Mijn paard van 12, heeft artrose in 3 halswervels, dit is eind december geconstateerd.
Sindsdien heb ik hem op een super plek staan waar hij de hele dag op de wei staat met andere paarden. Hij gaat dan eind vd middag naar binnen in een grote schone stal.
Ik voer hem glucosamine/msm bij.
Ik heb besloten hem niet meer te rijden, geen buitenritten, ik heb dit geprobeerd maar hij ging in de staak, stilstaan wilde niet verder etc vandaar
Wat ik nog wel doe is regelmatig met hem wandelen, samen met een stalgenootje en haar paard.
Volgens de da kan hij op deze manier nog jaren mee.
De wei ligt achter de bak, met het draad open dus de paarden kunnen kiezen wat ze doen. Alleen hij staat de laatste tijd vaak bij de ingang van de bak, gewoon te staan, en er is genoeg gras tot beschikking.
Ik maak me daar best wel zorgen over, verder gedraagt hij zich normaal en eet wel hooi etc
Als hij zo lekker te eten krijgt dan heeft hij waarschijnlijk niet zo'n behoefte om almaar te blijven eten. Een beetje dommelen en zomaar staan is nomaal gedrag. Bij 24 uur weidegang wordt er naast grazen zo'n 6 uur per etmaal gewoon een beetje gestaan en er worden wat uurtjes besteed aan spelen en kroelen. Volgens mij is dit dus normaal gedrag.
Jet
Geplaatst: 30-08-16 20:15
Staat hij daar tegen de tijd dat ze naar binnen gaan of al uren eerder? Als hij daar echt uren staat zou ik inderdaad een week pijnstillers proberen en zien of zijn gedrag dan verandert. Als hij tegen de binnenhaaltijd daar een half uurtje staat is dat redelijk normaal gedrag en dan zou ik me een stuk minder zorgen maken hoor.
marleen_usar
Geplaatst: 08-09-16 15:08
Valt je pony ook af want dat kan een teken zijn van pijn.
Science90
Geplaatst: 08-09-16 15:12
Ik zou inderdaad een pijnstiller proberen en kijken of het gedrag verandert. Overigens is stilstaan bij artrose ook niet echt aan te raden, ik zou dan alsnog proberen te wandelen aan de hand bijvoorbeeld.