Ernstige lokale spierafbraak/vermagering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Ernstige lokale spierafbraak/vermagering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 16:36

Ik vroeg me af of er bokkers waren met ervaring met paarden die lokaal ernstig vermageren/geen spier overhouden.

Dit uit interesse, er is wel een paard die ik gezien heb die zoiets leek te hebben, maar geen paard van mij of bekende.

Dier was van voor vol, gespierd en met vetreserves. Maar de achterhand was een zwaar vermagerd paard te zien. Alsof de twee helften niet bij elkaar horen.

Wat kan dat veroorzaken?

Hutcherson

Re: Ernstige lokale spierafbraak/vermagering

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:45

Wat het de hele achterhand? dus beide benen?
Want als het bv 1 been is kun je denken aan dystrofie. Dat is dat de spiermassa afneemt en dan hou je eigenlijk alleen bot over.
Dat is heel moeilijk te boven te komen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 16:54

Waardoor wordt dat dan veroorzaakt?
Bij dit paard was het voornamelijk zijn bekken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:00

Dystrofie kan meerdere oorzaken hebben. Het kan erfelijk zijn bijvoorbeeld. Bij dystrofie worden de spiercellen langzaamaan afgebroken en komen er niet zomaar weer aan. Dat heet atrofie.

Als het aan beide benen is verminderd, kan het zijn dat het gewoon spierafname is door te weinig beweging. Dit zie je vaak bij mensen die lang in het gips zitten bijvoorbeeld. Kenmerk hier is dat de spiercellen niet worden afgebroken en weer goed te trainen zijn.
Dus de massa neemt af en niet het volume (aantal cellen).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 17:15

Nu was het bij dit paard niet te weinig beweging, dier krijgt voor zover ik weet zat beweging en was ook druk en vrolijk, alleen zijn bekken waren van een skelet met huid erover en de voorkant van het paard was gewoon lekker dik en goed gespierd. Heb het echt nog nooit gezien. Ja mager wel maar niet zo lokaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:27

Waar een paard eerst reserves aanspreekt kan per paard nogal variëren, net als waar verharing begint. Maar als het echt fors verschilt, zou ik een DA vragen om er naar te kijken.
Hier is oudje voor (hals) ook veel meer pony dan op de kont al komt er inmiddels weer mooi reserve bij. Nu is dat wel meer in verhouding dan ik vermoed uit jij omschrijving, meer bodyscore rond 2.5 uit 5 achter en dikke 3 voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 00:29

Toen [***] hier kwam had hij behoorlijk ondergewicht, maar ook toen hij op gewicht kwam bleven zijn rug en bekken erg onbespierd. Dat kwam doordat zijn ruggengraat helemaal op slot zat/verkleefd was. De week nadat dit helemaal is losgemaakt door de osteopaat kwam er zomaar opeens spieren langs zijn ruggengraat en over zijn bekken. Bij hem kwam de spieratrofie oorspronkelijk door inrijden met verkeerde zadels & co, maar doordat dit op lange termijn zijn ruggengraat ontwrichtte bleef de hele bovenlijn vervolgens slecht doorbloed waardoor er ook geen spiergroei mogelijk was tot dit gebied weer helemaal los was gemaakt.
Het zou dus goed kunnen dat dit paard met een val of iets dergelijks zijn bekken, lendenwervels of heiligbeen ontwricht heeft waardoor dit gebied onderontwikkeld blijft.
Het klinkt trouwens wel heel apart, helemaal als de voorhand wel goed bespierd is. Lijkt me een gek gezicht. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 06:18

Wat voor ras is het? Oa pssm kan een dergelijke afbraak aan de achterkant ook veroorzaken. Oude tinker heeft er iets last van en ipv dikke billen en dijbenen is ie nu torpedo vormig en voor breder dan achter.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 06:37

Ons paard had dat ook op zijn rug, dat bleek cushing te zijn !

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:23

Leeftijd, manier paard te eten krijgt, manier waar er op gereden word?

Er zijn veel factoren, oa cushing, te weinig beweging, te weinig etem, blessures ivm slecht rijden.

En kan gewoon erfelijk belast zijn met ziekte....