Cevia staat in de kliniek in Utrecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleuribelle

Cevia staat in de kliniek in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 09:37

Sinds afgelopen zondag was Cevia mijn Fries niet lekker. Normaal gaat ze gelijk gras eten als ze de wei in gaat. Nu ging ze in de paddock staan. Omdat het erg warm was hebben we haar uiteindelijk binnen gezet. Ze wilde niet eten maar liet verder weinig zien. Toch begin van de avond de Da er maar bij gehaald. Deze dacht aan een lichtte vorm van koliek. Ze kreeg hiervoor medicatie en pijnstillend. Hiervan is ze iets opgeknapt en heeft een klein beetje gegeten. Maandag ochtend was ze nog niet opgeknapt. Toch weer de Da erbij. Ze is toen opgevoeld en gesondeerd. En weer medicatie. Ze at wel wat gras. Ik moest met haar stappen, maar dat wilde ze niet. Het is normaal een wakkere en voorwaartse Fries. Dinsdag ochtend weer de Da erbij. Na overleg besloten om naar de klieniek te gaan.

In Utrecht hebben ze haar in eerste instantie op koliek gecontroleerd. Haar bloedwaarden waren hiervoor niet afwijkend en met opvoelen konden ze ook niets geks vinden. Daarna hebben ze een echo gemaakt. Daaruit bleek dat de maag vergroot was. Ze hebben haar gesondeerd en 2 liter coca cola ingegeven. Dit zou de maag helpen om te ledigen. Ze moest vasten tot de volgende dag. Daarna zou met een scoop gekeken worden in de maag.

Nu blijkt dat ze ernstige maagzweren heeft. Hiervoor wordt ze behandeld met Gastro Gard.
Echter heeft ze sinds gisterochtend 39'4 koorts gekregen en is ze overgeplaatst naar een isoleerbox.
Nu maar hopen dat ze een onschuldig virusje heeft opgelopen.

Cevia heeft bijna altijd de beschikking over ruwvoer. Ook heeft ze volgens mij geen stress. Ze staat overdag in de wei of paddock en snachts op stal.
Ik zal nu het voerbeleid moeten gaan aanpassen maar ik weet nog niet goed hoe.
Ze krijgt over de dag verspreid nog geen 500 gram musli/krachtvoer. Dit krijgt ze al samen met een flinke schep grasmix.

Anoniem

Re: Cevia staat in de kliniek in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:39

Sterkte TS, ik ga je even volgen. :(:)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:03

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:10

Jeetje Fleuribelle, wat naar. Van maagzwerenkunnen ze goed ziek zijn. Ik heb een paar weken geleden een lezing bijgewoond op de Raaphorst in Wassenaar over maagzweren en daar werd verteld dat er verschillende typen maagzweren zijn en dat ze op verschillende delen van de maag zitten. Die verschillende typen behandelen zij op verschillende manieren, ik weet alleen even niet meer hoe en wat precies. Ik weet wel dat het onderste gedeelte van de maag een sterk maagzuur bevat en het bovenste gedeelte niet. Als een paard galoppeert komt dat maagzuur steeds naar het bovenste gedeelte en als dat vaak gebeurt, kan dat daar maagzweren veroorzaken. In het onderste gedeelte maakten zij weer onderscheid tussen zweren die "gewoon" op de maagwand zitten en zweren die net op de overgang naar de dunne darm zitten. Misschien kan je Utrecht eens vragen hoe dat precies bij jouw merrie zit, waar die zweren bij haar zitten. Qua voerbeleid zou ik het zo niet echt weten, welke muesli en krachtvoer voer je haar? EN wat voor ruwvoer? Voordroog, kuil, hooi? Staat ze op stal op vlas, zaagsel of stro? Verder heb ik laatst ook een heel artikel gelezen dat sommige paarden heel gevoelig kunnen zijn voor grasmix e.d. Het korte gehakselde gras kauwen ze dan onvoldoende en de ruwe uiteinden kunnen dan de maagwand beschadigen. Dat zou je Utrecht ook nog kunnen vragen, hoe die daarover denken. Volgens mij was dat een Amerikaans artikel.

Heel veel sterkte met haar hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:13

sterkte!Inderdaad je voerbeleid veranderen,muslie en biks maakt het niet beter maar slechter.
Je zou naar een dieet van vezels en vetten moeten.Geweekte pulp is erg goed,voorkjomt zelfs maagzweren

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:14

In het topic dat Rije aanhaalt wordt ook nog gepraat over een slappe slokdarm, slokdarmproblemen komen bij veel Friezen voor, dus dat zou ook nog een probleem bij haar kunnen zijn.

Rije, wat een geheugen trouwens, dat is topic is al langer dan een jaar geleden geopend!

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:20

Beterschap gewenst; hopelijk knapt ze snel weer op

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 10:29

@Jet
Cevia krijgt muesli van Pavo natures best en Pavo brok Liga voor sobere rassen. Verder krijgt ze hele droge kuil, dit is bijna hooi. Ze staat op Rapsodie gehakseld stro en krijgt voor de extra knabbel nog een plak tarwestro erbij. Overdag staat ze op een goede weide. Ik zal vandaag vragen waar de maagzweren precies zitten en of grasmix schadelijk is.

@ Rije

Bedankt voor de link. De symptomen komen grotendeels overeen me die van Cevia.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 10:33

@Geerke,

Ik snap dat ik mijn voerbeleid moet veranderen. Cevia krijgt ten eerste al superweinig krachtvoer. Ik moet alleen nog gaan uitvissen wat bij haar gaat werken. Ruwvoer wordt ruim voldoende verstrekt. Ik ga het nu in Slowfeeders aanbieden. Kijken of dit ook gaat helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:56

Bah wat een naar verhaal. Hoop dat ze snel opknapt!

Staat ze alleen of heeft ze een weidemaatje?

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 11:21

@ [***]
Ze staat alleen in een isoleerbox

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:22

Ik bedoel als ze bij jou is, sorry ik was niet helemaal duidelijk.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 11:38

Ze heeft een Welsh pony als maatje. Die nu overigens ook niet alleen staat. daar is weer een Welsh van een kennis tijdelijk bij gekomen als maatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:40

Fleuribelle schreef:
Ze heeft een Welsh pony als maatje. Die nu overigens ook niet alleen staat. daar is weer een Welsh van een kennis tijdelijk bij gekomen als maatje.

Ah, ik dacht dat ze misschien stress kon hebben omdat ze alleen stond, vandaar mijn vraag. Wat vreemd dat ze nu zulke grote maagzweren heeft. Qua voer en leefomgeving is het allemaal prima in orde.

Hoop dat ze in de kliniek snel iets voor haar kunnen doen. Sterkte!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:43

Jeetje dat is schrikken zeg, heel veel sterkte, hopelijk knapt ze vlot en goed op!

Zou het kunnen dat ze van het strooisel eet en dat dat gaat irriteren op den duur?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:58

Daniel van Doorn werkt voor Utrecht als voedingsdeskundige, je zou eens kunnen vragen of die betrokken kan worden. Die heeft voor mijn pony (met IR) ook een goed menu samengesteld.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:33

Hoe is het nu?