Paard heeft ontzettend veel stress

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellerise

Paard heeft ontzettend veel stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 11:54

Hallo,

Een vriendin van mij heeft het volgende voor. Iemand tips?

Haar 9 jarige merrie heeft sinds dat ze haar heeft (3jr) ontzettend veel stress. Thuis is er niets aan de hand zolang ze maar andere paarden ziet. Alleen op de weide staan is absoluut geen optie. Ziet ze een ander paard is het het rustigste paard ter wereld. Thuis ook met rijden, heel braaf want dan ziet ze de andere paarden. Dan kan je ook echt geen gemakkelijker paard hebben.

Op wedstrijd is het absoluut geen optie om in te rijden. Ze heeft echt schrik van andere paarden als ze op haar af komen. Ze is echt heel gestrest en nerveus. We nemen tegenwoordig al haar maatje mee naar de inrijring zodat ze iets rustiger is maar dan nog heeft ze schrik van andere paarden.

Het is echt heel vervelend. Het paard heeft alle kwaliteiten van de wereld. Loopt Zz maar dit staat haar echt in de weg.

Heeft er hier iemand ervaring mee? Is er iets wat we kunnen doen?
We zijn ten einde raad.

Azmay

Re: Paard heeft ontzettend veel stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:57

Vertrouwt ze de ruiter wel genoeg?
Ik heb vooral van zulke problemen gehoord als de ruiter niet veel aan de band met het paard heeft gewerkt moet ik toegeven.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:58

Ik snap je idee van het maatje, maar zo komt ze er nooit vanaf. Veel meenemen/lessen op andere locaties, in het diepe gooien. Eventueel een supplement zoals Cavalor Take it Easy.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:59

Veilige plek voor haar is dus thuis en haar kudde, niet de mens/ruiter die er op zit. Dat zal je moeten aanpakken, want die veilige plek moet jij worden ipv een ander paard. Immers jij gaat er mee op stap, en haar veiligheid in de vorm van de ruiter gaat dan mee. Pas als ze die veiligheid mee kan nemen, door die bij jouw te vinden, ben je van de stress af.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:02

Even een goeie Natural Horsemanship instructeur erbij halen.
Je moet samen een sterke kudde van 2 vormen, zodat het paard op jouw leiderschap vertrouwt en tegelijk leren omgaan met enge dingen, met een techniek die approach en retreat wordt genoemd. Wat ze ook doen in het wild.
Misschien is er ook sprake van teveel krachtvoer evt. wat het gedrag kan versterken.
Verdiepen in de horsenalitie Right brain Extrovert kan ook veel tips opleveren, daarover zijn topics hier, als je even in de zoekbalk typt, en dan kun je deze vraag evt daar ook even stellen.

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 12:04

Azmay schreef:
Vertrouwt ze de ruiter wel genoeg?
Ik heb vooral van zulke problemen gehoord als de ruiter niet veel aan de band met het paard heeft gewerkt moet ik toegeven.

Thuis is er absoluut niets aan de hand.
Ze gaat ook iedere week les volgen op een vreemde locatie. Haar maatje staat dan niet op de vrachtwagen dus dan is er ook geen probleem. Pas als ze weet dat haar maatje op de vrachtwagen staat en zij is er niet bij begint ze zot te worden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:05

Waarom geen respect hebben voor de signalen van het paard? Moet ze echt precies doen wat jij wilt of mag een paard zelf ook keuzes maken? Ik vind het altijd zo sneu voor een paard dat ze "het maar leren moet". Hoezo? niet alles kan gewoon met een dier, die vind niet alles fijn! ER bestaan ook verlegen mensen....

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 12:05

Utixo schreef:
Ik snap je idee van het maatje, maar zo komt ze er nooit vanaf. Veel meenemen/lessen op andere locaties, in het diepe gooien. Eventueel een supplement zoals Cavalor Take it Easy.

Snap ik maar dat hebben we 5 jaar iedere week gedaan (zonder maatje). Dan wordt het echt gevaarlijk.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:09

Dan eens 2 weken vakantie opnemen en wat stallen regelen. Iedere dag opnieuw ergens heen gaan en aan de slag gaan.

Josien, kap eens ff :+ . Er zijn ook paarden die gewoon moeite hebben met iets, en dat kan gewoon opgelost worden. Zou een mooie boel wieden als de paarden de dienst gingen uitmaken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:11

Bellerise schreef:
Utixo schreef:

Snap ik maar dat hebben we 5 jaar iedere week gedaan (zonder maatje). Dan wordt het echt gevaarlijk.

Ja en dit is ook echt heel paardonvriendelijk als ik zo eerlijk mag zijn.
Alsof je een baby even in het diepe water gooit. Daar leert een paard helemaal niks van.
Je kunt dit soort dingen opbouwen door het vertrouwen op te bouwen, een klein stukje weg van de kudde, onstpant het paard, belonen met teruggaan en zo steeds verder.
Kan binnen een week gepiept zijn als je het goed doet.
Steeds iets verder en iets langer weg, terwijl jij je als leider opstelt, dit soort paarden hebben focus nodig, dus een taak of iets waar ze zich op kunnen richten. Ik leerde ze altijd met hun neus iets aan te raken, om de paniek te doorbreken.
Maar eigenlijk moet je de paniek voor zijn, dus als het nog net goed gaat wachten op de ontspanning en dan belonen.
Doorduwen zorgt voor paniek en leert een paard helemaal niets.
Dan kun je idd 5 jaar verder zijn, zonder dat het probleem is opgelost.

Ik bedoel het niet vervelend of aanvallend, hoop dat ik het zo een beetje uit leg.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:11

Mijn paard heeft ook verlatingsangst. Thuis kan ze niet alleen op stal of wei staan, dan wordt ze erg gestrest. Op wedstrijd heeft ze echt moeten leren alleen op de trailer te staan. Ze vertrouwd op mij dus eerst bleef ik er naast staan. Steeds iets verder uitgebouwd. Wij hadden geen problemen met losrijden want dan zijn er andere paarden bij. Mijn paard bestempelt dan een ander paard als vriend en als die dan uit de bak gaat was het eerst nog wel eens lastig. Heel soms is er nu nog een hinnikje, maar door de ervaring weet mijn paard precies hoe het op wedstrijd gaat en kan ze het nu goed alleen. Wij hebben in het begin gewoon niet teveel verwacht van haar. Alleen maar geoefend met alleen mee op wedstrijd. Paard is Z dus is vaak mee op wedstrijd geweest ondertussen. Ik merk er nu weinig meer aan. Thuis kan ze echter nog steeds niet alleen op de wei of stal. Daar heb ik maar in berust.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:14

Josien van de Josien methode is bekend met verlatingsangst bij paarden en kan heel goed helpen hiermee.

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:24

Indd een goede horsemanship instructeur kan hierbij helpen. Uitbouwen van uit de 'veilige' situatie is een goede eerste stap en checken of de veilige situatie wel zo veilig is. Vaak begint het met kleine signalen al die wij soms niet zien, waardoor we t pas zien wanneer het escaleert. Een goede oefening kan zijn om het alleen zijn te oefenen. Dus volgens NH principes- approach en retreat methode. stel de merrie staat samen met een maatje, dan haal je het maatje eerst uit de wei vandaan, maar dat ze hem nog wel ziet, en elke keer een klein stukje verder, tot je een verandering ziet bij de merrie, dan weer terug. Het idee is dat ze dus leert hij gaat weg, hij komt terug etc. Waardoor ze ook leert om alleen te blijven staan. Nooit forceren en bij kleine spanning weer terug gaan. Wachten tot ze weer ontspannen is en weer een stukje weg lopen. Weer terug naar de basis en zoals het lijkt in je bericht zou ik het paard niet meer meenemen op wedstrijd, omdat tijdens stress ervaring kunnen paarden niet leren. Dus je kan het beter eerst thuis oefenen en dan pas op vreemd terrein.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:16

Utixo schreef:
Josien, kap eens ff :+ . Er zijn ook paarden die gewoon moeite hebben met iets, en dat kan gewoon opgelost worden. Zou een mooie boel wieden als de paarden de dienst gingen uitmaken.

Hoe bedoel je? Vind je mijn gedachtegang niet waardevol? Okay, dat kan, misschien vinden anderen dat wel.

Ja, wat zou er inderdaad gebeuren als er meer naar paarden wordt geluisterd? Een goede vraag!

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 08:23

Een stapje terug nemen lijkt me inderdaad een goed idee.

Heeft er misschien iemand ervaring met een supplement waarbij we het voor haar iets gemakkelijker kunnen maken?

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:41

Persoonlijk denk ik niet dat een supplement de oplossing gaat bieden, het kan ondersteunen, maar volgens mij kan je beter ervoor zorgen dat je paard mentaal stress bestendiger is, waardoor je geen supplement nodig hebt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:43

Bellerise schreef:
Een stapje terug nemen lijkt me inderdaad een goed idee.

Heeft er misschien iemand ervaring met een supplement waarbij we het voor haar iets gemakkelijker kunnen maken?

Als het er een tekort aan heeft kan magnesium helpen maar gezien het probleem zo specifiek is denk ik niet dat het dat is. Ik ben bang dat je het toch echt in leiderschap gaat moeten zoeken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:15

Misschien ook krachtvoer minderen, als ze dat krijgt.