Ik loop met een hoofd vol vragen. Vriendin van mij heeft haar paard al 5 jaar lang. Gekocht van een zadelmaker en alles leek koek en ei. Paard is western ingereden zij rijd hem momenteel recreatief, met een losse teugel en nog steeds om stemcommando's, van de western. Eerste 2 jaar gingen erg lastig met veel ups en downs. Ivm beginnende rugklachten. osteopaat, zadelmaker(andere dan verkoper) enz. erbij gehaald. Zadel gecontroleerd, deze lag prima en er was dus ook geen reden tot koop nieuw zadel.
Paard gaf de eerste 2 jaar redelijk wat andere klachten en symptomen, zoals
- bokken,
- rodeo,
- volle rengalop weg sprinten.
- schrikkerig.
- hupje (Voorkant) bij het aanspringen in galop.
Nogmaals onderzoek en behandeling van osteopaat gehad. later lek eigenlijk alles super goed te gaan, totdat er door verschillende omstandigheden er op stal slecht gevoerd werd. Paard werd dun, wilde geen wintervacht meer aanmaken en viel kilo's af. Er is toen meteen een deken aangeschaft en het paard kwam steeds ietsjes meer, beetje bij beetje erboven op. daarna ging alles bergopwaarts en zijn zij begonnen met lange afstandsritten, wel alles recreatief.
Maar eind vorig jaar (november 2015) viel het paard opeens weer veel af. Kon geen eigen wintervacht aanmaken. En lag opeens op stal. Geen koliek, maar waarschijnlijk vast gerold of iets dergelijks. hierbij ook weer in contact geweest met de DA. Het paard was een paar dagen stijf, maar deed het daarna weer goed.
paar weken later kreeg het paard overal kleine kale plekjes(waarschijnlijk klein huidschimmeltje). Deze in de eerste instantie behandeld met betadine shampoo op advies van de dierenarts. Toen de plekjes minder werden, kwam het volgende probleem .
hoefrot. In 1 straal aan de achterkant. Hoefsmid erbij gehad (weer op advies DA) Samen met de hoefsmid is zij toen gaan behandelen met een watje betadine shampoo, in de straal en daarna de straal volledig dichtmaken, zodat er geen vuil bij kan komen. dit iedere dag herhaalt en binnen 2 weken zat de hoef weer dicht en zag alles er weer rooskleurig uit. maandje later beginnen de volgende klachten. lichtelijke vochtophoping in 4 benen, eerste gedachten uiteraard stal benen! Maar dit is niet logisch aangezien haar paarden, minimaal 8 uur buiten staan 's winters. Weer contact met de dierenarts gehad en het advies gekregen het eruit te lopen(aan de hand). Zo gezegd zo gedaan.
Er kwamen weer ups en het paard leek ook steeds vrolijker te worden. Totdat hij opeens met een dikke koker stond. Er hing letterlijk een heel ei onder aan zijn koker. Ook werd hij giga sloom en loom en was chagrijnig . Hier heeft zij weer de DA bij gehaald en deze heft de koker schoongemaakt en vervolgens heeft hij een tijdje op Metacam gestaan en nog een middel waar ik even de naam van kwijt ben. Dit ivm, de zwelling en moeite met het uit schachten van zijn penis. Elke keer dat de koker dik was, had het paard geen afwijkende lichaamstemperatuur. Ook is er bloed afgenomen en hieruit bleek dat hij vitamine te kort had. Zij heeft toen van de dierenarts Equu Forte voedingssupplement gekregen en na het voeren van dit supplement was de koker verholpen.
Ondertussen weer langzaam het rijden opgepakt. maar hieruit kwamen toch weer stijfheden/heup/rug klachten in naar boven. Het rijden gaat steeds moeizamer, in de bak heeft het paard het nooit super gevonden, maar wilt hier nu helemaal niet meer rijden. is sloom niet vooruit te branden.
Daarnaast maakt hij nog steeds het hupsje aan de voorkant bij het aangaloperen. staart word ook scheef gedragen en niet te vergeten, raakt hij in een lichte paniek wanneer je zijn achterbenen optilt om uit te krabben, hij haalt dan ook echt uit. In het begin dacht ik dat hij het uit dominantie deed. maar na de 3de keer me een goede observatie zagen we dat dit een oorzaak/ reactie was. De da is direct weer gebeld en kwam die zelfde dag nog kijken. hij heeft wat oefeningen etc gedaan ook nog even gekeken hoe de beweging onder het zadel was. En natuurlijk liet het paard dit keer minder zien dan normaal
. Da heeft hierbij een osteopaat geadviseerd. deze is langs geweest en na de behandeling waren veel klachten opgelost!
het paard liep niet meer stijf en kort aan de achter benen.
Staart droeg hij weer recht
achterbenen kon hij weer zonder moeite of trappen optillen
liep ontzettend losjes in het lijf
Paard zelf werd ook qua uitdrukking weer een stuk vrolijker om te zien.
Na deze behandeling hebben zij een 8 weken revalidatie training gekregen. alle oefeningen in stap en aan het halster. zoals schouderbinnewaarts 5 min per hand en na 1 week 10 min longeren aan de dubbele lijnen. dit ging echt super goed en ze hielde zich ook prima aan het schema. Mijn vriendin hielt haar paard goed in de gaten op vermoeide spieren of veranderingen zowel positief als negatief.
Paard liep weer fijn en na de 8 weken heeft zij een kleine staprit (wel lang en laag) gemaakt met hem buiten. Maar de eerste 100m liep het paard al alsof hij op eieren liep en totaal uit balans. Na die 100m ging het beter. paard heeft zich niet druk gemaakt en zij hebben 10 min buiten gestapt. Toch voelt het niet meer goed voor haar om weer op hem te stappen en te gaan rijden. Hij loopt sinds kort weer kort achter en draait moeilijk door de bochten. Wilt zijn achterbenen niet optillen en zelfs als hij los(dus uit zichzelf galoppeerd) dan loopt hij stijf en kort.
inmiddels is er weer contact met de DA geweest en willen zij foto's gaan maken van de rug, vooral het bekken gedeelte.
Nu is natuurlijk de vraag, heeft er iemand ervaring met rugklachten of andere niet aantoonbare klachten en symptomen die zomaar opspelen?
uiteraard zal ik klachten en symptomen vergeten te zijn vermelden. maar alles mag gevraagd worden, graag zelfs, want mijn vriendin zit er behoorlijk doorheen en wilt natuurlijk het beste voor haar paardje!
Leeftijd paardje is trouwens 13 jaar. Dus nog piepjong.
Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat iemand haar hierin kan helpen/ ondersteunen of ervaring in kan delen.
bedankt alvast!