ijzer;
Afbeelding

De losse tijdelijke sneeuwring;
Afbeelding

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 21:38

Bedankt, mijn smid had eerder voor mijn tinker wel plastic sneeuwzooltjes, maar die waren niet zo handig, (niet makkelijk te vernagelen) ik ga tegen de winter de luwex maar eens bestellen. Bedankt voor alle input

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:07

ik heb ervaring met beiden en de zooltjes hebben gewonnen :D
De losse ringen vond ik teveel gehannes met die tang en ze gingen toch nog los met rijden ondanks stevig inklemmen. De zooltjes heb ik 1 seizoen gebruikt en kunnen makkelijk nog een seizoen mee.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:19

Ik heb ervaring met de losse ringen van Kraemer en je moet de binnenmaat van het ijzer hebben. Heb nooit een tang gebruikt en ze bleven goed zitten. Liet ze er ook in de weide inzitten als er sneeuw lag. In totaal 3 winters gebruikt, paard is nu verkocht.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:38

ik heb ze en de maat 10x10 en 9x10 cm
4stuks voor alle 4 hoeven

heb ze alleen een keer gepast ,maar paard heeft geen ijzers meer[ heb ze te koop :j ;) ]
heb er geen tang bij..
Afbeelding