Litteken gaat steeds open (foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angelxroos

Litteken gaat steeds open (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 20:47

Hoi bokkers,

Vorig jaar Juni is mijn paard door een hek geknalt, en heeft hierbij een snee in zijn rechterachter kogel opgelopen. Dit is toen gehecht en netjes genezen.

Het is nu een litteken geworden waar geen haar meer op groeit. Alleen blijft het elke keer weer opengaan. Hij heeft er verder geen last van. Op advies van de hoefsmid smeer ik er nu groene klei op. Ik ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die dit herkennen?

Afbeelding
Juni 2015

Afbeelding
December 2015

Afbeelding
Augustus 2016

Het 'korstje' wat op het litteken zit gaat steeds los, waardoor het iets gaat bloeden.

Def

Re: Litteken gaat steeds open (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:55

Ik denk dat je juist moet zorgen voor iets wat de huid soepel houdt wat je erop kan smeren.
Zodat het niet zo snel open barst.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:57

Ik zou er juist geen groene klei op smeren, maar msm crème, dat hersteld de huid, maar voornaamste is, is dat het soepel houdt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:57

Soepel houden lijkt mij ook belangrijk. Verder bestaat er van Phytonics Scar cream, speciaal voor littekens (bijv. ook voor castratielittekens). Misschien helpt dat ook, maar je mag het volgens mij niet op een (open) wondje of korstje smeren. Eromheen kan uiteraard wel.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:58

Ik zou eerder iets zo al mesistran of een honigzalf smeren...dit houd de huid soepel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:59

Gaat alleen het korstje open, of komt er ook echt nog pus/viezigheid uit dan daarbij?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:08

Ik zeg ook smeren. Heb het zelf aan de hand gehad (letterlijk hihi). Droge korst op een beweeglijke plek en bleef maar open gaan. Zalf smeren was de enige oplossing.

angelxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 21:08

Dankjulliewel voor de snelle reacties
Ik heb er een tijdje ook vaseline op gesmeerd om het inderdaad soepel te houden, maar hierdoor ging het juist elke keer open omdat het korstje er elke keer af ging.
Er komt verder geen pus of viezigheid uit.
Honingspray heb ik een hele tijd gebruikt toen de wond aan het genezen was, maar ben er mee gestopt toen het dicht zat. Kan het nog wel eens met honingzalf proberen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:30

Het ziet er zo op het eerste gezicht niet heel erg schokkend uit zoals het nu is en het lijkt dus vooral nog wat tijd nodig te hebben.

Als het niet warm, dik of vochtig is kun je een ontsteking al aardig uitsluiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:36

Calendula is ook fijn spul voor zulke dingen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:38

Honingzalf... vetramil bijvoorbeeld heeft bij die van mij goed gewerkt op grote open gesprongen wonden.

Zijn laatste wond... eerst gehecht en ontstoken, daarna open gesprongen en vanaf dat moment ben ik weer vetramil gaan gebruiken. Laatste foto is hoe het nu is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:43

honingzalf, het houdt de wondbed "zacht" en voorkomt korstvorming. Hierdoor kan het dichtgroeien zonder inscheuren en opnieuw bloeden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:46

Die wond had al lang dicht moeten zijn. Zit er niet nog iets in? Ik zou er een poosje zwarte trekzalf op smeren zodat het goed schoon trekt.

angelxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 21:52

C_alsemgeest - Dat is inderdaad erg mooi opgeknapt! Ik ga eens kijken naar honingzalf.
Ik heb zelf ook niet het idee dat er een ontsteking zit, het ziet er mooi droog uit. Ik vond het alleen raar dat het na een jaar nog steeds open ging, en het verder niet leek te verbeteren.
Pillow - Zou het dan niet moeten gaan ontsteken? Het ziet er mooi rustig uit. Kogel is niet dik, warm of vochtig en hij heeft er verder ook geen last van.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:59

De honingzalf stimuleerd ook de aanmaak van nieuw weefsel, behalve dat het ook licht ontsteking remmend werkt. Heb het zelfs gebruikt voor mok, wat na een paar dagen weg ging :') wat mij betreft echt wonder spul :+

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:18

Honingzalf en calendula zijn hierin super. Ik heb bij mijn merrie een hele grote wond hiermee dicht gekregen.
Ik zou zelf de mesitran softgel van klinion gebruiken. Dit geeft vaak net een beter resultaat omdat het percentage zuivere honing hoger is dat bij vetramil. Honingzalf geeft in aanraking met het wondbed een effect van waterstofperoxide wat de ontsteking schoonmaakt.
Nu met dit weer is het goed het littekenweefsel soepel te houden met uierzalf of levertraanzalf.

Doyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:56

Mijn eerste gedachte was inderdaad ook honingzalf. Ik gebruik het ook voor allerlei wondjes, het houdt de huid mooi soepel dus het zou me niets verbazen als het datzelfde effect op littekens heeft.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:05

angelxroos schreef:
Dankjulliewel voor de snelle reacties
Ik heb er een tijdje ook vaseline op gesmeerd om het inderdaad soepel te houden, maar hierdoor ging het juist elke keer open omdat het korstje er elke keer af ging.

Vaseline is meestal niet aan te raden omdat vaseline de huid afdicht tegen zuurstof. Zuurstof is nodig voor het genezings proces.
Wat andere allemaal noemen, honingzalf etc is ook wat ik zou adviseren. honing/wondzalf houdt de huid soepel en werkt ook herstellend.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:11

Ik heb precies hetzelfde op dezelfde plek waar we nu al 3 maanden mee rondlopen. Ben atm levertraanzalf aan het proberen maar nog niet lang genoeg om verschil te merken. Vervelende plek ook!

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:21

Vind het toch ook echt al een hele lange tijd!
Mijn paard heeft begin vorig jaar (1 januari) ook een snee gehad in haar achterbeen.... leek goed te genezen.... zelfs op de röntgenfoto's zag alles goed uit (snee was tot in het bot).
ook daar bleef een heel klein plekje iedere keer open te gaan. In oktober kreeg je op de plek echt een gigantische zwelling en heb haar naar de kliniek gebracht.
Daar bleek dat ze een dikke botvliesontsteking had.
Misschien toch even verder laten onderzoeken. Aan mijn paard merkte je verder helemaal niks.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:41

Vetericyn op spuiten de eerste week 2 tot 3 x per dag.
Dan geneest het heel snel.

Mijn paard is ooit geopereerd in zijn lies, ook die wond ging steeds open, na 2 weken spuiten met vetericyn was het mooi dicht.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:46

Mijn paard heeft ook zo'n litteken.

Die blijft ook af en toe open knappen.
Heeft hij nu al 2,5 jaar.

Ik doe er eigenlijk niks mee, alleen wanneer het open is wil ik het af en toe wel eens insmeren, gewoon met uierzalf etc.
Niks aparts