Verandering stalling, wat te voeren aan te dikke haflinger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imke86

Verandering stalling, wat te voeren aan te dikke haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 09:40

Hoi allemaal,

Ik ga aankomende vrijdag mijn haflinger verhuizen van een stal met 24/7 uur weidegang naar een stal waar hij overdag op de wei staat en 's avonds op stal gaat.
In de ochtend voor de weidegang krijgen de paarden daar sportbrok en 's avonds op stal weer.
Nu wil ik mijn paard niet aan de sportbrok, omdat hij al veel te dik is en door een blessure (schiefel) kan ik nu niet meer doen dan met hem wandelen.

Ik heb zelf nog Luzerne staan (Equimagic, speciaal voor sobere paarden) en Metazoa vitaminebrok. Ik zat eraan te denken van beide een klein beetje te mengen zodat mijn paard ook het idee heeft dat hij wat krijgt. Hooi zou misschien ook een optie zijn.

Wat raden jullie aan om ervoor te zorgen dat mijn paard niet dikker wordt en wat raden jullie aan qua beweging?

Alvast bedankt! :)

Azmay

Re: Verandering stalling, wat te voeren aan te dikke haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:41

Veel hooi, lucerne hoeft dan eigenlijk niet en de vitaminebrok die je hebt is prima.
Verder natuurlijk zo veel mogelijk lekker aan de wandel houden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:49

Metazoa voor de lekker en de vitamines prima. Luzerne zou ik laten staan.

Voor de weidegang zorgen dat hij hooi heeft gehad zodat hij zich niet gelijk vol vreet van het gras is vaak ook erg effectief.

Hier krijgen ze eerst hooi (dan gaan ze de hond uit laten), half uurtje later brokken (dan wordt er ontbeten) en dan een half uurtje later de weide op. Zodat ze met een gevulde buik naar buiten gaan. Maar dat moet net passen in het stalmanagement natuurlijk.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:53

Ik zou s' avonds een handje vitamine korrel (metazoa in jouw geval) (laten) geven en s' ochtends wat hooi.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:02

Aangezien de andere paarden wel te eten zullen krijgen (sportbrok) kan ik je toch aanraden te zorgen dat hij 2x een klein handje krijgt. Dit om te voorkomen dat hij vervelend wordt omdat de rest krijgt en hij niet. Op mijn werk staat een pony die ook alleen een handje brok krijgt omdat ze anders te druk wordt. Dat geeft ze toch het gevoel dat ze te eten hebben gekregen, en als je duidelijk maakt dat je echt maar een klein handje wilt geven zullen de verantwoordelijken voor het voeren dit vast nastreven. Of die brok inderdaad laten vervangen door vitamine korrels. Ik ben gewend dat er met 1 hele kar brok wordt gewerkt op mijn werk, en dat eigenaren indien gewenst zelf nog iets anders bij geven, maar misschien is dit op jouw stal anders, dus dan kun je makkelijk iets vervangen. Maar zorg dat hij iets krijgt als de rest wat krijgt in ieder geval. :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:53

Ik zou toch ook gewoon een klein handje brok laten geven. Dan heeft je paard evengoed het idee dat hij niet wordt overgeslagen. Van een heel klein handje gaat hij echt niet dik worden, in het gras de hele dag zit meer suiker. Je kan ook vragen of je het mag vervangen voor een vitaminebrokje.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:03

Luzerne heb je nog staan?
Doosjes klaarzetten met een handje brok en een handje luzerne....is hij iets langer bezig dan met alleen een handje brok. Voor de stalhouder ook handig.
Naam erop met watervaste stift en klaar.

Ik zet voor mijn paarden ook altijd klaar. En die krijgen luzerne met vitalbix en soms wat extra magnesium of vit E.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:05

Ik zou alleen hooi en gras geven. Dan maar een paar minuutjes ontevreden in de box als de rest wel gevoerd krijgt.
En misschien kun je met hem gaan fietsen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:39